עו"ד לייצוג חשודים בעבירות פליליות - עורך דין פלילי
מאת: אלי דורון, עו"ד
על הנחקר להתנהל ולהיחקר על סמך אסטרטגיה משפטית מנצחת. כל סטייה מהאמור עלולה להסב נזק בלתי הפיך ועל הלקוח להפנים זאת ולפעול בהתאם ובמיידי..
יפה פועלת רשות המס עת מפרסמת היא את החלטותיה לעניין עברייני מס אשר ההליך הפלילי כנגדם הסתיים בתשלום כופר כסף, תחת הגשת כתב אישום וניהול משפט פלילי.
התנהלות שקופה זו מצד רשות המס הינה התנהלות ברוכה המנטרלת טענות רבות אשר הועלו בעבר, באשר לפוליטיזציה של מנגנון הכופר ושל העדפת גורמים כאלה או אחרים. התנהלות זו מצד רשויות המס, מתיישבת עם דרישת רשות המס כלפי כלל הציבור באשר לחובת השקיפות החלה עליהם.
פקודת מס הכנסה קובעת כי "בוצעה עבירה"... ניתן להמירה ב"כופר כסף" - משמע, עצם הגשת הבקשה להמרת חקירה פלילית בכופר כסף, מהווה הודאה בדבר ביצוע העבירה הנחקרת. כלומר, רק בנסיבות בהן פלוני או אלמוני מוכן להודות בדבר ביצוע עבירה, נפתחת בפניו הדרך להגיש בקשה לתשלום כופר כסף. לשון אחר, על פי הדין הקיים, כל עוד הנחקר דבק בטענה לפיה אין בנמצא עבירה וכי הינו חף מפשע, אין הוא יכול להגיש בקשה להמרת החשדות בתשלום כופר.
יתרה מזאת, על המבקש בקשה לכופר, לדעת כי לקבלת הבקשה השלכות מס אזרחיות, מעבר לפליליות, משמע עצם הגשת הבקשה מתירה לרשות המס להתייחס אל האזרח כאל מי שכבר הורשע בפלילים ומשכך רשאית רשות המס, בנסיבות כאמור, לאחר שהוטל עליו כופר, לשום את אותו אזרח בגין שנות מס סגורות לגביהן מיוחס תשלום הכופר, מכוח סעיף 147 לפקודה. זאת בעוד בנסיבות רגילות בהן אין בנמצא תשלום כופר או הרשעה פלילית - רשות המס לא יכולה לשום את האזרח, אלא על פי תקופות ההתיישנות הקבועות בפקודה.
לעניות דעתנו, מוסד הכופר הינו מוסד מבורך - זהו מוסד המאפשר מיצוי הדין עם עבריין המס בצורה מהירה ויעילה, מבלי להעמיס שלא לצורך על מערכת בתי המשפט, פרקליטות וגורמים קשורים אחרים.
מנגנון הכופר מאפשר לאזרח להביא לידי כך שמחדלו הפלילי, תחת מיצוייו בכתב אישום, יסתיים בדרך של תשלום כופר כסף ובנוסף בדרך של פתיחת שומות נגדו ותשלום המס בגין מחדליו הפליליים. לעניות דעתנו, הפעלה נכונה של מנגנון הכופר עשויה להזרים לקופת המדינה משאבים וכספים רבים, לא פחות ממה שהוזרם ממנגנון הגילוי מרצון.
משאבים אלה תוכל רשות המס לנתב לטובת אכיפה נוספת, תוך מיצוי המשאבים ותוך נטרול הנזקים הנגרמים למערכת המשפט כתוצאה מהעמסת יתר. יחד עם זאת, אנו סבורים כי הגיע העת לייעל את הליך הכופר - כשם שרשות המס פעלה לטובת הרחבת והגדרת מנגנון הגילוי מרצון, כך עליה, לדעתנו, לשפר את מנגנון הכופר.
באשר לכך אנו סבורים כי לטובת השבחת המנגנון יש בנמצא צורך בשינויים אלה:
רשות המס מראה בשנים האחרונות יכולת חסרת תקדים בניהול הליכים של הסרת מחדלים אזרחיים ופליליים של אזרחים. היא עשתה כן במקצועיות חסרת פשרות בתחום ה"גילוי מרצון".
עתה, לעניות דעתנו, יש לגשת בגישה דומה לעולם הכופר ולאפשר לכל הנחקרים העומדים בתנאים - להמיר החשדות בכופר, תוך הטלת קנסות כבדים וברורים ותוך דרישה לשלם את מלוא המס בגין המחדלים שנעשו. רשות המס עומדת בפני תקופה חדשה של חילופי מידע בין מדינות ובין רשויות, הסכמים בינלאומיים בדבר העברת מידע אוטומטי מוחלף ועוד, כך שחקירות רבות עוד צפויות להיפתח. מיצוי כל החקירות הצפויות יעמיס שלא לצורך על רשויות המס, יפגע בעסקים רבים וייצור אי ודאות עסקית עמה יתקשה המשק להתמודד.
מנגנון ברור ושקוף של כופר, הקובע כללים ברורים וקנסות כבדים, ואשר יבטיח ענישה ראויה תוך יצירת התראה ואי העמסה על מערכת המשפט אשר ממילא טרודה ועמוסה, הנו חיוני ומתבקש. לרשות המס הכלים והיכולת לעשות כן בהצלחה.
אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054