מאת:
25/8/2025

הגנת הפרטיות ואבטחת מידע במרפאות שיניים – מדריך לרופאי שיניים בישראל

מה יקרה אם פרט רפואי רגיש של מטופל ידלוף ממרפאת השיניים שלך? אילו קנסות ותביעות עלולות לאיים על המרפאה, ואיך אפשר למנוע אותן מראש? האם רופא שיניים צריך להיות לא רק מרפא – אלא גם “שומר הסף” של פרטיות המטופלים?
 

חוק הגנת הפרטיות – רקע וחשיבות לרופאי שיניים

חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א-1981, הוא החוק המרכזי המסדיר את הגנת המידע האישי בישראל. החוק חל על כל גורם ציבורי ופרטי שמחזיק מאגר מידע אישי – כולל מרפאות שיניים פרטיות. המשמעות היא שגם רופאי שיניים, שאינם בהכרח “גופים גדולים”, כפופים לחובות החוק. עבור מרפאת שיניים, מידע המטופלים (כגון רשומות רפואיות, צילומים ופרטים אישיים) הוא נכס קריטי – אך גם מקור לאחריות משפטית. מידע על מצב בריאות ותיקי טיפול נחשב מידע אישי רגיש, ולכן דורש הגנה מיוחדת. מרפאות שיניים מחזיקות במידע רפואי סודי על מטופליהן, והחוק נועד להבטיח שמידע זה יישמר בביטחון ולא ייעשה בו שימוש לרעה. במילים פשוטות: רופא שיניים אמנם עוסק בריפוי הפה והשיניים, אך עליו גם להיות “שומר הסף” של פרטיות המטופלים במרפאה.
 

איזה מידע רגיש מנוהל במרפאת שיניים?

מרפאות שיניים אוספות ומתעדות מגוון רחב של מידע רגיש על מטופליהן במסגרת הטיפול הרפואי. מידע זה כולל בין היתר:
  • צילומי שיניים, רנטגן וסריקות – תמונות רפואיות המראות את מצב הפה והשיניים. אלה נתונים רפואיים מובהקים.
  • רשומות טיפולים והיסטוריה רפואית – אבחנות רפואיות, תוכניות טיפול, תרופות שרשם הרופא, אלרגיות, מצב בריאות כללי, ועוד.
  • מצב רפואי ורגישויות – מידע על מחלות רקע, מצב בריאותי של המטופל, רגישות לחומרים, מצב נפשי אם צוין וכד’.
  • מידע אישי מזהה – שם המטופל, מספר תעודת זהות, תאריך לידה, כתובת, מספר טלפון ופרטי התקשרות נוספים.
  • מידע פיננסי וביטוחי – פרטי אמצעי תשלום, פרטי ביטוח שיניים או ביטוח בריאות, סכומי תשלום עבור טיפולים, ומידע חשבונאי אחר.
  • תמונות קליניות ומסמכים – צילומי “לפני-ואחרי” של טיפולים אסתטיים, תצלומי מצב הפה, טפסי הסכמה לטיפול, וטפסים רפואיים חתומים על ידי המטופל.
כל אלה מהווים מידע פרטי רגיש המתועד במאגרי המחשב או בתיקי הנייר של המרפאה. מידע רפואי נחשב בחוק למידע בעל רגישות מיוחדת, ולכן דורש הקפדה יתרה על אבטחתו. על המרפאה להכיר בכך שבדומה לבתי חולים ומרפאות גדולות, גם אצלה מצטבר “בנק” של מידע אישי שרגישותו גבוהה – וחובה משפטית ואתית לשמור עליו בסודיות ובאופן מאובטח.
 

מה דורש החוק? – עמידה בדרישות הגנת הפרטיות

על-פי חוק הגנת הפרטיות ותקנות אבטחת המידע, מרפאת שיניים חייבת לקיים מספר דרישות מרכזיות כדי להגן על מידע מטופלים ולהיות בציות לחוק. להלן עיקרי החובות החוקיות שחלות על מרפאות שיניים בישראל:
  • רישום מאגר מידע: על מרפאה המנהלת מאגר מידע ממוחשב של מטופלים לוודא כי המאגר רשום אצל הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים), במידת שנדרש לפי החוק. בעבר חובת הרישום הייתה גורפת, וכיום בעקבות תיקון לחוק רק מאגרים מסוימים חייבים בדיווח או ברישום (למשל מאגרי ענק או מאגרים לשימוש מסחרי). עם זאת, מאגר המכיל מידע רפואי רגיש נחשב משמעותי, ולכן מומלץ מאוד לוודא עמידה בחובת הרישום או הדיווח לרשות אם היא חלה. רישום המאגר הוא צעד בסיסי שמראה שהמרפאה פועלת בשקיפות מול הרשויות ושומרת על כללי החוק. אי-רישום מאגר שחובה לרשמו עלול להוביל לסנקציות.
  • שקיפות מול המטופל: חובת היידוע היא עיקרון מפתח בחוק. המרפאה חייבת לספר למטופלים אילו פרטים היא אוספת ומה היא עושה בהם. כבר בעת איסוף המידע (למשל כשהמטופל ממלא טופס רפואי ראשוני), יש למסור לו מידע ברור על מטרות איסוף הנתונים, השימושים בהם, מי עשוי לקבל גישה למידע (למשל מעבדת שיניים חיצונית או חברת ביטוח) ומה זכויותיו ביחס למידע . שקיפות פירושה שגם באתר האינטרנט של המרפאה ובטפסים הניתנים למטופל תהיה מדיניות פרטיות או הודעה המסבירה כיצד המידע נאגַר ומטופל. המטופל זכאי לדעת למשל האם עליו למסור מידע מסוים או שזו בחירה שלו, מה קורה אם יסרב למסור מידע מסוים, וכמה זמן המידע יישמר. כאשר המרפאה נוהגת בשקיפות מלאה, המטופל יכול לתת אמון בכך שפרטיותו מכובדת.
  • הסכמה מדעת של המטופל: מעבר ליידוע, ברבים מן המקרים נדרש גם לקבל הסכמה מפורשת מהמטופל לשימוש במידע האישי שלו. הסכמה מדעת משמעה שהמטופל מבין לאילו מטרות המידע שלו יישמש ונותן אישור לכך. לדוגמה, מטופל צריך להסכים שפרטי הבריאות שלו יישמרו במאגר ממוחשב של המרפאה. במיוחד כאשר מדובר בשימושים החורגים מצורך רפואי ישיר – כגון שימוש בתמונות מטופלים לפני/אחרי בפרסומי המרפאה, או שליחת עדכונים שיווקיים למטופלים – חובה לקבל הסכמה מפורשת ובכתב מהמטופל . החוק דורש שההסכמה תהיה “בהירה ומדעת”, כלומר לא בהחבא בתוך חוזה ארוך, אלא כמשפט ברור שהמטופל מאשר בחתימתו. חשוב לשמור תיעוד של הסכמות אלו. זכרו: ללא הסכמה, כל שימוש חורג במידע (למשל העברת פרטיו של מטופל לחברה משווקת ללא ידיעתו) עלול להיחשב פגיעה בפרטיות המטופל והפרת החוק.
  • אבטחת מידע במרפאה: תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) מטילות על המרפאה חובה לנקוט צעדים ארגוניים וטכנולוגיים לשמירה על אבטחת המידע הרפואי. המשמעות בפועל: הגנה מפני דליפת נתונים או גישה בלתי מורשית לתיקי מטופלים. מרפאת שיניים צריכה לוודא שקיימים אמצעי הגנה מתאימים ברמה הנדרשת – הן במחשבים והן במסמכים הפיזיים. בין היתר, עליה להשתמש במערכות מחשוב מאובטחות (תוכנת ניהול מרפאה עם סיסמה לכל משתמש, הרשאות מוגבלות לפי תפקיד), אנטי-וירוס ועדכוני אבטחה, גיבוי שוטף ומוצפן של הנתונים, ונעילת ארונות או חדרים בהם מוחזקים תיקים פיזיים. כמו כן, התקנות דורשות לקבוע נוהל אבטחת מידע פנימי – מסמך שמתאר את אופן ההגנה על המידע במרפאה, לרבות מינוי אחראי אבטחת מידע (לרוב רופא השיניים עצמו במרפאה קטנה), תהליכי ניהול סיסמאות, מדיניות גיבויים, טיפול באירועי אבטחה וכן הלאה. הדרישות המדויקות משתנות לפי גודל ורגישות המאגר; מרפאה ממוצעת עם מידע רפואי תיכלל בדרך כלל בקטגוריית רמת אבטחה בינונית לפי התקנות, ומכאן שנדרש ממנה ליישם מגוון אמצעים להגנת מידע. כל פרצת אבטחה (למשל גניבת מחשב עם נתוני מטופלים, או חדירה של האקרים) עלולה לחשוף את המרפאה לאחריות משפטית. לכן השקעה באבטחת מידע היא גם חובה חוקית וגם אינטרס עסקי ראשון במעלה.
  • זכויות המטופל במידע: החוק מעניק למטופלים זכויות לגבי המידע שלהם שנמצא במאגרי המרפאה. הזכות המרכזית היא זכות עיון – כל מטופל רשאי לבקש לעיין במידע האישי שלו המוחזק אצלכם, ולקבל העתק מתיקו הרפואי. בנוסף, עומדת לו זכות תיקון – לבקש לתקן מידע שגוי או לעדכן פרטים (למשל לעדכן כתובת, או לתקן שגיאה ברישום הטיפול). מרפאה חייבת לאפשר למטופל לממש זכויות אלו within זמן סביר ובהתאם להוראות הדין. אי-מענה לפנייה של מטופל לעיין או לתקן את המידע עלול להיחשב כהפרת החוק. למעשה, התיקון האחרון לחוק (תיקון 13) אף קובע פיצוי ללא הוכחת נזק עד 10,000 ₪ לכל הפרה של זכות עיון או תיקון – מה שממחיש עד כמה חשוב לכבד זכויות אלה. בנוסף, על המרפאה ליידע את המטופל על זכויותיו (למשל לכלול במדיניות הפרטיות או בטופס ההסכמה מידע על זכותו לעיין במידע). ראוי לציין שבמקרים מסוימים מטופל יכול גם לבקש מחיקה של מידע אודותיו, אם כי ברפואת שיניים שמירת התיק הרפואי היא גם חובה אתית ומקצועית לפרק זמן מסוים, ולכן בקשות למחיקה יש לשקול בכפוף לחובות אחרות (כגון חובת שמירת רשומות רפואיות לפי הנחיות משרד הבריאות).
  • הסכמים עם ספקים ושמירה על סודיות מול צד שלישי: מרפאות שיניים נעזרות לעיתים בגורמי חוץ שמעבדים מידע מטופלים – למשל ספקי תוכנה, חברות שירותי ענן, מעבדות שיניים חיצוניות, רואה חשבון, שירותי מזכירות רפואית וכד’. החוק מחייב לוודא שגם אותם ספקים שומרים על הפרטיות ואבטחת המידע. למעשה, בעת העברת מידע אישי לגורם חיצוני לצורך מתן שירות, על המרפאה לחתום על הסכם סודיות ועיבוד נתונים עם הספק. בהסכם כזה נקבעות חובות הספק להגן על הנתונים, להשתמש בהם אך ורק לצורכי מתן השירות, ולשמור על סודיותם בדיוק כפי שהמרפאה עצמה מחויבת . לדוגמה, אם המרפאה משתמשת בשירותי ענן לניהול רשומות המטופלים – על ספק הענן להתחייב בחוזה שהוא עומד בדרישות אבטחת המידע של החוק הישראלי, מאחסן את הנתונים באופן מוצפן ומאובטח, ולא עושה בהם שימוש שאינו מורשה. כך גם עם מעבדה חיצונית המקבלת צילומים ותבניות שיניים – רצוי להחתים אותה על התחייבות לשמור על המידע ולא להשתמש בו מעבר לצורך ייצור הכתר או השתל שהוזמן. האחריות הסופית על שמירת הפרטיות היא על בעלת המאגר (המרפאה), ולכן חובתכם לוודא שכל שרשרת האספקה שלכם מחויבת לפרטיות ואבטחה. חלק מתהליך זה כולל ביצוע בדיקה מוקדמת של ספקים (שהם בעלי מוניטין טוב בתחום האבטחה) וכתיבת סעיפי הגנת פרטיות בהסכמים המסחריים עימם.
  • הדרכת צוות המרפאה: אפילו מערכות המחשב המאובטחות ביותר לא יועילו אם הצוות האנושי לא מודע לנהלים. תקנות אבטחת המידע מחייבות הכשרת עובדים המתעסקים במידע רגיש. כל הצוות במרפאת השיניים – רופאים עמיתים, שינניות, סייעות, מזכירות – צריך לקבל הדרכה ברורה לגבי חובת הסודיות והנהלים להגנת מידע במרפאה. הדרכה כזו כוללת: כיצד לשמור על סודיות בזמן שיחה עם מטופלים (למשל לא לדבר על מידע רפואי של מטופל בנוכחות אחרים ללא רשות), איסור על שימוש לא מורשה במידע (למשל עיון של עובד בתיק של מטופל שלא לצורך עבודה), הנחיות לנעילת מסך מחשב כשקמים מהעמדה, שינוי סיסמאות תקופתי, זיהוי הודעות דוא”ל חשודות (כדי למנוע התקפת סייבר), והתנהלות נכונה במקרה שמתגלה אירוע אבטחת מידע. מומלץ לערוך רענון הדרכתי לפחות פעם בשנה, ולתעד כי העובדים עברו את ההדרכה. כך, כל חבר צוות מבין את אחריותו האישית לשמירת הפרטיות והמרפאה יוצרת תרבות ארגונית של הגנת מידע.
 

סיכונים וסנקציות בהפרת חובות הפרטיות

אי-עמידה בדרישות החוק עלולה לחשוף מרפאת שיניים לסיכונים משמעותיים – משפטיים ותדמיתיים גם יחד. חשוב שהנהלת המרפאה תכיר בסיכונים אלה, שכן הם ממחישים מדוע השקעה בהגנת פרטיות אינה “רק בירוקרטיה” אלא הגנה על המרפאה עצמה:
  • עיצומים כספיים וקנסות מנהליים: הרשות להגנת הפרטיות מוסמכת להטיל קנסות מנהליים (עיצומים כספיים) כבדים על מי שמפר את חוק הגנת הפרטיות. תיקון החוק האחרון אף חיזק מאוד את יכולת האכיפה של הרשות. קנסות אלה יכולים להגיע לכדי מיליוני שקלים במקרים חמורים . גובה העיצום נקבע לפי חומרת ההפרה, מספר האנשים שנפגעו, רגישות המידע שנחשף, האם הייתה הפרה קודמת ועוד . עבור מרפאה קטנה, גם קנס של עשרות או מאות אלפי שקלים עלול להיות הרסני. חשוב להבין שהחל משנת 2025, הרגולטור מפעיל אכיפה אקטיבית יותר, ועסקים קטנים כבר אינם “מתחת לרדאר” בנושא הזה.
  • תביעות נזיקין ופיצויים ללא הוכחת נזק: כל מטופל שנפגע מפרטיותו רשאי לתבוע את המרפאה בתביעת נזיקין אזרחית. ייחודו של חוק הגנת הפרטיות בכך שהוא מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק – עד 50,000 ₪ לכל הפרת פרטיות, ואף עד 100,000 ₪ אם הוכח שההפרה נעשתה במתכוון . משמעות הדבר: גם אם למטופל לא נגרם נזק כספי ברור, עצם הפרת פרטיותו (למשל דליפת מידע רפואי אודותיו) מאפשרת לו לקבל פיצוי כספי מהמרפאה. תיקון 13 הרחיב עוד יותר את האפשרות הזו, וכיום ניתן לתבוע ללא הוכחת נזק גם על הפרת חובות כגון אי-מימוש זכות העיון או אי-שמירה על אבטחת מידע. עבור מרפאה, די בכמה תביעות כאלו מצרף כדי ליצור נטל כלכלי כבד. אף רופא שיניים לא רוצה לבלות את זמנו בהליכים משפטיים מול מטופלים – עדיף למנוע את ההפרות מבעוד מועד.
  • תובענות ייצוגיות: במקרים שבהם כשל מערכתי פגע בפרטיות של קבוצת מטופלים, המרפאה עלולה לעמוד בפני תביעה ייצוגית. למשל, אם דלפו לרשת פרטי כל המטופלים בשל אבטחה רשלנית, או אם מרפאה שלחה באופן גורף הודעות שיווקיות ללא הסכמה לכלל לקוחותיה – הדבר עשוי להצדיק הגשת תובענה ייצוגית. תובענה כזו כרוכה בסיכון כספי עצום, כיוון שהיא מרכזת את תביעותיהם של מטופלים רבים יחד. בתי המשפט בשנים האחרונות מאשרים יותר ויותר תביעות ייצוגיות בנושאי פרטיות, והדבר יוצר לחץ כבד על ארגונים להגיע לפשרות בסכומים גבוהים. מעבר לסכום הפיצוי עצמו, ניהול תביעה ייצוגית גוזל משאבים רבים (זמן, שכר טרחת עורכי דין) ומייצר פרסום שלילי (ראו להלן). לכן, הגנה נאותה על מידע המטופלים היא גם אמצעי התגוננות מפני הסיכון הייצוגי.
  • פגיעה במוניטין ואובדן אמון: אולי הנזק החמור ביותר למרפאה הוא הפגיעה בשמה הטוב ובאמון המטופלים. סודיות רפואית היא ערך יסוד ביחסי רופא-מטופל. אם מטופלים יגלו שהמידע האישי שלהם לא נשמר כראוי – לדוגמה, אם התפרסם ברבים שצילום מביך או פרטי טיפול דלפו החוצה – האמון שלהם במרפאה יתערער באופן קשה. מטופלים עלולים לעזוב את המרפאה ולעבור לרופא מתחרה, ולהמליץ לאחרים להימנע משירותיה. בעידן הרשתות החברתיות, חדשות על דליפת מידע או תקרית פרטיות עלולות להתפשט במהירות ולגרום לנזק תדמיתי ארוך טווח. מוניטין של שנים יכול להיהרס ברגע בשל אירוע אחד של הפרת פרטיות. נוסף לכך, רופאים עלולים להתמודד עם ביקורת ציבורית ואף משמעתית (מצד משרד הבריאות או הסתדרות רופאי השיניים) אם יתגלה שהתרשלו בשמירת סודיות רפואית. במילים אחרות, ציות לחוק הגנת הפרטיות אינו רק עניין משפטי – זהו חלק משירות לקוחות איכותי ושמירה על מוניטין מקצועי.
  • השלכות פליליות במקרים חמורים: כדאי לדעת שהחוק מגדיר הפרות מסוימות כפגיעות פליליות בפרטיות. אמנם תסריטים אלה נדירים במרפאה רגילה, אך אם חלילה רופא שיניים או עובד במרפאה ימכור מידע רפואי על מטופלים, יעשה בו שימוש זדוני או יפרסם אותו בכוונה לפגוע – הוא עלול לעמוד בפני חקירה פלילית ואף כתב אישום. הענישה יכולה לכלול קנסות ואף מאסר במקרים קיצוניים. שוב נדגיש: מקרים כאלה קיצוניים, וברוב המוחלט של ההפרות הטיפול בהן יהיה במישור המנהלי או האזרחי. אך עצם קיומה של אפשרות פלילית מדגישה עד כמה החוק רואה בחומרה פגיעה בפרטיות.
 

טכנולוגיה במרפאה: מערכות ניהול, ענן ושיתוף מידע

הטכנולוגיה המודרנית הביאה לייעול ושיפור בניהול מרפאות שיניים – אך גם מציבה אתגרי פרטיות חדשים. על רופאי שיניים להקדיש תשומת לב מיוחדת לאופן שבו שימוש בכלים דיגיטליים משתלב עם חובות הגנת המידע:
  • מערכת ניהול מרפאה: מרפאות רבות משתמשות בתוכנות ייעודיות לניהול התיקים הרפואיים, התורים והחשבונות. תוכנות אלו מחזיקות את כל פרטי המטופלים במקום אחד. חשוב לוודא שהתוכנה עצמה מאובטחת: שהיא מוגנת בסיסמה אישית לכל משתמש, שכוללת מנגנוני הצפנה של הנתונים, ושמתבצעים עדכוני אבטחה שוטפים לתוכנה. רצוי לבדוק אם לספקית התוכנה יש תקני אבטחת מידע (למשל עמידה בתקן ISO כלשהו) ואם היא חתמה איתכם על הסכם הגנת פרטיות. אם המערכת היא עננית (מקוונת), ודאו שהחיבור אליה מוצפן (SSL) ושהחברה המפעילה אותה שומרת את הנתונים בשרתים מאובטחים, רצוי בארץ או במדינה עם רמת הגנת מידע תואמת. מערכת ניהול אמורה לכלול גם אפשרויות להגבלת גישה לפי תפקיד (Role-Based Access) כך שרק מי שצריך לראות נתונים רגישים יוכל לעשות זאת. יש להשתמש בפונקציות אלה. כמו כן, הפיקו דו”חות גישה תקופתיים (לוגים) לבדיקת כל כניסה או שינוי ברשומות, כפי שדורשות התקנות ברמת אבטחה בינונית.
  • שירותי ענן רפואיים: מלבד מערכת הניהול, מרפאות עשויות להשתמש בשירותי ענן נוספים – למשל גיבוי אונליין של הנתונים, תוכנה להנהלת חשבונות, או מערכת לשליחת תזכורות SMS למטופלים. היתרון בענן הוא שניתן לגשת למידע מכל מקום ושהוא נשמר במקרה של תקלה מקומית. עם זאת, בשימוש בענן חייבים לוודא שני דברים: (1) אמצעי אבטחה מתאימים – שהספק נוקט בשיטות הגנה חזקות (הצפנת נתונים, חומת אש, אימות דו-שלבי וכד’) בהתאם לרמת האבטחה הנדרשת; (2) עמידה בדרישות החוק הישראלי – למשל, שהספק מצהיר על שמירת סודיות ואי-שיתוף המידע עם צד שלישי ללא הרשאה, ושאם המידע נשמר מחוץ לישראל זה נעשה בהתאם להוראות העברת מידע לחו”ל (בכפוף לאישורים הנדרשים). מותר למרפאה לאחסן מידע רפואי בענן, ובלבד שננקטים צעדי ההגנה הנדרשים וכי ספק השירות מקיים את החוק . כששוקלים שירות ענן, בקשו מהספק מידע על נהלי האבטחה שלו, האם עבר ביקורת אבטחת מידע, היכן השרתים ממוקמים, והאם התרחשו אצלו פריצות אבטחה בעבר. בנוסף, ודאו שיש לכם בחוזה עם ספק הענן סעיף המחייב אותו לדווח לכם על כל אירוע אבטחת מידע.
  • תוכנות לצילום פנורמי וסריקות תלת-ממד: בתחום הדנטלי קיימות מערכות מתקדמות לצילום ולסריקת חלל הפה (כמו סורקי תלת-ממד לצורך ייצור כתרים, או צילומי CT לסת). מערכות אלה לרוב מפיקות קבצי תמונה גדולים (לדוגמה קובץ DICOM רפואי). יש לוודא שהקבצים הללו נשמרים באופן מאובטח – אם במחשב מקומי, אזי תחת הגנת סיסמה ובגישה מוגבלת; ואם מועברים דרך האינטרנט (למשל לשיננית או למומחה חיצוני), אז רק דרך ערוצים מאובטחים. אין לשלוח צילומי שיניים רגישים דרך אפליקציות מסרים אישיות בלתי מוגנות או דוא”ל רגיל ללא הצפנה. במקום זאת, עדיף להשתמש בפלטפורמה ייעודית מאובטחת להעברת קבצים רפואיים, או לפחות קובץ מוגן בסיסמה. כמו כן, תוכנות קליניות צריכות להתעדכן באופן תדיר – וודאו שאתם משתמשים בגרסה עדכנית של תוכנת הצילום או הסריקה, שכן עדכונים אלו לרוב כוללים תיקוני אבטחה.
  • שיתוף מידע עם מעבדות ושירותים חיצוניים: שיתוף פעולה עם מעבדת שיניים חיצונית הוא חלק אינטגרלי מעבודת המרפאה – למשל עבור ייצור כתרים, פלטות יישור או שתלים. במסגרת שיתוף זה, לעיתים מעבירים למעבדה מידע על המטופל: שם או מספר מזהה, מידות ותצלומים של שיניו, ואולי מידע רפואי רלוונטי (כמו אלרגיות לחומרים). חשוב לזכור שכל העברת מידע כזה היא עיבוד מידע אישי שחייב להעשות תחת הגנות הפרטיות. הנה כמה כללים: העבירו רק את המידע ההכרחי למעבדה (עקרון צמצום המידע – אין סיבה שמעבדה תקבל מידע שאינו דרוש לייצור המוצר עבור המטופל). דאגו שלמעבדה יש נהלי אבטחה – שאלו אותה איך היא שומרת את המטבעות/המודלים והאם הקבצים נמחקים לאחר שימוש. החתימו את המעבדה על התחייבות לסודיות במסגרת ההסכם ביניכם. כיום, יותר ויותר מרפאות מוסיפות נספח סודיות לחוזה עם מעבדות וספקים, בו המעבדה מתחייבת לשמור על פרטיות המטופלים. בנוסף, אם המעבדה שולחת לכם בחזרה תוצאות או דגימות, ודאו שגם ההחזר נעשה באופן מאובטח. בשורה התחתונה – למרות שהמעבדה אינה חלק מהמרפאה, האחריות כלפי המטופל נשארת עליכם, ולכן יחסי העבודה עם גורמי חוץ צריכים להתנהל תחת פיקוח והסכמות מתאימות.
  • מכשור דיגיטלי במרפאה: בהקשר לטכנולוגיה, נזכיר גם שכל מכשיר דיגיטלי במרפאה שומר מידע – למשל מצלמות אבטחה במעגל סגור, טאבלטים עליהם המטופלים ממלאים פרטים, או אפילו מכשיר ה-X-Ray הדיגיטלי – כל אלה צריכים להיות מוגדרים כך שיגנו על פרטיות. צילומי אבטחה צרכים להיות שמורים ומוצפנים (וגם עליהם חלים דיני פרטיות), טאבלט עם טופסי קבלה לאחסן נתונים בצורה מאובטחת ולמחוק אותם כאשר מעבירים את המידע למערכת המרכזית, וכדומה. יש לבצע מיפוי של כל מערכות המידע והציוד הדיגיטלי במרפאה ולוודא שלא נשכח חור אבטחה באחד מהם.
 

החשיבות של ליווי משפטי מקצועי

כפי שראינו, הדרישות החוקיות רבות ומורכבות – ורופא שיניים מן השורה, שהכשרתו בכלל ברפואה ולא במשפטים, עלול להרגיש אבוד מול כל החובות הרגולטוריות. כאן בדיוק נכנס לתמונה ליווי משפטי מקצועי. לקבלת ייעוץ משפטי מומחה יש ערך רב עבור מרפאות שיניים, מהסיבות הבאות:
סקר סיכונים ועמידה ברגולציה: עורך דין המתמחה בהגנת הפרטיות יכול לערוך עבור המרפאה סקר סיכונים מקיף. בסקר כזה ממפים את כל מאגרי המידע והתהליכים במרפאה, בוחנים איך נאסף ומשמש המידע, ומעריכים היכן נקודות התורפה לציות. התוצר הוא דו”ח עם פערים והמלצות לתיקון – כך שהמרפאה תוכל לתקן ליקויים לפני שאלו הופכים להפרות חוק או תקריות. מומלץ לבצע סקר כזה באופן תקופתי (למשל אחת לשנה-שנתיים), ובפרט כעת לאחר עדכוני חקיקה משמעותיים. שילוב של יועצים משפטיים ומומחי אבטחת מידע בתהליך יבטיח זיהוי מקצועי של כל הבעיות .
ניסוח מסמכים, טפסים והסכמים: ליווי משפטי כולל גם טיפול בכל המסמכים הדרושים לציות. עורך דין יכול לסייע בניסוח מדיניות פרטיות ברורה ומובנת למטופלים, שתפורסם באתר המרפאה ותימסר למטופל בעת הצורך. כמו כן, ניסוח טופסי הסכמה מדעת פרטניים (לשימוש במידע רפואי, לצילום תמונות לפני/אחרי, לדיוור ישיר וכו’) המותאמים לפעילות המרפאה, יסייעו לאסוף מהמטופלים את ההסכמות כנדרש בחוק. בתחום ההתקשרויות, עורך דין ינסח עבורכם הסכמי סודיות ועיבוד מידע עם ספקים – למשל נספח הגנת פרטיות לחוזה עם מעבדת השיניים, או הסכם עם חברה שמספקת תוכנת ניהול. כך תבטיחו שכל המסמכים כתובים בשפה משפטית מדויקת שלא מפספסת סעיפי חובה. מסמכים ערוכים היטב לא רק מגינים משפטית, אלא גם משדרים למטופלים ולשותפים שאתם עסק מקצועי שמכבד פרטיות.
בניית נהלים ותרבות ארגונית: עורך דין המתמצא בתחום ידע לסייע למרפאה לגבש נהלים פנימיים להתנהלות היומיומית. למשל, נהלי אבטחת מידע (מי רשאי לגשת לאיזה מידע, כיצד לבצע גיבויים, איך לזהות אירוע אבטחה ולדווח), נהלים לטיפול בבקשות מטופלים למימוש זכויות (תוך כמה זמן לתת מענה, מי אחראי לכך), ונהלי שמירת מידע והשמדה בטוחה של רשומות ישנות. בנוסף, הליווי כולל הדרכת ההנהלה והצוות לגבי הנהלים החדשים – עו”ד יכול לערוך סדנה לצוות המרפאה ולהסביר להם בגובה העיניים את מחויבויותיהם, לענות על שאלות ולהטמיע מודעות לנושא. התוצאה היא יצירת תרבות ארגונית במרפאה שמעריכה פרטיות ואבטחה, ולא רק “ספר נהלים על המדף”. כאשר כולם במרפאה מבינים את החשיבות ופועלים בהתאם, פוחת הסיכון לתקלות.
התעדכנות שוטפת ברגולציה: עולם הגנת הפרטיות משתנה ומתעדכן תדיר – תיקון 13 לחוק שהתקבל ב-2024 הוא דוגמה מצוינת לכך. רופא שיניים עסוק לא יכול לעקוב יום-יום אחר שינויי חקיקה, הנחיות חדשות של הרגולטור או פסיקות בתי משפט בתחום. משרד עורכי דין המתמחה בנושא יעשה זאת עבורכם: הוא יעדכן אתכם כשיש דרישות חדשות (למשל חובת דיווח חדשה, טופס רישום מקוון שהתעדכן, או פסיקה שקובעת תקדים בנוגע לאבטחת מידע במרפאות). באופן זה, תמיד תהיו צעד אחד לפני וערוכים לבצע שינויים נדרשים בפעילות המרפאה. התעדכנות דרך יועץ משפטי מונעת מצב שבו המרפאה בלי ידיעתה לא עומדת בהוראות חדשות.
התמודדות עם אירועי פרטיות: אם בכל זאת קרה מקרה – לדוגמה, גיליתם שמחשב המכיל מידע נגנב, או שעובד לשעבר הוריד קובץ מטופלים בניגוד לנהלים – ייעוץ משפטי מידי הוא קריטי. עורך הדין ינחה אתכם כיצד לפעול: האם יש חובת דיווח לרשות להגנת הפרטיות או למטופלים במקרה כזה, אילו צעדים לנקוט מיידית כדי למזער נזק, וכיצד לתעד את האירוע. בעת קבלת תלונה ממטופל על פגיעה בפרטיותו, עו”ד ינסח עבורכם מענה רשמי וינסה למנוע הסלמה לתביעה. ואם כבר הוגשה תביעה או נפתחה חקירה, משרד מתמחה ייצג אתכם ויגן על האינטרסים שלכם. לדעת שיש “איש מקצוע בעורף” במצבי משבר – זה כשלעצמו מעניק שקט נפשי לניהול המרפאה.
 
בקיצור, הליווי המשפטי הוא סוג של “ביטוח” וייעוץ פרואקטיבי גם יחד: הוא מסייע לזהות סיכונים ולטפל בהם מקדימה, מספק את כל המסמכים והכלים לציות שוטף, ונמצא שם כדי לעזור אם משהו משתבש. עבור רופא שיניים שמעוניין להתמקד בריפוי מטופליו ולא ברגולציות – זו השקעה נבונה ומשתלמת.
 

פנייה למשרד דורון, טיקוצקי ושות’ – מומחים לרגולציה ופרטיות במרפאות שיניים

משרד דורון, טיקוצקי ושות’ הוא בעל ניסיון רב בליווי מרפאות שיניים וגורמי רפואה פרטיים בכל הנוגע לרגולציה של פרטיות ואבטחת מידע. אנחנו מכירים מקרוב את האתגרים הייחודיים העומדים בפני רופאי שיניים עצמאיים וקליניקות שיניים, ויודעים לתרגם את דרישות החוק לפתרונות מעשיים המתאימים לעולם הרפואה הפרטית. המשרד מציע מעטפת מלאה: החל מביצוע סקרי סיכונים והתאמת הפעילות שלכם לחוק, דרך ניסוח מדיניות פרטיות, טפסי הסכמה והסכמי סודיות מותאמים למרפאה שלכם, ועד הכשרת הצוות וטיפול בסוגיות שעשויות להתעורר מול הרשות להגנת הפרטיות או מול מטופלים. אנו פועלים בגישה מקצועית אך נגישה, בשפה שרופאי שיניים מבינים – בלי להתפשר על הדיוק המשפטי.
Privacy by Design הוא לא רק סיסמה עבורנו; אנו נסייע לכם לבנות את הפרטיות לתוך שגרת העבודה של המרפאה, כך שתוכלו להתמקד במה שאתם עושים הכי טוב – טיפול וחיוך למטופלים – תוך ידיעה שההיבטים החוקיים מטופלים כראוי. צרו איתנו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני ולבדיקת הצרכים של המרפאה שלכם. צוות המומחים בדורון, טיקוצקי ושות’ ישמח ללוות אתכם, לרכז עבורכם את נושא הגנת הפרטיות ולהבטיח שהמרפאה שלכם פועלת בהתאם לכל דרישות החוק – בשקט נפשי מלא. זהו צעד נוסף בהגנה על המטופלים, על המרפאה ועל המוניטין שעמלתם לבנות, ואנו כאן כדי לסייע לכם בו.
 
משרד דורון, טיקוצקי ושות’ מתמחה בליווי משפטי למרפאות שיניים בכל הקשור לדיני פרטיות ואבטחת מידע. אנו מספקים ייעוץ מותאם, ניסוח טפסים ומדיניות, הדרכת צוות וייצוג מול הרשות להגנת הפרטיות – כדי שתוכלו להתמקד בריפוי המטופלים בראש שקט וללא חשש מסנקציות.
 
צלצלו או כתבו אלינו – ואנו נדאג שהמרפאה שלכם תהיה מחויכת ובטוחה גם בתחום הפרטיות.

משרד עורכי דין דורון, טיקוצקי ושות' עומד לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

 
 
 
 

שאלות ותשובות בנושא הגנת פרטיות במרפאות שיניים 

האם חוק הגנת הפרטיות חל גם על מרפאות שיניים פרטיות קטנות?

Plus Mins

כן. כל מרפאת שיניים המחזיקה מידע רפואי אישי כפופה לחוק ולתקנות אבטחת מידע.

 

אילו סוגי מידע נחשבים רגישים במרפאת שיניים?

Plus Mins

צילומי שיניים, רשומות רפואיות, היסטוריה רפואית, פרטי זיהוי אישיים ופרטי תשלום – כולם מידע רגיש שחייב בהגנה.

 

מה הסיכון למרפאה שאינה עומדת בחוק?

Plus Mins

קנסות מנהליים, תביעות פיצויים (עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק), תובענות ייצוגיות ואף פגיעה במוניטין.

 

האם שימוש בתוכנת ניהול ענן פוטר מאחריות משפטית?

Plus Mins

לא. האחריות נשארת על המרפאה. יש לוודא שהספק עומד בדרישות החוק וחתום על הסכם שמירת פרטיות.

 

איך מרפאת שיניים יכולה להבטיח ציות מלא לחוק הגנת הפרטיות?

Plus Mins

משרד דורון, טיקוצקי ושות’ מלווה רופאי שיניים בהקמת נהלים, ניסוח טפסי הסכמה ומדיניות פרטיות, הדרכת צוות וייצוג מול הרשויות – כדי להגן על פרטיות המטופלים ולשמור על המוניטין המקצועי שלך.

 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג

 

5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

הגנת הפרטיות - ייעוץ משפטי לשמאים ומשרדי שמאות

מאת: אלי דורון, עו"ד

מה קורה כשדו"ח שמאות פשוט הופך לדליפת מידע רגיש? האם שמאים מודעים לכך שכל צילום, מסמך או תיק לקוח נחשב "מאגר מידע" על פי חוק? ואיך אפשר להימנע מקנסות כבדים ופגיעה במוניטין – עוד לפני שזה קורה?

שמירת פרטיות בחנויות אופטיקה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם גם חנות קטנה של אופטומטריסט נחשבת “מאגר מידע” לפי החוק? מה הסיכונים אם מרשם, צילום רשתית או אפילו טלפון של מטופל דולפים? והאם מטופלים באמת יכולים לתבוע פיצוי – גם בלי להוכיח שנגרם להם נזק?

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.