בניית תכנית עסקית מקצועית לחברות בארץ ובחו"ל

בשונה מהדעה הרווחת לפיה מטרתה העיקרית של התוכנית העסקית היא גיוס הון ולכן היא נערכת כמענה לדרישת הגוף המממן או המשקיעים בלבד, תוכנית עסקית הינה בראש ובראשונה "מסמך עבודה" עבור מנהלים או יזמים השוקלים לייסד חברה חדשה או להיכנס לתחום פעילות חדש בחברה קיימת, שכן היא מרכזת במסמך ניהולי אחד את מלוא הפרמטרים המרכזיים שיש להביא בחשבון טרם קבלת ההחלטה על הקמת העסק החדש. התוכנית העסקית מנתחת באופן שיטתי את הפעילות החדשה ומציגה את התמונה העתידית שלה על כל היבטיה (תפעולי, טכנולוגי, שיווקי, כלכלי, רגולטורי, מימוני וכו') ונערכת לרוב על ידי בעל העסק בליווי איש מקצוע חיצוני מיומן.

מה כוללת תוכנית עסקית?

  • תקציר מנהלים: מציג את המסרים העיקריים של התוכנית העסקית ומנוסח באופן שיעורר את סקרנותו של הקורא וייצור אצלו עניין ראשוני. למרות שפרק זה פותח את התוכנית העסקית הוא נכתב לרוב בסוף העבודה, שכן הוא מתמצת ב-2 עד 3 עמודים את הנושאים המרכזיים בכל פרק, המוצגים בהרחבה בהמשך התוכנית.
  • תיאור העסק: מציג את מהות העסק, הענף שבו הוא פועל והרציונל להקמתו.
  • היזמים: מתאר את הרקע של היזמים, השכלתם, כישוריהם, ניסיונם התעסוקתי והידע המקצועי הרלוונטי שלהם בהתייחס לפעילות החדשה.
  • הצורך: מתאר את הצורך שהמוצר אמור לענות עליו ואשר עמד בבסיס הרעיון לפיתוח המוצר ולהקמת העסק החדש.
  • המוצר – הפרק העיקרי: מתאר באופן מפורט את המוצר לרבות כיצד הוא ייראה, מאיזה חומרים הוא ייוצר, איזה רכיבים הוא ייכלול, מהי השיטה/הטכנולוגיה שתיושם, מה יהיה תהליך הייצור שלו ובאיזה ציוד יעשה שימוש, כמה וואריאציות/משפחות מוצר יהיו לו, מה הייחודיות שלו על פני המוצרים האחרים ומה תהייה עלותו. בפרק זה מuמלץ להוסיף תמונות של המוצר ושל הציוד הנדרש לצורכי המחשה.
  • השוק: כולל ניתוח מעמיק של השוק מצד ההיצע  ומצד הביקוש:
    • היצע - מתחריםפרק זה נותן סקירה כללית על מאפייני התחרות בענף (תחרות חזקה/חלשה, שוק נשלט ע"י שחקן מוביל או מורכב מאוסף של שחקנים קטנים, שוק מוטה מחיר או איכות וכד'), ומציג באופן פרטני את המתחרים המובילים בענף החולשים על חלק ניכר מהשוק, בדגש על תחום עיסוקם העיקרי, היקף פעילותם (במונחים כספיים), נתח השוק שלהם וייתרונם היחסי.
    • קהל יעדהגדרת קהל היעד ומאפייניו העיקריים כאשר יכולים להיות מספר קהלי יעד הנבדלים בניהם במגזרי הפעילות ובפריסה הגיאוגרפית שלהם.
  • יתרונות יחסיים: מציג את היתרונות היחסיים של המוצר החדש על פני המוצרים של המתחרים האחרים, כאשר היתרונות יכולים להישען על תכונות שונות כגון חסכוני, איכותי, נוח לשימוש, זמין, בריאותי, ידידותי לסביבה וכו'.
  • גורמי סיכון: פרק חשוב שלעיתים ישנה נטייה להתעלם ממנו אך חובה לתת עליו את הדעת מבעוד מועד, כדי להימנע מ-"הפתעות רעות". פרק זה סוקר את גורמי הסיכון בקשת רחבה של מישורים, החל מאלו המיוחסים למוצר עצמו (ברמה של המיקרו) ועד לאלו המיוחסים לענף ולמדינה שבה פועל העסק (ברמה של המאקרו).  
  • אסטרטגיית חדירה לשוק: מציג את הפעולות השיווקיות שבכוונת העסק לנקוט בשלב ההשקה וההחדרה של המוצר לשוק, לרבות שיתופי הפעולה האסטרטגיים ומדיניות המחירים.
  • המודל העסקי: מציג את יעדי המכירות של העסק בטווח הקצר ובטווח הארוך ואת המקורות הפוטנציאליים שמהם צפויות לנבוע ההכנסות.
  • תוכנית השקעות: מפרטת את מלוא ההוצאות הכרוכות בהקמת העסק, לרבות עלויות שיפוץ המבנה והתאמתו לצורכי העסק, רכישת מכונות, ציוד וריהוט משרדי, שירותי ייעוץ מקצועי ראשוני והון חוזר.
  • תחזית פיננסית מפורטת: תחזית רווח והפסד 3-5 שנתית (הכנסות והוצאות) והנחות הייסוד ששימוש בבנייתה, לרבות בנייית תחזית מצבת כ"א כדי לאמוד את עלויות השכר.
 
 
לסיכום תוכנית עסקית היא מאין מפת דרכים המאפשרת לקורא לראות בו זמנית את נקודת ההתחלה ואת נקודת הסיום שלה ולבסס את החלטתו מתוך הסתכלות והבנת הדרך כולה ולא רק חלקים ממנה. חשוב מאוד שכלכלן מקצועי ומנוסה בעריכת תכניות עסקיות יערוך את התכנית העסקית וזאת על מנת לוודא שהניתוח אכן יתבצע באופן מעמיק ויכלול התייחסות מקצועית לכול הנושאים הרלוונטיים. עסק שיקום ללא תכנית עסקית, לרבות תחזית כלכלית ופיננסית מפורטת וללא התוויה מראש של הדרך שתוביל להצלחתו, יתקדם ברוב המקרים לכיוונים בלתי ברורים ויתקשה בהמשך להתגבר על מיכשולים בלתי צפויים ולהשיג את יעדיו.
 
לקבלת ייעוץ והכוונה נוספים, ניתן לפנות לרווית ברקוביץ, בוגרת תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במנהל עסקים (MBA) מטעם אוניברסיטת חיפה, המתמחה בביצוע תוכניות עסקיות ועבודות ייעוץ כלכלי מיוחדות. רווית ברקוביץ, נייד: 052-6145140 מייל: [email protected]

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

מידע מקצועי

חוות דעת כלכליות בהליכים משפטיים

לחיזוק הטיעון המשפטי ולנימוק גובה הפיצוי הנדרש, עורכי דין רבים בוחרים בתיקים מסוג זה להסתייע בחוות דעת כלכלית, המציגה את ראשי הנזק השונים ומנתחת את האומדן הכספי של כול אחד מהם...

חשיבות דו"חות כלכליים ככלי עזר לניתוח דו"חות כספיים

החברה צמחה, נוספו פעילויות, מגוון המוצרים והלקוחות גדל ונתוני הדוחות הכספיים כבר אינם מספיקים על מנת לנתח את מקורות הרווח והמגמות שהשפיעו על היווצרותו - זה הזמן להתחיל לחשוב כלכלית!

בנק עסקאות – גיוס הון ובניית תכנית עיסקית

בנק עסקאות הוא ריכוז של העסקאות שבוצעו בחשבון העסק שלך וכוללים בתוכם עסקאות יוצאות או עסקאות נכנסות ובכך מאפשרים לך לבצע מעקב אודות מאזן ההכנסות וההוצאות שלך בחשבון העיסקי

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.