מאת:
5/8/2025

זכויות וחובות של תושב ישראל המעורב בתאונת דרכים באוסטריה

מה קורה כשישראלי מעורב בתאונת דרכים באוסטריה?
האם הוא זכאי לפיצוי – או עלול למצוא את עצמו נחקר פלילית?
ומה ההשלכות אם התאונה גרמה לנזק חמור או מוות?
מעורבות בתאונת דרכים בחו”ל – ובפרט באוסטריה – מציבה את האזרח הישראלי בפני אתגר משפטי מורכב. הדין האוסטרי שונה מהדין הישראלי במספר היבטים מהותיים: בעוד שבישראל חל משטר פיצוי ללא אשמה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, באוסטריה תביעות פיצויים מתבררות בעיקר לפי דיני הנזיקין הכלליים ועקרון האחריות המבוססת על אשמה. יחד עם זאת, באוסטריה קיימת גם אחריות חמורה (strict liability) מיוחדת בתאונות דרכים, הקבועה בחוק האוסטרי** EKHG** (ראשי תיבות של Railway and Motor Vehicle Liability Act) המטילה אחריות על בעלי רכבים מנועיים גם ללא רשלנות . במאמר זה נפרט את זכויותיו של תושב ישראל שנפגע בתאונת דרכים באוסטריה (כנוסע, הולך רגל או צד ג’ תמים), לצד חובותיו והסיכונים המשפטיים כאשר הוא עצמו הנהג המעורב. נדון בהשלכות האזרחיות – מי רשאי לתבוע ומי עלול להיתבע – ובמנגנוני הפיצוי וההליך המקובל באוסטריה, וכן בהשלכות הפליליות האפשריות לפי הדין האוסטרי (עבירות תעבורה, גרימת נזק גוף ברשלנות, גרימת מוות וכד’). לבסוף, נדגיש את חשיבות הייצוג המשפטי על ידי עורך דין מקומי הבקיא בדין האוסטרי, במיוחד באמצעות משרד בעל נוכחות הן באוסטריה והן בישראל, לטיפול מיטבי במקרה מצער כזה.
 

המסגרת החוקית באוסטריה לגבי תאונות דרכים

דיני הנזיקין והביטוח: באוסטריה, כל רכב חייב בביטוח אחריות חוקית כלפי צד שלישי (ביטוח חובה). ביטוח זה מכסה נזקי גוף ורכוש שנגרמים לצדדים שלישיים עקב תאונת דרכים, עד לגבול מינימלי גבוה הקבוע בחוק. נכון ל-2017, סכום הכיסוי המינימלי לנזקי תאונה ברכב פרטי באוסטריה הוא 7.6 מיליון אירו – מתוכם 6.3 מיליון אירו לנזקי גוף ו-1.3 מיליון אירו לנזקי רכוש. אם הנזק עולה על גבול זה, הנהג האחראי עלול לשאת באופן אישי בהפרש. ברוב הפוליסות ניתן לרכוש כיסוי גבוה יותר מעבר למינימום החוקי. חשוב להדגיש כי ביטוח החובה של הנהג הפוגע אינו מכסה את נזקיו שלו, אלא רק את נזקי האחר – לשם כך נדרש כיסוי מקיף (מקביל ל”ביטוח מקיף” בישראל). בנוסף, בפוליסות רבות קיים סעיף שיפוי-עצמי לטובת חברת הביטוח: אם הנהג נהג תוך הפרת חוק חמורה (למשל תחת השפעת אלכוהול או ללא רישיון תקף), המבטחת רשאית לחזור אליו ולדרוש החזר על מה ששילמה לנפגעים .
עקרונות האחריות בנזיקין: תאונות דרכים באוסטריה כפופות הן לדין הנזיקין הכללי, הקבוע בחוק האזרחי הכללי (ה-ABGBAllgemeines Bürgerliches Gesetzbuch), והן לחוק הייחודי לתאונות תחבורה – EKHG. לפי סעיפי ה-ABGB (דיני העוולה הכלליים), אדם שברשלנותו גרם נזק לאחר חייב בפיצויים מלאים, ללא הגבלת סכום . במקביל, חוק EKHG יוצר אחריות ללא אשם על “המחזיק” של רכב מנועי: בעל הרכב (או מי שנהג מטעמו) אחראי לנזקי תאונה שנגרמו עקב “סיכון ההפעלה” הטבוע בשימוש ברכב, גם ללא התרשלות מצדו. אחריות זו מוגבלת מבחינת סכומי הפיצוי בהשוואה לעילת הרשלנות הרגילה, אך היא מאפשרת לנפגע לקבל פיצוי אפילו אם הנהג לא התרשל, ובלבד שהנזק נובע מהסיכון התחבורתי (למשל, התנגשות שאינה באשמת אף צד – מלבד כוח עליון נדיר – עלולה עדיין ליצור אחריות מוגבלת של בעלי הרכבים לפי EKHG). למעשה, נפגע יכול להשתית את תביעתו הן על עילת הרשלנות (אם ניתן להוכיח שהנהג השני התרשל), והן על עילת האחריות המוחלטת לפי EKHG, בכפוף לכללים הנוגעים לחלוקת האחריות בין מספר גורמים ותורמי נזק. הדין האוסטרי קובע גם שכללי אשם תורם יצמצמו את הפיצוי בהתאם – אם הנפגע עצמו תרם ברשלנותו לתאונה (כגון הולך רגל שהתפרץ לכביש), הפיצוי יופחת בהתאם לחלקו באחריות. יצוין כי באוסטריה, בדומה לישראל, חלה חובת ביטוח ולכן ברוב המכריע של המקרים חברת הביטוח של הרכב הפוגע היא הנושאת בפועל בתשלום הפיצויים לנפגע במסגרת גבולות הפוליסה. בנוסף, פועל קרן ערבות ביטוחית לטובת נפגעי תאונות במקרה שהרכב הפוגע לא מבוטח או שזהותו לא ידועה (פגע וברח) – קרן זו, המנוהלת על ידי איגוד חברות הביטוח האוסטרי, תפצה את הנפגע ולאחר מכן רשאית לחזור אל הפוגע (אם ניתן לאתרו) .
 

זכויות הנפגע בתאונת דרכים באוסטריה

תושב ישראל שנפגע בתאונת דרכים באוסטריה – בין אם כנהג תמים, כנוסע ברכב או כהולך רגל – זכאי למצות את זכויותיו לפי הדין האוסטרי ולקבל פיצוי מלא בגין נזקיו. מי ניתן לתבוע? הנפגע רשאי להגיש תביעה אזרחית לפיצויים נגד כל הגורמים האחראים לתאונה. בכלל זה: נהג הרכב הפוגע עצמו (החב באחריות בנזיקין על רשלנותו על פי ה-ABGB), בעל הרכב הפוגע (אם הוא אדם שונה מהנהג – חב ככלל באחריות לפי חוק EKHG בשל היותו “מחזיק” הרכב), וכן חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה. למעשה, ברוב התביעות ינתן שהתביעה תוגש נגד שלושה נתבעים במצטבר – הנהג, בעל הרכב והמבטחת – כדי להבטיח כיסוי מלא. כך, גם אם חברת הביטוח תתנער מאחריות מסיבה כלשהי, הנהג ובעל הרכב יישארו חשופים אישית, ולהיפך – בפועל חברת הביטוח בדרך כלל תמלא אחר חובת הפיצוי עד גבול הכיסוי. יצוין כי אם היו מעורבים מספר כלי רכב בתאונה (למשל תאונת שרשרת או התנגשות בין שני רכבים שלכל אחד מהם אשם תורם), האחריות תחולק ביניהם בהתאם למידת התרשלות כל אחד ול”סיכון ההפעלה” היחסי של רכביהם, לפי כללי חלוקת האחריות שבחוק.
ראשי הנזק בפיצויים: הנפגע זכאי לתבוע פיצוי כספי עבור כל סוגי הנזקים שנגרמו לו עקב התאונה, בכפוף להוכחת קשר סיבתי. באוסטריה, ראשי הנזק העיקריים כוללים:
  • נזקי גוף וכאב וסבל (Schmerzensgeld): פיצוי עבור הכאב הפיזי והנפשי שסבל הנפגע עקב הפציעה. לבתי המשפט באוסטריה קווים מנחים לכימות כאב וסבל לפי תעריף יומי בהתאם לחומרת הכאב (למשל, כ-€360 ליום כאב חמור, €240 ליום כאב בינוני ו-€120 ליום כאב קל) . כמו כן ניתן פיצוי על נזק לא מוחשי כגון אובדן הנאה מהחיים וצלקות (עוגמת נפש בשל עיוות או שינוי אסתטי) .
  • הוצאות רפואיות ושיקום: החזר מלוא ההוצאות הרפואיות הכרוכות בטיפול בנפגע, לרבות טיפול חירום, אשפוז, ניתוחים, תרופות, ציוד שיקומי, טיפולי פיזיותרפיה וכד’. גם עלויות טיפול עתידיות צפויות ניתנות לתביעה, ככל שניתן לאומדן. אם חלק מההוצאות כוסו על ידי ביטוח בריאות ציבורי או פרטי, המבטחת עשויה לשפות את אותם גורמים (או שהנפגע יתבע ויעביר להם).
  • אובדן השתכרות והפסדי הכנסה: פיצוי עבור שכר עבודה שהנפגע איבד בתקופת אי-הכושר בעקבות התאונה, וכן פיצוי עבור פגיעה בכושר ההשתכרות בעתיד אם נותרה לנפגע נכות צמיתה המשפיעה על יכולתו לעבוד ולהתפרנס. חישוב אקטוארי ייעשה להוון את ההפסדים העתידיים.
  • נזקי רכוש: אם לנפגע נגרם נזק לרכושו האישי – למשל לרכבו (אם היה נוהג ברכב שנפגע), לחפצים שהיו ברשותו, לביגוד וכדומה – הוא זכאי לפיצוי עבור תיקון הנזק או ערך כינון של החפץ שנהרס . בכלל זה נכללים גם עלויות גרירה של רכב שניזוק, שכר טרחת שמאי לצורך הערכת הנזק, הוצאות אחסנת הרכב, ואף פיצוי גלובלי קטן (באזור 50 אירו) על הוצאות טרחה שנגרמו בעקבות התאונה (כגון שיחות טלפון, דואר וכיו”ב) .
  • הוצאות אחרות ועזרת צד ג’: הוצאות מיוחדות שנגרמו עקב הפגיעה, כגון עלות עזרה סיעודית בבית בתקופת ההחלמה, התאמות דיור לנכה, הוצאות נסיעה מוגברות וכד’.
  • במקרה מוות של הנפגע: אם חס וחלילה התאונה הובילה למותו של אדם, בני משפחתו ותלוייו זכאים לתבוע פיצויים תלויים – אובדן תמיכה כלכלית שהם היו צפויים לקבל מהמנוח אילו נותר בחיים, בהתאם להכנסתו של המנוח והיחס התלויי . כן משולמים החזר הוצאות הלוויה וקבורה, הוצאות טיפול רפואי שניתנו לנפגע לפני פטירתו, ופיצוי לקרובי משפחה מדרגה ראשונה על כאב וסבל נפשי (במידה ומוכר בדין האוסטרי עבורם).
הליך התביעה והפיצוי: ברוב המקרים, התביעה נפתרת בפועל מול חברת הביטוח של הנהג הפוגע. הנפגע (או עורך דינו מטעמו) יפנה בהקדם לאחר התאונה בדרישת פיצויים למבטחת של הרכב האחראי, בצירוף תיעוד רפואי, דו”חות משטרה וראיות לנזקיו. אם מושגת פשרה הוגנת – התשלום ישולם לנפגע ישירות בידי חברת הביטוח. אם אין הסכמה על האחריות או גובה הפיצוי, עומדת לנפגע הזכות להגיש תביעה אזרחית בבית משפט אוסטרי. התביעה תידון בדרך כלל בבית המשפט המוסמך באזור בו אירעה התאונה או במקום מושבו של הנתבע. במסגרת התביעה, מומלץ (ולמעשה נהוג) לכלול כאמור את הנהג, הבעלים והמבטחת כנתבעים יחד . התביעה תוכרע לפי דין אוסטריה (דין מקום האירוע), כאשר פסק הדין יכול להכריע גם בשאלת חלוקת האחריות בין הנתבעים לבין עצמם. אם לנפגע יש אשם תורם, בית המשפט יקבע את שיעור הפחתת הפיצויים. לאחר קבלת פסק דין, ניתן לממשו כנגד חברת הביטוח (עד גבול הכיסוי) וכנגד הנתבעים האישיים עבור היתרה אם נפסקה. בפועל, מאחר שלחברת הביטוח אינטרס להימנע מהליך יקר, במקרים רבים יושגו הסדרי פיצוי טרם מתן פסק דין סופי. יצוין כי לנפגע תאונת דרכים באוסטריה קיימת אפשרות גם להשתתף בהליך הפלילי (אם נפתח נגד הנהג הפוגע) כתובע אזרחי נלווה (Privatbeteiligter) ולתבוע במסגרתו את נזקיו מהנאשם. בית המשפט הפלילי מוסמך בפסק הדין הפלילי לפסוק פיצויים לנפגע ולהורות לנאשם (ולבטחתו) לשלמם . בפועל, אם הנזק רב או מורכב, הערכאה הפלילית לעיתים תפנה את הנפגע להליך אזרחי נפרד להשלמת התביעה. כך או כך, פסק דין פלילי מרשיע יכול לשמש בהליך האזרחי כראיה מכרעת לאחריות הנהג הפוגע.
קרן פיצוי במקרה של פוגע לא-ידוע או ללא ביטוח: אם הנפגע מצא עצמו במצב של “פגע וברח” (הנהג הפוגע נמלט ולא ניתן לזהותו), או אם התברר שהרכב הפוגע לא היה מבוטח כחוק, אין הדבר מותיר את הנפגע ללא מענה. כאמור, איגוד המבטחים האוסטרי מפעיל מנגנון פיצוי לנפגעי תאונות דרכים במקרים אלו . הנפגע זכאי להגיש תביעה לקרן מיוחדת (ה-Garantiefonds) שמממנה יקבל את הפיצויים המגיעים לו לפי הדין, ולאחר מכן הקרן תתחקה ותתבע את הפוגע עצמו (אם יתאפשר). מנגנון זה מבטיח שגם בנסיבות קיצוניות של העדר גורם נתבע ברור, יזכה הנפגע למימוש זכויותיו.
התנהלות מול גורמים חוץ-אוסטריים: במקרה שהתאונה מערבת גם גורמים זרים – למשל תייר ישראלי שנפגע על ידי רכב שמבוטח במדינה אירופית אחרת – קיימים באיחוד האירופי מנגנונים לתביעת הפיצוי במדינת המגורים של הנפגע. אולם מנגנונים אלו (נציג תביעות מקומי מטעם המבטח הזר וכו’ ) תקפים לתושבי האיחוד האירופי. אזרח ישראלי שנפגע באוסטריה וחזר לישראל יידרש בדרך כלל לנהל את תביעתו ישירות מול המבטח האוסטרי או באמצעות עורך דין אוסטרי, ולא דרך מערכת ישראלית, הואיל וישראל אינה צד למערכת זו. זהו אחד ההיגיונות המרכזיים לקבלת ליווי משפטי מקומי, כפי שיוסבר בהמשך.
 

חובות ואחריות של נהג ישראלי בתאונה באוסטריה

במקרה שתושב ישראל נוהג ברכב בחו”ל ומעורב בתאונת דרכים באוסטריה, עליו להכיר בחובותיו המיידיות ובחשיפה החוקית שלו על פי הדין המקומי. ראשית, חובות בזירת התאונה: הדין האוסטרי (סעיף 4 לפקודת התעבורה האוסטרית, StVO) מחייב כל נהג המעורב בתאונה לעצור לאלתר במקום, לסייע לנפגעים ולהזעיק עזרה רפואית במידת הצורך, וכן לדווח בהקדם למשטרה על האירוע כאשר יש נפגעים (ובמקרה של נזק רכוש בלבד – לפחות להחליף פרטים עם הצד השני) . אי-עמידה בחובות אלו מהווה עבירה מנהלית חמורה; נהג שלא עוצר, לא מדווח או נמלט עלול לספוג קנס מנהלי כבד (בטווח €36 עד €2,180 בהתאם לחומרת המחדל) . אם התאונה גרמה לפגיעות גוף, הפרת חובת הדיווח וההושטת עזרה עלולה לעלות כדי עבירה פלילית של ממש (דוגמת הפקרה לאחר פגיעה, המקבילה ל”הפקרה” בדין הישראלי) שעונשה חמור יותר. יתרה מכך, כל אדם שנוכח בזירת התאונה (גם אם אינו מעורב ישיר) ואינו מגיש עזרה בסיסית שניתן לצפות ממנו – עלול להיחשף לאישום פלילי נפרד בעבירת אי-מתן עזרה . לפיכך, על הנהג הישראלי להיות מודע לכך שבאוסטריה ניתנת חשיבות עליונה להתנהגות אחראית ומוסרית מיד לאחר התאונה.
בנוסף, על הנהג המעורב מוטלת חובה למסור את פרטיו המזהים ופרטי ביטוח הרכב לצדדים האחרים בתאונה, ולתעד את הזירה ככל הניתן. מומלץ למלא טופס הודעת תאונה אירופי (European Accident Statement) המצוי בערכת מסמכי הרכב, ולצלם את הנזק ומיקום הרכבים. בהמשך, חובה עליו לדווח לחברת הביטוח שלו על אירוע התאונה בהקדם האפשרי (תוך שבוע לכל היותר). עליו להודיע הן למבטח האחריות (הביטוח צד ג’ שלו) וגם, כצעד זהירות, להודיע למבטח של הצד השני (ככל שידוע) – במיוחד אם סבור שהצד השני אשם. דיווח למבטח העצמי חשוב גם אם הנהג משוכנע שאינו אשם, ויש להבהיר למבטח שמדובר בדיווח למען הזהירות בלבד. אי-דיווח עשוי לשלול מהנהג כיסוי ביטוחי. חברת הביטוח מצידה תברר את התרחיש, ובמקרה של תביעות מצד נפגעים – תנהל את הטיפול בתביעה. אם הנהג היה גם בעל הרכב, והוא ביטח עצמו בביטוח מקיף, ייתכן כיסוי לנזקי רכבו שלו בהתאם לתנאי הפוליסה (אך זאת סוגיה חוזית מול מבטחו).
אחריות אזרחית של הנהג הפוגע: נהג ישראלי שהתאונה אירעה עקב רשלנותו יהיה חשוף, כאמור, לתביעת פיצויים אזרחית באוסטריה מצד הנפגעים. למרבה המזל, ביטוח החובה (או ביטוח הרכב השכור, במקרה של תייר הנוהג ברכב שכור) ישא ברוב המקרים במלוא תשלום הפיצויים לנפגעים עד גבולות הכיסוי. ואולם, ישנם מצבים שבהם הנהג עצמו עלול לשאת בחלק מהנטל הכלכלי: אם הנזק חורג מעבר למכסות הפוליסה (למשל, מקרה נדיר של נזקי גוף בסכומים אסטרונומיים מעל 6.3 מיליון אירו) – האחריות העודפת תחול עליו אישית. אם הנהג הפר תנאי כיסוי מהותיים (נהיגה בשכרות, בלא רישיון תקף או תוך עבירה מכוונת), חברת הביטוח רשאית כאמור לפנות נגדו בתביעת שיפוי לאחר שתפצה את הנזק. בנוסף, במידה והנהג עצמו נפצע בתאונה שבה הוא אשם חלקית או מלא, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי ממקור חיצוני (בניגוד למצב בישראל שבה גם נהג אשם מפוצה לפי חוק הפלת”ד); המשמעות היא שהנהג יצטרך להסתמך על ביטוח תאונות אישיות, ביטוח בריאות או המוסד לביטוח לאומי בישראל (ככל שהאירוע הוכר כתאונת עבודה למשל), ולא יוכל לתבוע בנזיקין את עצמו. עם זאת, אם גם לצד השני הייתה תרומת אשם, הנהג הישראלי (שלא אשם בלעדי) יוכל לתבוע מן הצד השני חלק יחסי מנזקיו שלו – למשל, במקרה של 50%-50% אחריות בתאונה בין שני רכבים, כל נהג יכול לתבוע מהשני מחצית מנזקיו.
השלכות פליליות על הנהג האחראי: הדין הפלילי האוסטרי קובע שורה של עבירות הנוגעות לגרימת תאונות ופגיעות בגוף. בהתרחשות תאונת דרכים עם נפגעי גוף, ייפתח בדרך כלל הליך חקירה פלילי נגד הנהג הפוגע בחשד לגרימת חבלה גופנית ברשלנות (פציעה עקב התרשלות) . החוק האוסטרי מבחין בין דרגות חומרה של עבירה זו בהתאם לתוצאות: אם הפגיעה היא קלה (ללא נכות או אובדן כושר עבודה מעבר ל-14 יום) וברשלנות קלה, הנהג לא בהכרח יועמד לדין פלילי – במקרים פעוטים החוק מעניק פטור מאחריות פלילית כאשר הנזק מזערי ואין רשלנות חמורה . אולם כאשר נגרם לנפגע נזק גופני משמעותי (למשל שבר, אשפוז ממושך או אובדן כושר עבודה מעל שבועיים) – הנהג צפוי להיות מואשם בעבירה של גרימת חבלה ברשלנות לפי סעיף 88 לחוק העונשין האוסטרי (StGB). עונש העבירה הבסיסית הזו – בהיעדר נסיבות מחמירות – הוא עד 3 חודשי מאסר או קנס כחלופה (עד 180 שיעורי קנס יומיים) . אמנם עונש כהן עשוי להישמע מתון, אך יש להבין שבאוסטריה ענישה של מאסר בפועל על עבירות רשלנות נדירה למדי אם מדובר בעבריין נורמטיבי; לרוב יוטל קנס או מאסר על תנאי. עם זאת, ניהול ההליך וההרשעה עצמה משמעותיים שכן הן מותירות לנהג “רישום פלילי” (Vorstrafe) העלול להשפיע בעתיד. אם יוכח שהנהג הפגין רשלנות חמורה (Gross negligence) בגרימת התאונה – למשל נהיגה בפזיזות רבה, במהירות מופרזת מאוד, תחת השפעת אלכוהול גבוהה או תוך הפרה בוטה אחרת של חוקי התעבורה – החוק מאפשר להחמיר את העונש עד כפול. בגרימת חבלה ברשלנות חמורה העונש המרבי עולה לכדי 6 חודשי מאסר או קנס עד 360 שיעורי-יום.
במקרים טראגיים בהם התאונה גורמת למותו של אדם, הנהג עלול לעמוד בפני אישום של גרימת מוות ברשלנות (Fahrlässige Tötung – סעיף 80 לחוק העונשין). העונש הקבוע לכך בחוק הוא עד שנת מאסר אחת (או קנס עד 720 שיעורי-יום) כאשר מדובר ברשלנות “רגילה” שגרמה למוות של אדם אחד . אולם, גם כאן קיימות דרגות חומרה: אם הנהג פעל ברשלנות חמורה שגרמה למוות, העבירה מסווגת כגרימת מוות ברשלנות בנסיבות מחמירות (סעיף 81). במקרה כזה העונש המקסימלי קופץ עד 3 שנות מאסר . ואם כתוצאה ממעשיו נהרגו כמה אנשים (למשל תאונה רב-נפגעים), החוק קובע עונש שנע בין מינימום חצי שנה לבין 5 שנות מאסר במקרים המחמירים ביותר . ישנן גם עבירות נוספות אפשריות בהתאם לנסיבות – למשל, אם הנהג ביצע בנוסף עבירת תנועה מכוונת ומסוכנת במיוחד, ניתן להאשימו בעבירה נפרדת של סיכון בטיחות התעבורה או לחלופין לצרף את העבירות (לדוגמה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ברמה פלילית היא עבירה בפני עצמה בנוסף לאחריות לתאונה). במידה והנהג נמלט ממקום התאונה והשאיר נפגעים ללא עזרה, יואשם גם בעבירת הפקרה (הנקראת לעיתים “הימלטות מתאונה” בדין האוסטרי) אשר הדין בה חמור. חשוב להבין שהתנהלותו של הנהג לאחר התאונה תשפיע אף היא על ההליך הפלילי: נהג שמגלה אחריות, מסייע לנפגע ומביע חרטה – מצבו עדיף מנהג שניסה להתחמק.
עבירות תנועה והשלכות מנהלתיות: מעבר להליך הפלילי, תאונת דרכים הנגרמת תוך הפרת חוקי התנועה חושפת את הנהג גם לסנקציות מנהליות. כמעט כל הפרת כללי פקודת התעבורה (StVO) או חוק הרכב המנועי (KFG) נושאת עמה קנס מנהלי, ולעיתים גם שלילת רישיון מנהלתית. כך למשל, עבירות כמו מהירות מופרזת, אי-ציות לתמרור זכות קדימה, עקיפה מסוכנת, שימוש בטלפון נייד בנהיגה, נהיגה באור אדום וכדומה – כולן עבירות שעשויות להיבדק ולגרור קנסות ואף פסילת רישיון הנהיגה לתקופה מסוימת, במיוחד אם גרמו לתאונה . מערכת האכיפה האוסטרית מתייחסת בחומרה לעבירות תנועה, ובמיוחד לעבירות שמסכנות חיי אדם כמו נהיגה בשכרות. נהג ישראלי השוהה באוסטריה עם רישיון נהיגה זר (ישראלי) עלול לאבד את זכות הנהיגה בתחומי אוסטריה בצו מנהלי אם יורשע בעבירות חמורות – למעשה רישיונו יכול להישלל לתקופה מסוימת לפחות בגבולות אוסטריה. גם נקודות חובה נרשמות במערכת, ואם יחזור בעתיד לנהוג שם הדבר עלול להשפיע. על כן, מלבד אחריותו האזרחית והפלילית, הנהג עומד בפני סנקציות תעבורה מתמצות (קנסות, פסילה) המתווספות לתמונה הכוללת.
לסיכום חלק זה, נהג ישראלי באוסטריה חייב להקפיד לקיים אחר כללי ההתנהגות לאחר תאונה, לשתף פעולה עם הרשויות (משטרה וחוקרים) ולשקול בכובד ראש ייצוג משפטי גם בהליך הפלילי. החוק האוסטרי מאפשר לעיתים סיום הליך פלילי בעבירות קלות באמצעות הסדר מותנה (Diversion) ללא הרשעה, למשל בתשלום תרומה לקורבן או לקופת מדינה , אך אפשרות זו נתונה לשיקול התביעה וביהמ”ש ורק במקרים שאין בהם כבדות ראש (כמובן לא במקרה של הרוגים). עורך דין פלילי אוסטרי מנוסה יידע לייעץ לנהג כיצד לפעול בהליך – לרבות האפשרות להגיע לידי סיום מקל של ההליכים – ובכך להפחית את החשיפה של הנהג לענישה חמורה ולמזער נזקים משניים (כגון אובדן רישיון לזמן ארוך).
 

חשיבות הייצוג המשפטי המקומי ויתרון משרד עם נוכחות באוסטריה ובישראל

תאונת דרכים במדינה זרה מציבה את הנפגע או הנהג הישראלי בפני מערכת משפטית זרה בשפה זרה, עם כללים ונהלים בלתי מוכרים. במצב טראומטי כזה, ייצוג משפטי על ידי עורך דין אוסטרי מקומי הוא חיוני על מנת להבטיח מיצוי זכויות מלא והגנה על האינטרסים של המעורב. עורך דין הבקיא בדין ובפסיקה האוסטרית ידע לנווט את התיק במיומנות: הוא יידע בדיוק אילו ראיות נדרשות כדי לבסס את האחריות בתביעה האזרחית, כיצד לחשב ולהוכיח את מלוא הנזקים (למשל, יסתייע במומחים רפואיים אוסטרים לקביעת אחוזי נכות לפי שיטת החישוב הנהוגה שם, ובהערכת שווי כאב וסבל בהתאם לפסיקה המקומית), וינהל משא ומתן מקצועי מול חברת הביטוח האוסטרית של הצד הפוגע. ללא ייעוץ כזה, עלול הנפגע הישראלי להתמודד עם הצעות פיצוי נמוכות משמעותית מהמקובל או עם דחיית תביעתו בטענות משפטיות שאין ביכולתו להפריך. בנוסף, עורך דין מקומי יוכל להגיש תביעה בבית המשפט המוסמך באוסטריה ולייצג את הנפגע בהליך – דבר שאדם מהשורה, ודאי תייר זר, לא יכול לעשות לבדו. גם בהליך הפלילי, ייצוג על ידי סנגור אוסטרי עשוי להיות ההבדל בין הרשעה חמורה לענישה מקלה, בין פסילת רישיון ממושכת לבין שמירה על האפשרות לשוב ולנהוג, ובין מאסר על תנאי למאסר בפועל. מערכת המשפט האוסטרית שונה פרוצדורלית – למשל, סדר הדין, דיני הראיות, האפשרויות לערעור – ועו”ד המורשה באוסטריה יבטיח שהזכויות הדיוניות של הישראלי נשמרות ולא יקופחו בשל חוסר ידיעה או העדר ייצוג.
יתרון משמעותי טמון בפנייה למשרד עורכי דין בעל שלוחה הן באוסטריה והן בישראל. משרד כזה, המעסיק צוות דו-לשוני ומוכר בשתי המדינות, יכול לגשר על פערי התרבות והשפה עבור הלקוח הישראלי. היכולת לפגוש עורך דין בארץ בשפה העברית, שמבין את צורכי הלקוח הישראלי, ובה בעת להפעיל את הצוות המשפטי בחו”ל שטיפל במקרים דומים באוסטריה – היא יתרון עצום. משרד עם נוכחות כפולה יבטיח תקשורת רציפה ויעילה: הלקוח יקבל הסברים והכוונה בעברית לגבי ההליכים באוסטריה, עדכונים שוטפים על התקדמות הטיפול בתיק, ותיאום בין ההליכים האפשריים בישראל (למשל תביעות ביטוח ישראליות, או זכויות מול ביטוח לאומי אם רלוונטי) לבין ההליכים באוסטריה. בנוסף, משרד כזה מכיר לעומק את שתי שיטות המשפט, את ההבדלים ביניהן, ויודע למנף את הידע המצטבר – למשל, להביא פסיקה אוסטרית רלוונטית התומכת במקרה, או להסתייע בחוות דעת ממומחים משתי המדינות לפי הצורך. יתרה מכך, כאשר משרד עורכי דין פועל בשיתוף בין ישראל ואוסטריה, הוא יכול לטפל גם בעניינים לוגיסטיים עבור הלקוח, כמו תרגום מסמכים נוטריוני, אימותי אפוסטיל, התכתבות עם רשויות אוסטריות וכדומה, בלי להטיל זאת על הנפגע עצמו.
חשיבות התגובה המהירה: מיד לאחר תאונה, ובפרט כשמדובר בזר בחו”ל, הזמן הוא קריטי. עורך דין מקומי יכול מהרגע הראשון להדריך את המעורבים מה עליהם לעשות: לדוגמה, לאסוף ראיות מזירת האירוע, לפנות לבדיקות רפואיות באופן שמייצר תיעוד קביל, להימנע מאמירות מזיקות בפני צדדים אחרים או חוקרים ללא ייעוץ, וכד’. הוא יכול ליצור קשר עם חברת הביטוח הן של הנפגע (למשל, ביטוח נסיעות של הישראלי) והן של הפוגע, לדאוג לפתיחת תביעות והגשת טפסים במועדים הנדרשים, וללוות את הנפגע גם מול מוסדות רפואיים ושלטונות (למשל, הסדרת אישורי משטרה או תעודת עורך דין לצרכי עיון בחומר חקירה). עבור הנהג הישראלי החשוד בפלילים, עורך דין אוסטרי מנוסה יפעל מיד עם הזמנתו לחקירה או הגשת כתב אישום, יבחן אפשרות של הסדר טיעון או סגירת תיק בהסכמה (Diversion), ויגן על זכויותיו בבית המשפט תוך הדגשת נסיבות מקלות (כגון עברו הנקי, התנהגותו לאחר התאונה, וכיוצא בזה).
 

סיכום

תאונת דרכים באוסטריה – אירוע שאיש אינו מקווה להיות מעורב בו – מחייבת את הנפגע הישראלי או הנהג הישראלי להבין את מסגרת הזכויות והחובות על פי הדין האוסטרי. במישור האזרחי, באוסטריה קיימת אפשרות לקבל פיצוי נרחב עבור נזקי גוף ורכוש, בתביעות נגד הנהג הפוגע, בעל הרכב וחברת הביטוח, תוך הישענות על דיני הנזיקין (ה-ABGB) וחוק האחריות לכלי רכב (EKHG). במישור הפלילי, הנהג האחראי חשוף להליכים בגין עבירות רשלנות ועבירות תעבורה, עם ענישה שיכולה להגיע למאסר וקנסות משמעותיים במקרה של רשלנות חמורה ותוצאות קשות . התמודדות עם הליכים אלו בארץ זרה איננה פשוטה, ומכאן החשיבות הקריטית של הסתייעות בעורך דין מיומן באוסטריה. משרד בעל צוות בינלאומי, הפועל הן באוסטריה והן בישראל, יספק לישראלים המעורבים בתאונות באוסטריה את הגשר הנדרש על פני הפער המשפטי והתרבותי, ויבטיח שהליך מימוש הזכויות – בין אם קבלת פיצויים ובין אם הגנה מפני אישומים – יתנהל במקצועיות המירבית. רק באמצעות ליווי משפטי נכון יוכל הישראלי שנקלע לתאונת דרכים בחו”ל לנווט בבטחה במערכת הלא מוכרת, לקבל את הפיצוי הראוי ולהגן על עצמו מכל היבט משפטי, תוך צמצום הנזקים המשניים והקלה בהתמודדות בתקופה הקשה שלאחר התאונה.
 
למשרדנו ניסיון מוכח בטיפול משפטי דו-לאומי במקרים של תאונות דרכים באוסטריה – גם מצד הנפגעים וגם מצד נהגים ישראלים החשודים באחריות. בזכות שילוב צוותים משפטיים באוסטריה ובישראל, אנו מעניקים ללקוחותינו ליווי מלא, בשפה שלהם ובזמן הנכון – עד לקבלת פיצוי או הגנה מלאה.
 
 
 
 
 

משרד עורכי דין דורון, טיקוצקי ושות' עומד לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

 
 
 
 

שאלות ותשובות בנושא תאונת דרכים באוסטריה – זכויות, פיצויים והגנה משפטית 

מה זכויותיו של תושב ישראל שנפגע בתאונת דרכים באוסטריה?

Plus Mins

תושב ישראל זכאי לתבוע פיצוי לפי הדין האוסטרי בגין נזקי גוף, רכוש והפסדי הכנסה – גם אם אינו אזרח מקומי.

 

האם ניתן לתבוע את הנהג הפוגע באוסטריה גם אם חזרתי לישראל?

Plus Mins

כן, אך יש להיעזר בעורך דין מקומי באוסטריה שיוכל להגיש את התביעה בבית המשפט שם, בהתאם לדין האוסטרי.

 

מה ההשלכות הפליליות על נהג ישראלי שגרם לתאונה באוסטריה?

Plus Mins

הנהג עשוי לעמוד לדין בגין גרימת חבלה ברשלנות ואף בעבירת גרימת מוות, עם סיכון למאסר או קנסות.

 

מה קורה אם הנהג הפוגע לא ידוע או שאין לו ביטוח?

Plus Mins

באוסטריה קיימת קרן פיצויים מיוחדת שמפצה את הנפגעים גם במקרה של פגע וברח או העדר ביטוח.

 

איך אפשר לקבל ייצוג משפטי בעברית מקרה של תאונת דרכים באוסטריה?

Plus Mins

משרדנו מעניק ייעוץ וייצוג משפטי מלא לישראלים שנפגעו או היו מעורבים בתאונות דרכים באוסטריה, עם צוותים שפועלים גם בישראל וגם באוסטריה, כך שתוכלו לטפל במקרה שלכם בצורה המקצועית והיעילה ביותר – מכל מקום.

 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

הוצאת דרכון אוסטרי – ליווי וייצוג מול הרשויות על ידי עו״ד מקומי

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם גם אתם זכאים לדרכון אוסטרי מבלי לדעת זאת? מה בעצם מעניק לכם הדרכון האוסטרי, ומדוע כל כך חשוב לחדש אותו בזמן? גילוי האזרחות שלכם יכול לפתוח לכם את הדלתות לאירופה ולעולם – תרתי משמע.

עו"ד ישראלי באוסטריה – שירות משפטי מלא

מאת: אלי דורון, עו"ד

חולמים להרחיב את הפעילות העסקית לאירופה? יש לכם נכסים, ירושה או זכאות לאזרחות באוסטריה? נתקלתם באתגר משפטי באוסטריה ואינכם יודעים למי לפנות? שלוחת משרדנו בוינה מספקת מענה מקצועי ודיסקרטי – גם מעבר לים.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.