מאת: ;

ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי עד 75 דולר - מה המשמעות?

לאחרונה פורסם כי כחלק מהצעדים שמתכנן משרד האוצר לצמצום הגירעון ההולך וגדל בקופת המדינה (בין היתר בעקבות המלחמה), מתוכנן ביטול הפטור ממס ערך מוסף על יבוא אישי מחו"ל עד 75 דולר.
כיום, מוצרים רבים שנמכרים בארץ (שעליהם חלה החובה לשלם מע"מ) נמכרים גם באתרים השונים ברשת האינטרנט, שם חל פטור ממע"מ לרכישות עד 75 דולר, כך שמשתלם יותר לצרכן להזמין את אותם המוצרים מהאינטרנט ובכך לחסוך את רכיב המע"מ.
 
המצב המשפטי כיום
ברגע שרכשתם חבילה מאתר ברשת האינטרנט, ביצעתם 'ייבוא אישי' – המוגדר בחוק כיבוא טובין שנועדו לשימוש פרטי ומיובאים בכמות סבירה.
כל אדם רשאי לבצע יבוא אישי של טובין מחו"ל, כל עוד הם אינם אסורים בייבוא לישראל וכל עוד לא נדרש אישור או רשיון יבוא.
מוצרים המיובאים בייבוא אישי עשויים להיות חייבים במסים, בין היתר במע"מ – אך כאמור קיים פטור ממס ככל ששווי החבילה המיובאת נמוך מסכום של 75 דולר.
יצוין שהזמנה מהאינטרנט כרוכה בשיקולים מעבר למחיר גרידא: הליך הזמנת המוצר, "ההימור" האם המוצר איכותי, איסוף החבילה מנקודות איסוף (לרבות התנהלות מול דואר ישראל), שאלת האחריות על טיב המוצר ואיכותו, סוגיות בנוגע להחזרת המוצר בשל פגם או אי התאמה ואף ניתן להרחיק לכת עד כדי חבות נזיקית עקב נזקים שייגרמו משימוש במוצר.
אשר על כן, משלוח המיובא בייבוא אישי ובו מוצרים שערכם הכולל הנו עד 75 דולר - פטור לחלוטין ממע"מ.
לצורך התמודדות עם הגירעון הגדל, בין היתר כתוצאה מהוצאות הביטחון המאמירות, עולה (זו פעם נוספת) ההצעה לבטל כליל את הפטור ממע"מ על ייבוא אישי, וזאת על מנת להגדיל את הכנסות המדינה ממסים.
ההצדקה למהלך נעוצה בטענה שהיקף הרכישות המקוונות גדלות משנה לשנה, ואיתן ההכנסה שנגרעת מקופת המדינה. בנוסף, נטען כנימוק להצדקת המהלך כי ישראלים רבים "מנצלים לרעה" את הפטור ממע"מ מאחר והם מפצלים הזמנות שמבוצעות באינטרנט, כך שעל פניו כל רכישה עומדת על פחות מ-75 דולר, אך ההזמנות במצטבר עשויות להגיע לסכומים גבוהים בהרבה (העוברים את רף הפטור).
התוכנית המוצעת תביא לכך שכל רכישה מקוונת של מוצרים שהייתה זכאית בעבר לפטור, תידרש בתשלום תוספת מע"מ (17% נכון למועד פרסום מאמר זה).
 
יתרונות וחסרונות בביטול הפטור ממע"מ בייבוא אישי
כפי שאנו רואים זאת, לביטול הפטור ממע"מ קיימים חסרונות ויתרונות.
טענות בעד השארת הפטור ממע"מ על היבוא האישי כפי שהוא כיום כוללות, בין היתר, את תרומתו לקידום התחרות וההתייעלות בשוק המקומי ולהורדת יוקר המחייה: ישראל היא שוק קטן יחסית ובו מספר מועט של שחקנים עובדה המאיימת לגרום לעיוותים בשוק החופשי ולהעלאת מחירי המוצרים. בעל העסק המקומי מבין שאם ימכור מוצרים במחיר יקר יתר על המידה (מעבר לסכום המס המתווסף), עומדת לצרכן החלופה להזמין את אותו המוצר מחו"ל בעלות נמוכה יותר.
מאידך, מנקודת מבטו של המשווק – הפטור הוא פגיעה אנושה בעסקים המקומיים, שהרי מדוע שהצרכן יקנה את אותו המוצר (או לכל היותר מוצר דומה באיכותו) מחנות בקניון אם יכול הוא לרכוש אותו בחצי המחיר באתרי האינטרנט? הרי שהעסקים המקומיים מחויבים לגבות מע"מ על כל עסקה, ואף נטען שמדובר באפלייה של ממש המחייבת אותם במחיר גבוה ביחס למשווקים האינטרנטיים.
ומצד שלישי, מנקודת מבט "אקולוגית", ייתכן שביטול הפטור יביא לירידה בצריכה של מוצרים רבים בערך נמוך (צעצועים, אביזרי טלפון וכיו"ב), ובכך יקטין את הזיהום הסביבתי הן בייצורם, בשילוחם ובהשלכתם לפח האשפה בתום השימוש.
 
מנגד, ביטול הפטור והטלת מע"מ על ייבוא אישי כאמור תביא בוודאות לגידול בהוצאות משק הבית בקרב בתים רבים בישראל, שכן רבים פונים לרשת האינטרנט לצורך הזמנתם של מוצרים בסיסיים כגון תמרוקים שונים, משחקים, קוסמטיקה, ביגוד, ועוד – אשר מחירם נמוך יחסית ונכנס בגדרי הפטור דהיום. הטלת המס משמעה העלאת מחירים עבור אותם צרכנים, ובמציאות בה ניתן להבחין בהעלאה רוחבית של יוקר המחייה (בין אם במחירי המוצרים ובין אם במיסוי עליהם) – הדבר יביא לפגיעה חריפה ביותר.
מאידך, המשווקים יקבלו מהלך זה בחיוב רב, שכן ישנה "השוואה" של תנאי השוק בינם ובין המשווקים מחו"ל.
 
חשוב לציין שהצעד שמתכנן משרד האוצר הנו חלק ממגמה גלובלית. במדינות רבות בעולם בוטל הפטור ממע"מ על ייבוא אישי, או לפחות צומצם לכדי שווי מוצר נמוך ביותר – כך, החל מחודש יולי 2021, הוחלט כי כל הסחורות המיובאות לאיחוד האירופי מחויבות במע"מ, ללא קשר לערך שלהן, ובכך בעצם בוטל הפטור ממע"מ לייבוא טובין שערכם קטן מ-22 יורו.
 
לסיכום, הצורך להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ברור לחלוטין, אך לא ניתן למלאו מבלי להבין את התמונה בכללותה, ואת העומס הכבד המוטל על ציבור הצרכנים בישראל כבר כעת. ברי כי מהלך כזה יועיל למשווקים המקומיים ואף מעבר לכך, אך לא ברור כיצד מתכנן משרד האוצר להגן על הצרכן מפני עיוותי השוק.
 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

כל עובד אשר השלים שנת עבודה במקום עבודתו זכאי לתשלום דמי הבראה. על מי חל החוק ומהו סכום ההפחתה?

חוות דעת משפטית - מנטרלת חשיפה פלילית

מאת: אלי דורון, עו"ד

כל מהלך עסקי שנעשה מבלי לדווח ומבלי לשלם את המס המתחייב ומבלי להתנהל בשקיפות המתחייבת, אזי עלול הוא להימצא הן בחשיפה פלילית והן בחשיפה אזרחית, והאמור נכון גם למצב בו הוא מתנהל כעצמאי והן במצב בו הוא מתנהל כחברה.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.