15/7/2025
חקירת תקינות התנהלותן של עמותות
מה עושים כשעמותה חורגת מהמטרות הציבוריות שלה? האם ניתן לפעול כשעולה חשד לשחיתות או ניצול לרעה של תרומות? במדריך מקיף זה תגלו מהם הכלים שהחוק מעניק לציבור, ומה הדרך הנכונה לפעול – כולל ליווי משפטי צמוד עד להשגת הצדק.
מהי עמותה וכיצד מקימים אותה?
עמותה היא ארגון ללא כוונת רווח (מלכ”ר) המוקם במטרה לקדם מטרות ציבוריות, חברתיות או צדקה. על פי חוק העמותות, תש”ם-1980, כל שני אנשים בגירים לפחות רשאים לייסד עמותה ולהירשם אצל רשם העמותות, בכפוף להגשת תקנון ומסמכי התאגדות נדרשים. בתקנון העמותה מגדירים המייסדים את מטרותיה הציבוריות, את מבנה הארגון, אופן הניהול, הרכב הוועד המנהל, ועדת הביקורת ויתר המוסדות הפנימיים, וכן את הכללים לחלוקת תפקידים ושכר בתוך העמותה. רק עמותה הרשומה כדין זכאית לפעול במסגרת החוקית ולקבל את ההטבות הנלוות למעמד זה.
מטרות ציבוריות והטבות מס לעמותות
עמותות פועלות לקידום מגוון מטרות ציבוריות – החל מסיוע לנזקקים, דרך חינוך, דת, בריאות ועד לקידום תרבות, ספורט וכיו”ב. המדינה מעודדת פעילות מלכ”רית באמצעות הטבות מס משמעותיות: למשל, עמותות רבות זוכות להכרה לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המאפשר לתורמים לקבל זיכוי מס בעבור תרומותיהם. כמו כן, עמותה עשויה לקבל פטור או הנחה בארנונה (מס עירוני) עבור נכסים המשמשים אותה למטרותיה, וכן הקלות במסים אחרים – כגון מס רכישה ומע”מ – כשפעילות העמותה מצדיקה זאת. חשוב לציין שלמרות שהעמותה אינה פועלת למטרת רווח, היא רשאית לשלם משכורות לעובדיה ולמנהליה עבור עבודתם. עם זאת, שכר זה חייב להיות סביר ובהתאם לכללים, כדי שלא ייחשב כחלוקת רווחים אסורה במסווה של שכר. אין לעמותה בעלי מניות הנהנים מרווחים, וכל הכנסותיה ומשאביה חייבים לשמש לקידום המטרות הציבוריות שלשמן הוקמה.
חובת ניהול תקין ושקיפות
הקמה ורישום של עמותה הם רק הצעד הראשון. מרגע שהעמותה פועלת, חלה עליה החובה להתנהל בצורה חוקית, תקינה ושקופה. חוק העמותות ותקנותיו מחייבים את העמותה לנהל ספרי חשבונות ולהתנהל בפיקוח ובבקרה פנימית. על העמותה לרשום כהלכה את כל ההכנסות וההוצאות בספריה, לקיים ישיבות ועד ואסיפה כללית לפי התקנון, ולתעד בפרוטוקולים החלטות משמעותיות. בסוף כל שנה על העמותה להגיש דו”חות כספיים ודו”ח מילולי לרשם העמותות, וכן דיווחים לרשויות המס, בהתאם להוראות החוק. צעדים אלה נועדו לוודא כי העמותה מנהלת את ענייניה לטובת מטרותיה המוצהרות, וכי כספי התרומות והתקציבים אכן מופנים לייעודם הציבורי ולא למטרות זרות. אי עמידה בדרישות הניהול התקין עלולה למנוע מהעמותה קבלת אישור ניהול תקין מרשם העמותות – אישור שהוא חיוני לקבלת תמיכות ממשלתיות ומענקים מגופים ציבוריים – ואף לחשוף את העמותה והעומדים בראשה לסנקציות.
ניצול לרעה והתנהלות בלתי תקינה בעמותה
למרבה הצער, ישנם מקרים בהם עמותה שאושרה כדין אינה מתנהלת כראוי. לעיתים מי שנמצאים בעמדות ניהול ושליטה בעמותה חורגים מהכללים ועושים שימוש בנכסי העמותה ובכספיה למטרות שאינן המטרות הציבוריות שלשמן הוקמה. למשל, ניצול עמותה לקידום אינטרסים פרטיים, מתן טובות הנאה בלתי מוצדקות למקורבים, דיווחים כספיים כוזבים, שימוש בכספי תרומות למטרות אחרות וכד’. דרך התנהלות זו מנוגדת לחוק ולעקרונות היסוד של מלכ”ר, ופוגעת לא רק בערכי העמותה אלא גם בחבריה, בתורמיה ובאמון הציבור. למעשה, ברגע שגורמים אינטרסנטיים מנצלים את העמותה למטרות זרות, הדרך להיווצרות התנהלות בלתי חוקית ואף פלילית קצרה מאוד. התנהלות פסולה שכזו עשויה להתבטא בעבירות כמו מעילה, הפרת אמונים, גניבה מקופת העמותה, זיוף מסמכים ועוד – כולן פעולות חמורות שעלולות לגרור אחריות משפטית למעורבים.
מה ניתן לעשות כשעמותה מתנהלת בניגוד לחוק?
כאשר חברי עמותה, תורמים או כל גורם אחר מבחינים שעמותה אינה מתנהלת כשורה, אין להם לעמוד מן הצד – המשפט הישראלי מעניק כלים להתמודד עם מצב זה. ראשית, ניתן וכדאי לפנות בהתראה ובהצגת הליקויים אל הנהלת העמותה עצמה או אל ועדת הביקורת הפנימית, במטרה לנסות ולתקן את הדרוש תיקון מתוך הארגון. אם צעד זה לא מועיל או שהחשדות מספיק חמורים, רשאים המתלוננים לפנות לרשם העמותות (הרגולטור הממשלתי המפקח על עמותות) ולהגיש תלונה רשמית על התנהלות בלתי תקינה של העמותה. רשם העמותות, הפועל במסגרת רשות התאגידים במשרד המשפטים, מוסמך לקבל תלונות כאלה מהציבור ואף מיוזמתו, ולפעול לבדיקת הטענות. במקרים המתאימים, בנוסף לפנייה לרשם, ניתן גם להגיש תלונה למשטרת ישראל ביחידת ההונאה או היחידה לפשיעה כלכלית, especially אם עולה חשד לפלילים (כגון גניבה או מרמה). הרשויות הללו יכולות לפתוח בחקירה פלילית נפרדת, במקביל לפעולות המנהליות של רשם העמותות. חשוב לבצע את הפניות לרשויות בצורה מסודרת ומושכלת, כפי שיפורט בהמשך, על מנת להגביר את הסיכוי שהנושא יטופל במהירות וביעילות.
סמכויות רשם העמותות ואכיפת החוק
רשם העמותות מחזיק בסמכויות רחבות מאוד (יש שיאמרו “דרקוניות”) לפקח ולאכוף את הוראות החוק על עמותות. עם קבלת תלונה רצינית או כשמתעורר חשד ממשי להתנהלות בלתי תקינה, רשאי הרשם לנקוט שורת פעולות:
- בדיקה ומינוי חוקר: הרשם מוסמך למנות חוקר מטעמו לבדיקת פעילות העמותה והמוסדות שלה, כדי לברר האם אכן נעשו חריגות או הפרות חוק. החוקר רשאי לדרוש מהעמותה ומאנשיה מסמכים, דוחות ונתונים, וכן לשוחח עם הנהלת העמותה ועובדיה. במידה והחקירה המנהלית מגלה ממצאים, הרשם יכול להשתמש בהם כבסיס להמשך צעדי אכיפה.
- זימון לחקירה: הרשם או מי מטעמו יכולים לזמן את נושאי המשרה בעמותה – חברי ועד, מנהלים ואף עובדים – לחקירה פורמלית במשרדי רשם העמותות, ולשאול אותם על אודות התנהלותם. אמנם חקירה זו אינה חקירה פלילית (ולא מהווה תחליף לחקירת משטרה במקרה הצורך), אך היא כלי רב-עוצמה להרתעה ולאיסוף מידע.
- דרישה להמצאת מסמכים וביצוע ביקורת: רשם העמותות רשאי לדרוש מהעמותה להמציא לו כל מסמך רלוונטי, כגון דו”חות כספיים, פרוטוקולים מישיבות, חוזים והסכמים, תכתובות וכד’. בנוסף, הרשם רשאי לשלוח צוות ביקורת מטעמו לבצע בדיקת עומק בספרי העמותה ובחשבונותיה, כדי לוודא שאין ליקויים נוספים ולהצליב את המידע שנמסר.
- הטלת סנקציות ועיצומים: אם מתברר שהעמותה או מנהליה פעלו בניגוד להוראות החוק, לתקנון העמותה או לכל דרך לא חוקית אחרת, רשאי רשם העמותות להטיל סנקציות כבדות משקל על המעורבים. בין הצעדים האפשריים: התראה רשמית ודרישה לתקן ליקויים תוך זמן קצוב, שלילת אישור ניהול תקין של העמותה, הטלת קנסות ועיצומים כספיים על העמותה ואפילו על נושאי משרה אישית, הסרת חברי ועד או דרישה לכינוס אסיפה כללית לבחירת הנהלה חדשה, ובמקרים חריגים וחמורים – פנייה לבית המשפט בבקשה לפרק את העמותה או למנות לה מפרק/נאמן חיצוני. צעדים דרסטיים כגון פירוק עמותה ננקטים רק כאשר כלו כל הקיצין, אך עצם האפשרות מהווה איום משמעותי המרתיע עמותות מלפעול שלא כדין.
- העברה לחקירה פלילית: במידה והתגלה חשד לביצוע עבירות פליליות (כגון גניבה, מרמה, זיוף, הפרת אמונים וכד’), רשם העמותות יכול להעביר את ממצאיו לרשויות אכיפת החוק הרלוונטיות, קרי המשטרה והפרקליטות, להמשך טיפול. למעשה, רשם העמותות עובד בשיתוף פעולה עם גורמי האכיפה – ישנם מקרים שבהם פתיחת חקירה מנהלית על ידי הרשם מובילה במישרין לפתיחת חקירה פלילית במקביל. שיתוף הפעולה הזה נועד להבטיח שמי שמנצל לרעה עמותה לא יחמוק מאחריות, וכי יינקטו נגדו ההליכים המתאימים בכל המישורים.
ראוי להזכיר שסמכויות מקיפות אלה של רשם העמותות באות לצד חובתו להפעילן באופן סביר ומידתי. הרשם לא ימהר להעניש עמותה ללא בירור, אלא יבחן כל מקרה לגופו. עם זאת, קיומן של הסמכויות הללו מטיל אחריות כבדה על מנהלי עמותות: עליהם להקפיד שהעמותה מנוהלת בשקיפות, בסדר ובכפוף לחוק, שאחרת צפויות להם צרות מול רשויות הפיקוח והאכיפה.
חובות ואחריות של מנהלי עמותות
מנהלי העמותה (הוועד המנהל, המנכ”ל ויתר נושאי המשרה) כפופים לשורת חובות אמון וזהירות כלפי העמותה וכלפי מטרותיה. הם אינם יכולים לנהוג בעמותה כבשלהם, או במילים אחרות – אסור להם להתייחס למשאביה כנכסים פרטיים שלהם. עליהם לפעול לטובת המטרות הציבוריות שלשמן הוקמה העמותה, כפי שהוגדרו בתקנון. כל פעולה החורגת מהמטרות הללו או מהוראות החוק אינה רק עניין אתי, אלא עלולה להוות עוולה אזרחית ועבירה פלילית. כלומר, מנהל עמותה שמעל בכספי העמותה, סטה מסמכותו, חרג מהתקנון ביודעין או פעל בניגוד לחוק – חושף את עצמו הן לתביעות אזרחיות (מצד העמותה, חבריה או נפגעים אחרים) והן להליכים פליליים可能 שינקטו נגדו על ידי המדינה. למשל, שימוש שלא כדין בכספי העמותה עשוי להיחשב כהפרת חובת הנאמנות ועשיית עושר ולא במשפט במישור האזרחי, וכגניבה או מרמה במישור הפלילי. האחריות האישית של נושאי המשרה בעמותה נועדה להבטיח שהם ינהלו את העמותה בהגינות, בשקיפות ובנאמנות לייעודה, ולא ירשו לעצמם לסטות מכך. ראוי לציין שגם רשלנות בניהול העמותה עלולה לגרום אחריות – לא רק מעשים מכוונים וזדוניים. לכן מנהלי עמותות חייבים להכיר את מגבלות הכוח שלהם, לפעול בהתאם לחוק, ולזכור שתפקידם לשרת את מטרות העמותה ואת ציבור הנהנים מפעילותה, ולא את עצמם.
חשיבות ההכנה והליווי לפני פנייה לרשויות
כאשר מתעורר חשד להתנהלות לא תקינה בעמותה, אופן הפנייה לרשויות הוא קריטי. הצגת המחדלים בצורה ברורה, מנומקת ומשכנעת יכולה לעשות את ההבדל בין תלונה שתניע פעולה לבין תלונה שתתמסמס. מומלץ לנקוט בצעדים הבאים במסגרת ההכנה:
- איסוף תיעוד וראיות: יש לרכז את כל המידע המצביע על הליקויים בהתנהלות העמותה. זה כולל מסמכים חשבונאיים (דוחות כספיים, קבלות, דפי בנק), פרוטוקולים והחלטות חשודות, התכתבויות, עדויות של חברים או עובדים בעמותה, וכל ראיה אובייקטיבית אחרת. איסוף יסודי של ראיות יחזק מאוד את הטענות.
- התייעצות עם מומחים משפטיים: לפני הגשת תלונה רשמית, כדאי להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני עמותות. עורך הדין יבחן אם אכן יש הפרות חוק או חריגה מהמטרות, יסייע בניתוח הראיות ויבנה אסטרטגיה משפטית מתאימה. ייתכן שגם רואה חשבון או כלכלן יידרשו לנתח דוחות כספיים ולהצביע על אי-סדרים. חוות דעת מקצועיות יכולות לחזק את הטענות בפני הרשם.
- הכנת פנייה רשמית לרשם העמותות: את התלונה לרשם יש להגיש באופן מסודר וענייני. הפנייה צריכה לכלול תיאור ברור של העובדות והאירועים החשודים, פירוט ההפרות הנטענות (עם התייחסות לסעיפי חוק או תקנון רלוונטיים, אם אפשר), וצירוף כל הראיות התומכות. רצוי למקד את הפנייה בעובדות ולא בהאשמות כלליות, ולהראות כיצד ההתנהלות פוגעת בעמותה או בציבור. ניתן לבקש מהרשם במפורש לפתוח בבדיקת עומק או למנות חוקר לעמותה, נוכח החשדות המפורטים.
- שמירה על דיסקרטיות ופנייה בתום לב: יש להגיש את התלונה בתום לב ומתוך דאגה אמיתית לטוהר המידות בעמותה, ולא כצעד טקטי במסגרת סכסוך אישי או עסקי. תלונה קנטרנית או חסרת בסיס עלולה להוביל לא רק לדחייתה, אלא אף לחשוף את המתלונן לתביעת דיבה מצד מי שנפגע ממנה. לכן חשוב לוודא שיש בסיס מוצק לטענות לפני הפנייה. במידת האפשר, יש להשתדל לשמור על חשאיות הפנייה כדי למנוע שיבוש הליכים או העלמת ראיות בעמותה לאחר שייוודע על התלונה.
- מעקב וליווי ההליך: לאחר הגשת התלונה, חשוב להמשיך ולעקוב אחר הטיפול בה. רשם העמותות יקיים קשר עם המתלונן לקבלת הבהרות או מידע נוסף במידת הצורך. רצוי שהמתלונן או בא-כוחו יהיו זמינים לשיתוף פעולה מלא עם הרשם ועם גופי החקירה. אם במקביל מתנהלת גם חקירה משטרתית, יש לעדכן את הגורמים הרלוונטיים ולתאם בין ההליכים. בשלב זה הליווי המשפטי חשוב מתמיד – עורך הדין ייצג את האינטרסים של המתלונן, יוודא שהחקירה מתקדמת ולא מתמסמסת, ויסייע בהתמודדות עם כל אתגר משפטי שעשוי להתעורר במהלך הדרך.
היערכות מקיפה שכזו לפני ובמהלך הפנייה לרשויות מגדילה משמעותית את הסיכוי לטיפול מוצלח. רשויות האכיפה מטבען מטפלות בעשרות ומאות פניות בשנה, ולכן תלונה מבוססת היטב, עם ראיות וטיונים ברורים, תבלוט ותטופל ברצינות הראויה. מנגד, תלונה כללית ונטולת תימוכין עלולה שלא להשיג תוצאה. משום כך, אין להקל ראש בשלב ההכנה – זהו הבסיס להוצאת הצדק לאור.
כיצד אנו יכולים לסייע?
התמודדות עם עמותה שסוטה מדרך הישר מחייבת ידע משפטי, הבנה פיננסית וניסיון מול רשויות האכיפה. משרדנו, המתמחה בדיני עמותות ובדיני מיסוי, מעמיד לרשות לקוחותיו צוות רב-תחומי של מומחים: עורכי דין מנוסים, כלכלנים ורואי חשבון – שחלקם יוצאי רשויות המס (מס הכנסה ומע”מ) ואף שרתו בעבר במחלקות החקירה של רשויות אלו. שילוב מקצועי ייחודי זה מעניק לנו את הכלים והידע לבנות אסטרטגיה מנצחת ולקדם את הטיפול הנדרש במקרים מן הסוג הזה, במטרה להוציא את הצדק לאור. אנו מלווים מתלוננים וגורמים מודאגים אחרים מהרגע הראשון של חשיפת הליקויים, ומסייעים להם לנווט בנבכי ההליך המשפטי והמינהלי.
בפועל, אנו יודעים לפעול בשמכם במספר מישורים: ראשית, נסייע באיסוף וניתוח חומר הראיות מתוך דוחות כספיים, תכתובות, חוזים ועוד, לשם בניית תמונת מצב ברורה של ההתנהלות הבעייתית. שנית, נכין בקשות סדורות ומפורטות לרשם העמותות, המגובות בראיות ובנימוקים משפטיים, בדרישה לנקוט פעולה מיידית לתיקון המצב. אנו מנוסים בניסוח פניות שכאלה בלשון הנכונה ובמסגרת הפורמלית המתאימה, כך שהן תזכינה לתשומת לב מירבית מהרשם. במידת הצורך, נלווה את הליך הביקורת או החקירה שיפתח רשם העמותות, נייצג אתכם מולו ונוודא שכל המידע הרלוונטי מגיע לידיו. אם יתעורר צורך בפנייה למשטרה או בהגשת תביעה אזרחית לבית המשפט – יש למשרדנו את היכולת לטפל גם בכך תחת קורת גג אחת, באופן מתואם עם יתר ההליכים.
חשוב להדגיש: מנהלי עמותות חבים חובת אמון וכללי מנהל תקין, ולא יוכלו להתייחס לעמותה “כעסק פרטי” שלהם. תפקידנו הוא לספק לכם את הליווי המשפטי המקצועי והנחוש כדי להעמיד אותם במקומם במקרה שעשו שימוש לרעה בכספי העמותה או בסטטוס שלה. אנו פועלים בנחישות לטובת הלקוח המתלונן, אך גם ברגישות המתבקשת כשמדובר בגוף ציבורי, על מנת לשקם את העמותה ולהחזירה לתפקוד תקין אם אפשר, או לחלופין – להביא להחלפת ההנהלה או לסגירת העמותה בדרכים הקבועות בחוק, במקרים שאינם בני תיקון. בכל שלב, אנו שמים דגש על שיתוף פעולה עם רשויות החוק ועל הצגת המחדלים באופן הברור, המקצועי והמשכנע ביותר.
בסופו של יום, המטרה שלנו היא להבטיח שעמותות בישראל יתנהלו בצורה חוקית וראויה, ושמי שחורג מכללי מנהל תקין ויושר – יישא בתוצאות. אם עולה אצלכם חשד כי עמותה מסוימת אינה מתנהלת כשורה, אינכם לבד במערכה. מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בהקדם, כדי לבחון את העניין ולפעול בהתאם. משרדנו ישמח לעמוד לרשותכם, לתרום מניסיוננו הרב בתחום, ולהוביל יחד איתכם את המהלך לחשיפת האמת, תיקון הליקויים ועשיית צדק.
משרדנו מתמחה בליווי משפטי מקצועי במקרים של התנהלות בלתי תקינה בעמותות. אנו משלבים מומחיות משפטית עם ידע פיננסי מעמיק, לרבות ניסיון מתוך רשויות הפיקוח עצמן, על מנת להבטיח מיצוי הדין עם גורמים שסוטים מכללי המנהל התקין. אנחנו כאן כדי ללוות אתכם – מהתלונה ועד להשבת האמון הציבורי.