מאת:


לא אחת נוהגים ישראלים לייסד עמותות לטובת קידום מטרות ציבוריות כאלה או אחרות וזאת על סמך פסיקה ענפה, תקנות והוראות ביצוע אשר מטרתם היא להגדיר את כל הנדרש באשר לאופן ייסודה של עמותה, מסמכי ההתאגדות הנדרשים, הנסיבות המתאימות, המנגנונים הנדרשים לטובת הבטחת התנהלות תקינה של העמותה ועוד.

 

במסגרת מסמכי הייסוד של העמותה מוגדרות מטרותיה, מבנה החברים בה, אופן ניהול העמותה, חלוקת תפקידים בין הנוגעים בדבר, אפשרויות תגמול ושכר לגורמים המהווים חלק ממייסדי העמותה ו/או גורמים אחרים המעורבים בפעילות השוטפת. במקביל לייסוד העמותה ובהתאם למטרותיה יש לפעול לטובת פתיחת תיק ברשויות המס, הגשת בקשות מתאימות, גיבוש אסטרטגיות ובכלל זה קבלת החלטות בנוגע למדיניות קבלת תרומות, דרכים ואופנים המאפשרים לעמותה להפיק לתורם מסמך נכון אשר בהישען עליו רשאי התורם לדרוש את התרומה כהוצאה מוכרת בפעילותו העסקית. כמו כן יש בנמצא אפשרות להקנות לעמותה הטבות במישורים אחרים, הנגזרים מאופי הפעילות שלה ובכלל זה הקלות בכל הקשור לתשלומי מס מוניציפאלי ועוד וכן הקלות אחרות הנוגעות בעסקאות נדל"ן אותן יכולה העמותה לקיים בהישען על נדל"ן שנרכש על ידה או נדל"ן אותו קיבלה העמותה כתרומה מגורמים כאלה או אחרים.
 
יחד עם זאת, יש בנמצא חובה להבטיח כי העמותה מתנהלת בצורה חוקית וכי כל הכנסותיה מכל המקורות נרשמות בספריה בצורה ראויה ונכונה. בתום כל שנת מס יש בנמצא חובה להגיש דו"חות כספיים, אם לרשם העמותות ואם לרשויות המס, הכל בהתאם להוראות החוק במטרה להבטיח כי העמותה פועלת לטובת קידום מטרותיה וכי הכספים והתקציבים מוזרמים לטובת מטרות ציבוריות ואחרות אותן המחוקק מבקש לקדם. למרות כל האמור, יוצא לא אחת כי העמותה אינה מתנהלת כראוי. כך יוצא כי גורמים אינטרסנטיים עושים בה שימוש למטרות שלא לשמן היא נוסדה ומכאן הדרך להתנהלות פלילית ו/או לא חוקית ו/או התנהלות הפוגעת בשאר החברים בעמותה ו/או בגורמים הקשורים אלה קצרה. לטובת האמור רשם העמותות מוסמך לפעול אל מול המנהלים בעמותה, לבחון את התנהלותה והיה ונדרש אף לזמן לחקירה, לדרוש מסמכים, לערוך ביקורות ולהטיל סנקציות כבדות משקל על עמותות ו/או מנהלים אשר פעלו בניגוד להוראות החוק, תקנון העמותה ו/או בכל דרך לא חוקית אחרת. המשמעות היא כי יש בנמצא חובה לנהל את העמותה בצורה שקופה ומסודרת ביותר, אחרת הצרות והבעיות אל מול הממונים על אכיפת החוק לא תאחרנה לבוא. יובהר כי לא אחת עמותות מסתבכות בשל חוסר הנהלה ברורה ו/או עקב מריבות וסכסוכים ו/או כתוצאה מחוסר תקציבים ו/או כתוצאה ממצוקות רבות אחרות, מה שלא בהכרח פותר את הגורמים לעוולה מאחריות - ההפך.
 
כיצד אנחנו יכולים לסייע במקרים אלו?
משרדנו מתמחה בכל הקשור בדיני עמותות, החל משלב הייסוד הנכון וחלה בניהול השוטף של העמותה. כמו כן ידע משרדנו לטפל בשם העמותה ו/או מייסדיה בליקויים ו/או בהתנהלות מול רשם העמותות במקרה בו מתעוררות שאלות או בעיות. באותה מידה ידע משרדנו לפעול לטובת סגירה נכונה של עמותה, פירוקה ו/או בנקיטה בכל פעולה חוקית נדרשת אחרת לטובת הבטחת התנהלות תקינה, כזו המגינה על המייסדים, על ההנהלה, על אלה שבסופו של יום בקשו לקדם מטרה ציבורית ראויה.
 
היה ועזרתנו נדרשת, נשמח אם תפנו לעו"ד אלי דורון לטובת קידום האמור, חייגו עתה 054-4251054
פירוק עמותה והתנהלות מול רשם העמותות

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054.

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

4.66 ע"י 3 גולשים

עשוי לעניין אתכם

התמודדות עם רגולציה בהקדשות בישראל

מאת: אייל גלובוס, עו"ד, אש מחלקת מגזר שלישי - עמותות הקדשות וחל"צ; שלומי פרץ, מתמחה

תחום ההקדשים (אגב - ניתן לומר גם הקדשות) הינו תחום מורכב אשר מעטים הם עורכי הדין שעוסקים בו ומכירים אותו לעומק. בישראל רשומים למעלה מ 3,300 הקדשים (על פי אתר גיידסטאר), מדובר כאמור בתחום מורכב ביותר מאחר והוא כולל מעורבים שונים יוצר ההקדש, הנהנים ממנו והנאמן ואף נמשך לאורך שנים רבות. להקדשות בישראל נכסים רבים: נכסי מקרקעין (כ 1,200 נכסים מרביתם על קרקעות ותיקות במרכזי הערים ולכן גם יקרות) וכן נכסים אחרים בשווי כולל של כ 6 מיליארד(!!) ₪.

אגודות עת'מניות - כדאי להיערך לשינויים שבדרך

מאת: אייל גלובוס, עו"ד, ראש מחלקת מגזר שלישי - עמותות הקדשות וחל"צ; שלומי פרץ, מתמחה

התקנות המוצעות נועדו להחיל על אגודות עות'מניות את חובת הדיווח והשקיפות בדומה למה שנדרש מתאגידים אחרים בישראל ובכך להסדיר את פעולתן ככל שניתן. מובן כי לאור השינוי הצפוי יש להיערך לכך בהקדם.

אישור ניהול תקין לעמותה

מאת: אייל גלובוס, עו"ד, ראש מחלקת מגזר שלישי - עמותות הקדשות וחל"צ; שלומי פרץ, מתמחה

כל גורם שעובד עם עמותות בישראל מכיר ויודע אודות קיומו של אישור ניהול תקין - הבעיה שלא כולם מבינים את חשיבותו ואת הסכנה הטמונה בהעדרו מבחינת העמותה. מהו אישור ניהול תקין? מתי האישור נדרש ומתי רצוי? על שאלות אלו ואחרות ננסה להשיב במאמר הבא.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים