מאת:
24/8/2025

חוק הגנת הפרטיות – מה שכל בעל עסק בישראל חייב לדעת

האם העסק שלכם עומד בדרישות חוק הגנת הפרטיות העדכני? מה הסיכונים הכלכליים והמשפטיים אם מאגרי המידע שלכם אינם מוגנים? גלו איך לנהל מידע אישי בבטחה ולהפוך ציות לחוק להזדמנות עסקית.
 
חוק הגנת הפרטיות (התשמ”א–1981) הוא החוק המרכזי שמגן על פרטיות המידע האישי בישראל ומטיל חובות על עסקים וארגונים מכל הסectors. למעשה, כמעט כל בעל עסק כיום מחזיק במאגר מידע המכיל נתונים על לקוחות, עובדים או ספקים – ולכן כמעט כל עסק חייב לעמוד בדרישות החוק . החוק קובע איסור לפגוע בפרטיות הזולת ללא הסכמה, ומפרט מה ייחשב “פגיעה בפרטיות”. פגיעה שכזו אינה עניין פעוט: זוהי גם עוולה אזרחית שבגינה ניתן לתבוע פיצויים, וגם עבירה פלילית שדינה עד 5 שנות מאסר . בנוסף, החוק מסדיר כיצד יש לנהל מידע אישי במאגרים ובמאגרי מידע ממוחשבים, על מנת להבטיח הגנה על נתוני הפרט . להלן נסביר בקצרה את עיקרי החוק, נבין את ההנחיות המרכזיות והרגולציות לפי סוגי עסקים, ונבחן מדוע כה חשוב לעמוד בדרישות – כולל סקירת הסנקציות על הפרות. לבסוף, נדון בתפקיד הליווי המשפטי המקצועי ואיך משרד דורון, טיקוצקי ושות’ – מומחה בתחום – יכול לסייע לעסקים להתאים את עצמם לרגולציית הפרטיות.
 

רגולציית פרטיות המותאמת לסוג העסק

אחת המטרות של הרגולטור (הרשות להגנת הפרטיות – רמו”ט) היא להתאים את דרישות החוק לאופי ולגודל של העסק. החוק עצמו ותקנותיו קובעים חובות כלליות לכל מי שמחזיק או מנהל מאגר מידע, אך הרגולציה בנויה בשכבות ובדרגות המותאמות לסיכון ולסוג המידע שהעסק מחזיק. כך למשל, תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) שנכנסו לתוקף בשנת 2018 קובעות שלוש רמות אבטחה שונות למאגרי מידע – בסיסית, בינונית וגבוהה – בהתאם לרמת הרגישות והיקף המידע . עסק קטן המחזיק מידע בסיסי על מספר מועט של אנשים יידרש לעמוד ברמת אבטחה בסיסית, בעוד שחברה גדולה עם מידע רגיש (כמו נתונים פיננסיים או רפואיים) תידרש לעמוד בהנחיות מחמירות יותר של אבטחה ברמה בינונית או גבוהה.
מעבר לכך, הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת הנחיות ייעודיות לענפים שונים. למשל, ישנן הנחיות ייחודיות לשימוש במצלמות אבטחה, להבטחת פרטיות בעולמות השיווק הדיגיטלי, ולהגנה על מידע רפואי. גם תיקון מספר 13 לחוק הגנת הפרטיות (2025) שם דגש על רגולציה מותאמת: הוא הקל משמעותית את חובת רישום מאגרי המידע לעסקים קטנים, והתמקד במקום זאת בדרישות הודעה לרשות עבור מאגרים גדולים או רגישים במיוחד. כך, עסקים קטנים ובינוניים שלא מחזיקים במאגרי ענק של מידע רגיש פטורים מעתה מרישום בירוקרטי של כל מאגר “לקוחות” או “ספקים”, למשל . עם זאת, חשוב להדגיש שגם מאגרי מידע שאינם חייבים ברישום חייבים לעמוד בכל דרישות החוק לגבי איסוף, שימוש ואבטחת מידע אישי . במילים אחרות, אין פטור מקיום חובות הגנת הפרטיות – רק התאמה של אופן הפיקוח והדיווח בהתאם לאופי העסק.
 

עקרונות מרכזיים בהגנה על פרטיות – מה דורש החוק?

חוק הגנת הפרטיות ותקנותיו מציבים שורה של הנחיות מרכזיות שעל כל עסק לקיים. להלן פירוט של העקרונות הבולטים שעל בעלי עסקים להכיר ולעמוד בהם:
  • שימוש הוגן במידע ומטרות מוגדרות: מידע אישי שנאסף חייב לשמש רק למטרות שלשמן נמסר. שימוש בפרטי אדם למטרה אחרת, או מסירתם לגורם שלישי בלי הסכמה, מהווה פגיעה בפרטיות. למשל, אם לקוח מסר את כתובתו לצורך משלוח מוצר, אסור לעסק להשתמש בנתון הזה למטרות אחרות (כגון שיווק ישיר) ללא אישור מפורש.
  • חובת יידוע ושקיפות: על עסקים ליידע את האנשים שעליהם הם אוספים מידע לגבי עצם האיסוף והמטרות שלו. עוד במעמד איסוף הנתונים (למשל בעת מילוי טופס באתר, הרשמה לשירות או חתימת חוזה), יש לספק לאדם הודעה ברורה המציינת איזה מידע נאסף, למה הוא ישמש, מי יקבל אליו גישה, וכיצד ניתן לממש זכויות בנוגע למידע . תיקון 13 הרחיב במיוחד את חובת השקיפות – יש ליידע גם מה ההשלכות של אי-מתן המידע (אם יש כאלה) ומה הזכויות של נושא המידע, כגון הזכות לעיון ותיקון.
  • הסכמה מדעת וקבלת אישורים: במקרים רבים, החוק מחייב קבלת הסכמה מאדם לשימוש במידע שלו, במיוחד לשימושים שאינם חיוניים לקיום השירות. למשל, שליחת דיוור שיווקי (ניוזלטר, הצעות במייל/SMS) מחייבת הסכמה מראש (Opt-in) של הנמען . לפי התיקון החדש, לא ניתן עוד להסתפק בתיבת סימון שסומנה מראש – על הלקוח לאשר באופן אקטיבי שהוא מסכים לקבל תוכן שיווקי. כמו כן, באתרים מקוונים יש ליישם מנגנוני הסכמה לעוגיות (Cookies) לצרכי פרסום או ניתוח התנהגות גולשים – הגולש זכאי לדעת על כך ולבחור. הסכמה “בשקט” או בכפל לשון כבר אינה תקפה; על העסק לוודא שהסכמות ניתנות במפורש ובמדעת.
  • אבטחת מידע וקיום תקנות אבטחה: כל עסק חייב לאבטח את המידע האישי שברשותו באמצעים מנהליים, פיזיים וטכנולוגיים הולמים. תקנות אבטחת המידע מפרטות שורה של חובות: אימוץ נהלי אבטחה ארגוניים (כגון מדיניות הגנת פרטיות ונהלי עבודה סדורים), הגבלת גישת עובדים למידע על בסיס עקרון “Need to know”, הדרכות תקופתיות לצוות, ושימוש בכלי אבטחה טכנולוגיים (כמו סיסמאות, הצפנה, אנטי-וירוס, גיבויים ועוד) . עסקים המחזיקים מאגרים ברמת בינונית או גבוהה חייבים גם לתעד אירועי אבטחה ולפקח על גישה למערכות המאגר . על פי החוק, אם חל אירוע אבטחת מידע חמור (למשל פרצת סייבר) במאגר מידע שחובת האבטחה עליו בינונית או גבוהה – יש לדווח על כך לרשות להגנת הפרטיות בתוך 24 עד 72 שעות מרגע הגילוי. בנוסף, יש ליידע גם את הלקוחות שנפגעו מהדליפה, ולדווח אילו צעדים ננקטו לתיקון הפרצה . דרישות אלה נועדו לעודד עסקים לנקוט משנה זהירות מראש, כדי למנוע דליפות ופריצות שעלולות לפגוע הן בציבור והן במוניטין של העסק.
  • זכויות הפרט במידע: החוק מקנה לפרטים שזכותם לפרטיות נפגעה שורה של זכויות. כל אדם רשאי לדרוש מעסק לדעת אם מידע עליו שמור במאגר ולהסתכל בו; הוא זכאי לבקש תיקון מידע שגוי או עדכונו, ואף לדרוש מחיקת מידע במקרים מסוימים. על העסק להחזיק נוהל מסודר לטיפול בבקשות כאלה ולהיענות להן במסגרת לוחות הזמנים שקובע החוק. אי מתן מענה, או סירוב בלתי מוצדק, עלולים להוות הפרה. תיקון 13 אף חיזק את יכולת האכיפה העצמאית של אנשים בנושאים אלו – למשל, אפשר לתבוע ארגון שמסרב לזכות עיון או תיקון, ללא צורך בהוכחת נזק.
  • הגבלות על העברת מידע ושיתוף עם צדדים שלישיים: אחד העקרונות החשובים הוא שלא ניתן להעביר מידע אישי לצד שלישי (למשל ספקי שירות, חברות שיווק, או כל גורם אחר) אלא אם הדבר הוצהר מראש לאדם ו/או קיים אישור חוקי לעשות כן. אם העסק מעביר מידע מעובד לקבלני משנה (outsourcing), עליו לוודא באמצעות הסכם שהקבלן מתחייב להגנת הפרטיות ולא יעשה במידע שימוש אסור. בנוסף, העברת מידע לחו”ל כפופה למגבלות – המידע מוגן בישראל, ואין להעבירו למדינה אחרת אלא אם מובטחת רמת הגנה נאותה (למשל מדינות אירופה המוכרות, או באמצעות מנגנונים חוזיים מתאימים).
  • פרסום מדיניות פרטיות באתרי אינטרנט: עסקים שפועלים ברשת – אתרי מסחר אלקטרוני, אתרי שירותים, אפליקציות וכדומה – נדרשים לפרסם מדיניות פרטיות ברורה ומפורטת לעיני המשתמשים. המדיניות צריכה להיות נגישה, כתובה בשפה מובנת לקהל היעד, ולהסביר אילו נתונים נאספים באתר, מה עושים איתם, כמה זמן שומרים אותם, אילו צדדים שלישיים מקבלים את המידע (כגון חברות משלוח, ספקי סליקה, כלי אנליטיקה וכו’), ואילו זכויות יש לגולשים . חשוב שהמדיניות לא תתחבא בתחתית האתר באותיות קטנות, אלא תהיה חלק מהותי מתקשורת העסק עם לקוחותיו לגבי פרטיותם.
הנקודות שלעיל הן רק חלק מהחובות – אבל הן העיקריות והמשותפות לרוב המגזרים. ענפים מסוימים יכולים להיות כפופים לדרישות ספציפיות נוספות (לדוגמה, חוק הספאם לשליחת הודעות פרסומת, או נהלים מחמירים לפי רגולציה בנקאית או רפואית), אך בכל הנוגע לחוק הגנת הפרטיות – הכללים הבסיסיים הללו חלים על כולם.
 

חשיבות העמידה בדרישות החוק

שמירה על פרטיות ואבטחת מידע איננה רק חובה חוקית בירוקרטית – היא אינטרס עסקי מהותי. בעולם בו הציבור מודע לנושא הפרטיות יותר מאי פעם, לקוחות ושותפים עסקיים מצפים מעסקים לכבד את פרטיותם ולהגן על המידע שהם מוסרים. עסק המשקיע בציות לחוק יוצר אמון אצל לקוחותיו, משפר את המוניטין שלו בשוק ומבדל את עצמו לחיוב ביחס למתחרים שנוהגים ברשלנות במידע. לעומת זאת, אי-עמידה בהוראות החוק עלולה לגרום לנזק תדמיתי קשה – דליפת נתוני לקוחות או חשד לשימוש פסול במידע אישי יכול להבריח לקוחות ולפגוע בשיתוף הפעולה עם שותפים.
יתרה מזו, עמידה בהנחיות החוק מפחיתה משמעותית את הסיכון המשפטי. כפי שצוטט לאחרונה, “כל הפעולות הללו הן חובה לפי החוק לכל מי שמחזיק מאגר מידע, ובימינומדובר כמעט בכל בעל עסק או ארגון. מי שלא יפעל לפיהן, מסתכןבחשיפהלעוולה אזרחית ואף עבירה פלילית, ואפילו חושף עצמו לתובענה ייצוגית בסכומי עתק”. במילים אחרות, הציות לכללים הוא חומת המגן של העסק: הוא מגן מפני תביעות וחקירות, ומצמצם סיכונים כבדים שיכולים לאיים על המשך קיומו של העסק.
חשוב להדגיש: חוק הגנת הפרטיות, במיוחד לאחר תיקון 13, צייד את הרגולטור “בשיניים” לאכיפה יעילה . כלומר, ההנחיות והדרישות אינן המלצה או “אות מתה”. הרשות להגנת הפרטיות מבצעת בדיקות, פתחה ערוצי פנייה לציבור ותלונות, והיא מוסמכת לפתוח בחקירות ואף להוציא צווים ולקנוס מפרי חוק. מכאן, הבחירה להקל ראש בתקנות עלולה לעלות ביוקר.
 

סנקציות ואכיפה: מה קורה למי שמפר את החוק?

אי-עמידה בהוראות חוק הגנת הפרטיות אינה מסתכמת בנזיפה – החוק קובע סנקציות משמעותיות למפרים, אשר הוגברו עוד יותר במסגרת הרפורמה האחרונה. להלן עיקרי ההשלכות האפשריות:
  • קנסות מנהליים (עיצומים כספיים): הרשות להגנת הפרטיות מוסמכת כיום להטיל על עסקים קנסות כבדים בגין הפרות. בהתאם לחומרת ההפרה, היקפה (כמה אנשים נפגעו, כמה רשומות מידע היו מעורבות) ולגודל החברה, הקנסות יכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד – אף למיליוני שקלים במקרים מסוימים . למשל, הפרה של חובת רישום/דיווח מאגר מידע גדול, או אי-קיום חובת יידוע, עלולה להוביל לעיצום כספי בסדר גודל של מאות אלפי שקלים ואף יותר. מטרת הקנסות הללו היא ליצור הרתעה כואבת מספיק כדי לדרבן עסקים להשקיע בציות לחוק.
  • תביעות נזיקיות – פיצויים אזרחיים: כל אדם שנפגע מפרטיותו רשאי להגיש תביעה אזרחית נגד העסק המפר. ייחודו של חוק הגנת הפרטיות בכך שהוא מאפשר תביעה גם ללא הוכחת נזק ממשי. בית המשפט מוסמך לפסוק פיצוי של עד 50,000 ש”ח לכל הפרה ללא הוכחת נזק, ובמקרים של כוונה לפגוע – עד כפל הסכום . משמעות הדבר שעסק שהפר פרטיות של מספר לקוחות עלול למצוא את עצמו מחויב בפיצויים מצטברים גבוהים. בנוסף, כאשר מדובר בפגיעה רחבת היקף (נניח דליפת מידע על אלפי אנשים), הדבר עלול להגיע לכדי תובענה ייצוגית מצד הנפגעים – ואז הסיכון הכספי גדל בהרבה. תובענה ייצוגית בגין פרטיות יכולה לדרוש פיצוי מצרפי בסכומי עתק , מה שעלול אף לאיים על יציבותו הפיננסית של העסק.
  • הליכים פליליים: החוק מגדיר שורה של עבירות פליליות בתחום הפגיעה בפרטיות, בעיקר במקרים חמורים או בזדון. למשל, שימוש במידע רגיש על אדם למטרה פוגענית, מכירת מידע אישי לגורם לא מורשה, או איסוף מידע על אדם תוך הפרת חוק – כל אלו עשויים להיחשב עבירות. העונשים הפליליים יכולים להגיע עד חמש שנות מאסר במקרים הקיצוניים. בפועל, אכיפה פלילית מופעלת בעיקר במקרים של הפרות בוטות או כאשר יש עניין ציבורי מובהק בהעמדה לדין. אך עצם האפשרות הפלילית צריכה להרתיע עסקים מלזלזל בדרישות, במיוחד כשהדבר נעשה ביודעין.
  • צעדי אכיפה נוספים: תיקון 13 העניק לרשות להגנת הפרטיות סמכויות אכיפה רחבות שלא היו לה בעבר . נציגי הרשות (המפקחים) מוסמכים לערוך ביקורות פתע במשרדי חברות, לדרוש מסמכים, לעיין במאגרי מידע ולתשאל עובדים . במקרים חמורים, הרשות יכולה אף לפנות לבית משפט ולבקש צו מחיקה של מאגר מידע שלם, או צו להפסקת עיבוד מידע עד לתיקון הליקויים. בנוסף, הרשות משתפת פעולה עם רשויות נוספות (כגון הרשות להגבלים עסקיים, רשות הסייבר הלאומית, בנק ישראל ועוד) כשיש חפיפה רגולטורית, כך שהפרת חוק אחד עשויה לגרור תשומת לב גם מצד גורמי אכיפה אחרים.
בקיצור, הסנקציות עלולות להיות כבדות משקל בכל ההיבטים – כספי, משפטי ואף אישי. עסק שלא יקיים את החוק חושף את עצמו לקנסות, לתביעות, לאיבוד אמון הלקוחות ולפגיעה ארוכת טווח בשם הטוב שלו. הסיכון פשוט לא מצדיק את ה”חיסכון” במאמץ הדרוש לציות.
 

דרישות מרכזיות לפי סוגי עסקים – למה לשים לב בענף שלך?

אמנם עקרונות היסוד משותפים לכולם, אך סוג העסק וסוגי המידע שהוא מנהל משפיעים על הדגשים המעשיים של חוק הגנת הפרטיות. נציג מספר דוגמאות נפוצות כדי להמחיש את הדרישות המרכזיות עבור קטגוריות שונות של עסקים:
  • עסקים המחזיקים מאגרי מידע על לקוחות – קטגוריה רחבה שכוללת כמעט כל עסק שמנהל רשימת לקוחות, מועדון חברים, רשימת תפוצה וכדומה. על עסקים אלו לוודא רישום או דיווח של המאגר לרשות להגנת הפרטיות אם נדרש (כאמור, אחרי התיקון רק מאגרים גדולים במיוחד או ציבוריים עדיין חייבים ברישום, אך מאגרים עם מידע רגיש נרחב חייבים בהודעה לרשות). מעבר לכך, חלות כל החובות הכלליות: שימוש במידע רק למטרות שהוגדרו (למשל, שימוש במידע רכישות הלקוח רק לשיפור שירות ולא למכור הלאה), פרסום מדיניות פרטיות בהירה (באתר העסק או בחוזים עם לקוחות), קבלת הסכמה לדיוור פרסומי, ואבטחת בסיסי הנתונים. אם העסק משתמש במידע הלקוחות לדיוור ישיר (שליחת הצעות שיווקיות מותאמות אישית), עליו לציית גם לפרק הדיוור הישיר בחוק הדורש בין היתר לסמן את דבר הפרסומת ככזה ולאפשר לנמען להסיר עצמו מרשימת התפוצה בכל עת. בנוסף, שמירת המידע רק כל עוד נחוץ: אסור לאסוף ולשמור מידע “ליתר ביטחון” שאין בו צורך עסקי, שכן עיקרון צמצום הנתונים הוא חלק בלתי רשמי מהחוק (ואף הומלץ בחום על ידי הרשות).
  • אתרי מסחר אלקטרוני (E-commerce) – אתרים שמוכרים מוצרים או שירותים אונליין אוספים מגוון נתונים אישיים: פרטי יצירת קשר, כתובות למשלוח, פרטי אמצעי תשלום, היסטוריית רכישות, ולעיתים גם מידע על התנהגות גלישה. עבורם, מדיניות פרטיות באתר היא חובה ראשונה במעלה – עליה להיות בולטת וברורה, ולפרט את כל המידע כנדרש (מה נאסף, איך, למה, עם מי משתפים, כמה זמן שומרים, אילו זכויות יש ללקוח וכו’). בנוסף, אתרי סחר מחויבים לאבטחת מידע קפדנית: שימוש בפרוטוקול SSL (HTTPS) להצפנת התעבורה, עמידה בסטנדרטי אבטחה של חברות האשראי (כגון תקן PCI DSS) בכל הנוגע לפרטי תשלום, הגנה מפני פריצות לאתר, וגיבויים שוטפים. בעת תהליך הרכישה, יש לקבל אישור מפורש מהלקוח לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות (למשל באמצעות תיבת סימון לא מסומנת מראש שעליו לסמן). אם האתר משתמש ב”עוגיות” (Cookies) למעקב ושיווק מחדש – יש להתקין באנר שמיידע את המשתמש ומאפשר לו להסכים או לכוון את העדפותיו . אתרי סחר אלקטרוני נוטים להחזיק מאגרי מידע בהיקפים גדולים (לקוחות רבים), ולכן עליהם לשים לב גם לחובת הדיווח לרשות במקרה שמאגר המידע שלהם מכיל מידע רגיש במיוחד (למשל פרטי אמצעי תשלום עם פרטים אישיים) בהיקף העולה על הסף שקבע החוק. מעבר לחוק הגנת הפרטיות, אתרי מסחר נמצאים גם תחת חוק הגנת הצרכן וחוק התקשורת (לעניין ספאם), ולכן עליהם להתנהל בשקיפות ובהגינות עם לקוחותיהם בכל הקשור לפרטיות ולשיווק.
  • גופים בתחום הרפואי ובריאות – קליניקות פרטיות, מרכזים רפואיים, רופאים, מרפאות שיניים, וכן גופים גדולים כמו בתי חולים וקופות חולים. סקטור זה מטפל בנתונים הרגישים ביותר – מידע רפואי אישי נחשב “מידע רגיש במיוחד” לפי החוק , ולכן מחייב רמת אבטחה גבוהה והקפדה יתרה. חוק הגנת הפרטיות חל כמובן גם עליהם, לצד חובת הסודיות הרפואית לפי חוק זכויות החולה ודינים נוספים. הדרישות כוללות: מינוי ממונה הגנת פרטיות (DPO) אם הארגון בגדר החייבים בכך (למשל בתי חולים וקופות – בוודאות כן, קליניקה קטנה ייתכן שלא חובה אך מומלץ), רישום המאגר או דיווח במידה ויש במאגר מידע רגיש על מספר רב של מטופלים , אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר (הצפנת רשומות, הגבלת גישה לפי הרשאות רפואיות, תיעוד גישה למידע, שמירה על שרתים מאובטחים), ונהלים ברורים לשמירה על סודיות המטופלים. על גופים רפואיים לקיים הדרכות תקופתיות לצוות לגבי שמירה על פרטיות (גם היבטים פשוטים כמו לא להשאיר תיקים רפואיים גלויים או לא לדון בפרטי מטופל מול אנשים לא מורשים). במקרה של תקלה או דליפת מידע רפואי, חובת הדיווח לרשות להגנת הפרטיות קריטית – וגם למשרד הבריאות במידת הצורך. חשוב לזכור שמידע רפואי שייך למטופל: מוסד רפואי חייב לאפשר למטופל גישה לתיק שלו ולהעתק ממנו, בהתאם לחוק. אי-עמידה בדרישות אלו עלולה לגרור, מלבד הסנקציות הרגילות, גם אובדן אמון הציבור במוסד – פגיעה שקשה לתקן.
  • עסקים בתחומי פיננסים וביטוח – בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות, פלטפורמות פיננסיות וכדומה. גם הם מחזיקים מידע רגיש (נתונים כספיים אישיים, היסטוריית עסקאות, לעיתים מידע ביומטרי כמו זיהוי קולי). חוק הגנת הפרטיות חל עליהם בנוסף לרגולציות ייעודיות (כמו הנחיות בנק ישראל או רשות שוק ההון), אך העיקרון דומה: אבטחת מידע קפדנית, נהלי פרטיות, הגבלת גישה (למשל פקיד בנק יכול לצפות רק בנתוני הלקוחות שבטיפולו ולא מעבר), ניטור ובקרה מתמידים. סקטור זה מחויב לפי תיקון 13 למנות ממונה הגנת פרטיות בארגון (הבנקים והמבטחים צוינו במפורש כגופים שחייבים בכך) . כמו כן, מוטלת עליהם חובה להודיע לרשות להגנת הפרטיות במקרה של אירוע אבטחה חמור תוך 24 שעות, כיוון שהם תחת רמת אבטחה גבוהה. למעשה, חלק ניכר מהסטנדרטים הבינלאומיים (כגון GDPR) כבר יושמו מרצון בגופים הגדולים הללו, מתוך הבנה שפרטיות לקוחות היא תנאי לאמון ולציות לחוק.
המשותף לכל הדוגמאות לעיל ברור: אין עסק שפטור מהחובות. בעל עסק קטן אולי לא צריך DPO או לרשום מאגר, אבל עדיין חייב מדיניות פרטיות ואבטחת מידע בסיסית; תאגיד גדול חייב במכלול הצעדים המתקדמים. כל עסק צריך למפות לעצמו אילו נתונים הוא אוסף ומה טיבם, ולוודא שהוא עומד בדרישות הרלוונטיות עבורו.
 

למה חשוב להסתייע בליווי משפטי מקצועי?

דיני הגנת הפרטיות וריבוי הרגולציות בתחום המידע עלולים להיראות מורכבים ומרתיעים לבעלי עסקים – במיוחד למי שאין להם רקע משפטי או טכנולוגי. ליווי משפטי מקצועי הוא המפתח לתרגום דרישות החוק לפעולות פרקטיות בעסק, והוא מעניק לעסק כמה יתרונות קריטיים:
  • הבנת החובות והתאמתן לעסק: עורך דין המתמחה בהגנת פרטיות ינתח את אופי הפעילות שלכם ויזהה אילו חובות חלות עליכם מבין כלל הדרישות. כך לא תמצאו את עצמכם מגזימים במקום שלא צריך, או גרוע מכך – מפספסים דרישה חיונית. הליווי המשפטי חוסך לעסק בלבול והתלבטויות, ומסייע לבנות תוכנית ציות (Compliance) ברורה בהתאמה אישית.
  • ניהול סיכונים ובקרת נזקים: מומחה פרטיות יודע לזהות נקודות תורפה בפעילות העסק שעלולות לחשוף אותו לסיכון. למשל, האם טופס ההרשמה באתר אוסף מידע מיותר? האם יש נהלים רופפים ביחס לסיסמאות העובדים? במסגרת הליווי, ייערך ניתוח סיכונים (Privacy Risk Assessment) לעסק, ויינתנו המלצות איך לתקן ליקויים עוד לפני שיגרמו נזק או ימשכו תשומת לב רגולטורית. כך העסק יכול לפעול פרואקטיבית, ולא בכיבוי שריפות לאחר מעשה.
  • חיסכון בזמן ובמשאבים: הליווי המקצועי מונע מצב שבו הנהלת העסק מנסה “להמציא את הגלגל” בעצמה. במקום לנחש מה נדרש, עוה”ד מנחה בדיוק אילו צעדים לנקוט. הוא מכין עבור העסק את כל המסמכים הנדרשים (מדיניות, נהלים, טפסי הסכמה, חוזים מול ספקים) באופן יעיל ונכון, ובכך חוסך התעסקות מיותרת של הצוות. מעבר לכך, מניעה של קנס או תביעה על ידי ציות מוקדם היא החיסכון הגדול ביותר – הרבה יותר זול להשקיע בליווי משפטי מאשר לשלם מיליון ש”ח קנס או לנהל משפט יקר.
  • עדכניות מול שינויי החוק: תחום הפרטיות דינמי מאוד. תיקון 13 הוא דוגמה מצוינת – רפורמה חדשה שמשנה את הכללים ושנכנסה לתוקף ממש כעת. בעלי עסקים טרודים בניהול היום-יומי וקשה להם לעקוב אחרי עדכוני החקיקה והפסיקה. עורך דין מומחה עושה זאת בשבילכם: הוא מעדכן אתכם כאשר יש שינוי (לדוגמה, סטנדרט חדש שצריך ליישם, או פטור שניתן לסקטור שלכם), ודואג להתאים את מדיניות העסק באופן פרואקטיבי לדרישות המעודכנות. כך תמיד תהיו צעד אחד לפני הרגולטור, במקום להתעורר רק כשמקבלים מכתב התראה.
  • שקט נפשי וביטחון עסקי: הידיעה שיש בידיכם חוות דעת מקצועית, שהמסמכים שלכם נוסחו כהלכה, שהעובדים עברו הדרכה נדרשת – כל אלה מקנים לבעל העסק שקט נפשי להתמקד בליבה העסקית. אתם יודעים שבגזרת הפרטיות “הבית מסודר”. במידת הצורך, הליווי המשפטי כולל גם ייצוג מול הרשויות או בטיפול בתלונה של לקוח, כך שאינכם לבד במערכה אם משהו קורה.
לסיכום, המגרש הרגולטורי של הפרטיות הוא לא מקום לניחושים. ליווי משפטי הוא כמו מערכת ניווט לכל הדרישות – מראה את הדרך הנכונה, מתריע מפני מכשולים ומוביל אתכם ליעד בבטחה.
 

מה כולל הליווי המשפטי בתחום הגנת הפרטיות?

כאשר עסק פונה למומחה משפטי בתחום הגנת הפרטיות, מה למעשה הוא אמור לקבל? להלן כמה רכיבים מרכזיים שכל ליווי מקצועי בתחום זה צריך לכלול:
  1. מיפוי וניתוח פערים (Privacy Assessment): עורך הדין יערוך סקירה יסודית של תהליכי איסוף ועיבוד המידע בעסק. הוא ימפה אילו מאגרי מידע קיימים, איזה סוג מידע נשמר, כיצד מתקבלות הסכמות, מי נגיש למידע וכד’. על בסיס זה יזוהו פערים בין המצב הקיים לבין דרישות החוק. הדו”ח שיתקבל יפרט את הסיכונים ואת הצעדים הדרושים לתיקון.
  2. גיבוש נהלים ומדיניות: לאחר הבנת הפערים, אחד התוצרים המרכזיים הוא הכנת מסמכי מדיניות ונהלים המותאמים אישית לארגון. זה כולל ניסוח מדיניות פרטיות ללקוחות ולמשתמשי האתר, ניסוח נהלי אבטחת מידע פנימיים (כיצד לנהל סיסמאות, כיצד לדווח על אירוע אבטחה, תהליך מתן הרשאות לעובדים וכו’), ונהלי עבודה לעובדים בהתמודדות עם מידע אישי. מסמכים אלה אינם “תיאורטיים” – עליהם להיות פרקטיים וישימים, כדי שהארגון באמת יאמץ אותם בשטח.
  3. רישום ודיווח מאגרי מידע: הליווי יכלול טיפול בכל הצד הפורמלי מול הרגולטור. אם העסק נדרש לרשום מאגר מידע בפנקס המאגרים (או לפי התיקון – להגיש דיווח בלבד על מאגר מסוים), עורך הדין ימלא ויגיש את הטפסים הנדרשים לרשות להגנת הפרטיות . הדבר נכון גם לגבי דיווח על מינוי ממונה על הפרטיות אם נדרש, או כל הודעה אחרת שצריך למסור לרשות. טיפול זה קריטי כדי להימנע ממצב של הפרת חובה טכנית (כגון מאגר שחובה היה לדווח עליו – ולא דווח).
  4. הדרכות עובדים והטמעה בארגון: עורך דין מומחה יסייע בהעלאת המודעות בתוך הארגון. זה כולל קיום הדרכות לעובדים על חוק הגנת הפרטיות, על נהלי הארגון החדשים, ועל אחריותם האישית בשמירת מידע (למשל, להימנע מלשלוח מאגרי מידע במייל לא מאובטח, לא להשאיר מסמכים חשופים וכד’). לעיתים ההדרכה תתמקד בדרג הנהלה כדי לוודא שהמדיניות “מחלחלת” מלמעלה. עובדים מודעים הם קו ההגנה הראשון במניעת הפרות בתום לב בתוך העסק.
  5. מענה לאירועי אבטחה ודיווחי פריצה: חלק מהשירות הוא “ביטוח” למקרה של תקרית. אם חלילה מתגלה אירוע אבטחת מידע (למשל מערכות נפרצו, או לפטופ עם מידע רגיש נגנב), עורך הדין ינחה מה צעדי החירום שיש לנקוט – גם טכנית (במידת הידע) וגם משפטית. הוא יסייע בניסוח והגשת דיווח לרמו”ט (הרשות להגנת הפרטיות) תוך לוחות הזמנים הקצרים שקבע החוק, וילווה אתכם בהתמודדות עם השלכות האירוע. טיפול נכון ומהיר יכול לצמצם נזק, להראות לרשויות שאתם אחראיים, ואולי אף לחסוך קנסות אם יראו שפעלתם כנדרש.
  6. התאמות חוזים והתקשרויות עם צדדים שלישיים: עסק מודרני נעזר בהרבה ספקים וקבלני משנה (כמו שירותי ענן, תוכנות CRM, חברות שיווק, משלוחים וכו’). עורך הדין יעבור על הסכמי הסודיות והעיבוד מול אותם צדדים, ויוודא שכל חוזה כולל את הסעיפים הנדרשים לפי חוק (למשל, שהספק מתחייב לאבטחת המידע ולא יעשה בו שימוש מעבר למוסכם, ושחלות עליו כל חובות החוק כ”מחזיק” במידע). בכך העסק מגן על עצמו גם בהתקשרויות החיצוניות.
  7. ייעוץ שוטף ו-DPO חיצוני: לעיתים מומלץ למנות ממונה הגנת פרטיות (DPO) שאינו עובד מן המניין אלא פונקציה חיצונית. משרדי עורכי דין מסוימים (ובפרט דורון, טיקוצקי ושות’) מציעים שירות ממונה פרטיות במיקור חוץ, בו עוה”ד משמש כאיש הקשר הקבוע שלכם לכל נושא פרטיות: הוא בודק תאימות של מיזמים חדשים לחוק, מסייע במענה לשאלות לקוחות על פרטיות, מדווח להנהלה תקופתית על מצב הציות, ועומד בקשר עם הרגולטור במקרה הצורך. גם אם לא מחויבים חוקית למנות DPO, שירות כזה יכול להיות פתרון מעולה לעסקים שאין להם נפח עבודה המצדיק העסקת מומחה פרטיות במשרה מלאה.
  8. ייצוג בהליכי אכיפה ובליטיגציה: אם וככל שהעסק נקלע להליך אכיפה (למשל קיבל פנייה רשמית לבירור מרמו”ט, או שקיבל תביעה ייצוגית בטענה להפרת פרטיות), הליווי המשפטי דואג לייצג את העסק. המשרד המלווה ינהל את התקשורת מול הרשות להגנת הפרטיות, יכין תשובות ויתקן ליקויים בהתאם לדרישת הרשות, ובמקרה של תביעה – יופיע בבית המשפט ויגן על האינטרסים של העסק. כמובן, המטרה היא להימנע מלהגיע למצבים אלה באמצעות ציות מראש, אבל טוב לדעת שיש גיבוי מקצועי אם משהו מתגלגל לכדי סכסוך משפטי.
כפי שניתן לראות, הליווי המשפטי בהגנת הפרטיות מקיף את כל מחזור החיים של ניהול המידע בעסק – מתכנון ומניעה, דרך יישום והטמעה, ועד תגובה וייצוג בעת משבר. זהו שירות רב-תחומי המשיק גם לטכנולוגיה, גם לניהול, וגם למשפט – וחשוב לבחור בצוות בעל ניסיון בכך.
 

דורון, טיקוצקי ושות’ – מומחים ברגולציית פרטיות לעסקים

כאשר מדובר בהכוונת עסקים בנבכי חוק הגנת הפרטיות, משרד דורון, טיקוצקי ושות’ הוא שם בולט ומוביל בתחום. המשרד, בעל ותק של עשרות שנים במתן שירותים משפטיים לעולם העסקי, פיתח התמחות מיוחדת ברגולציית פרטיות ואבטחת מידע. צוות המומחים של דורון, טיקוצקי ושות’ מלווה חברות גדולות וקטנות בהטמעת דרישות החוק בארגון, ומציע פתרון כולל תחת קורת גג אחת:
המשרד מעניק ייעוץ אסטרטגי החל משלב הערכת הסיכונים הראשונית (Privacy Audit) לעסק, דרך ניסוח מדיניות ונהלים מותאמים אישית, ועד סיוע ברישום או דיווח מאגרי מידע לרשות – הכל בליווי אישי וצמוד של עורכי דין הבקיאים ברזי החוק. מניסיונם, לכל עסק אתגרים ייחודיים: דורון, טיקוצקי ושות’ טיפל, למשל, בליווי סטארטאפים טכנולוגיים המתבססים על ביג דאטה, בליווי רשתות קמעונאיות ומועדוני לקוחות גדולים, בגיבוש נהלי פרטיות במוסדות רפואיים, ובניהול אירועי סייבר עבור חברות הייטק. הידע הנרחב שנצבר מאפשר למשרד להתאים לכל לקוח את הייעוץ האופטימלי עבורו.
יתר על כן, דורון, טיקוצקי ושות’ מציע שירות DPO חיצוני לעסקים הרוצים גורם מקצועי שידאג באופן שוטף לעמידתם בדרישות הפרטיות. כלומר, עורכי הדין של המשרד משמשים כנציגי הארגון מול הרשות להגנת הפרטיות, מפקחים מבפנים על יישום המדיניות, ומוודאים באופן רציף שאין חריגות. הדבר מסיר מהעסק דאגה משמעותית ומעביר אותה לידיים מיומנות ואמינות.
במהלך השנים, המשרד גם ייצג לקוחות בהצלחה במצבי משבר – מול חקירות של הרגולטור, בהתמודדות עם קנסות או דרישות שונות, ובהגנה מפני תביעות הקשורות לפרטיות. הניסיון בליטיגציה ובמשא ומתן עם רשויות מאפשר למשרד למתוח רשת הגנה אפקטיבית סביב לקוחותיו.
 
לסיכום, חוק הגנת הפרטיות בישראל הוא היום חלק בלתי נפרד מניהול עסק אחראי. כל בעל עסק, קטן כגדול, נדרש להכיר בחשיבות הנושא ולהטמיע תרבות של כיבוד פרטיות ואבטחת מידע. הדבר נכון מבחינה ערכית, נכון עסקית, ונכון משפטית. מי שיזניח זאת – מסתכן בפגיעה בלקוחותיו ובעצמו. אבל אין צורך להתמודד לבד עם המשימה: עם הליווי הנכון של משרד עורכי דין מנוסה דוגמת דורון, טיקוצקי ושות’, ניתן לנווט בבטחה בין הדרישות, להפוך את הציות לחוק להזדמנות לחיזוק אמון לקוחות, ובעיקר – לישון טוב בלילה ביודעין שהעסק עומד בהתחייבויותיו החוקיות. חוק הגנת הפרטיות אולי מורכב – אך בעזרת מומחים לצידכם, הוא הופך מאיום תיאורטי ליתרון תחרותי וערך מוסף לעסק שלכם.
 
ולסיום, זכרו: הגנת הפרטיות היא גם הגנת העסק. השקיעו בה היום, ותימנעו מבעיות מחר. המומחים של דורון, טיקוצקי ושות’ ישמחו לסייע לכם בכל צעד במסע הזה – מהעלאת המודעות בארגון ועד עמידה מלאה בתקני הפרטיות החדשים. Privacy by Design הוא לא רק סיסמה – זו אסטרטגיה עסקית מנצחת בעולם המודרני. בהצלחה!
 
 
 

משרד עורכי דין דורון, טיקוצקי ושות' עומד לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

 
 
 
 
 
 

שאלות ותשובות בנושא חוק הגנת הפרטיות לעסקים 

איזה עסקים מחויבים בחוק הגנת הפרטיות?

Plus Mins

מעט כל עסק המחזיק מידע אישי של לקוחות, עובדים או ספקים – קטנים כגדולים.

 

מה כוללת חובת האבטחה לפי החוק?

Plus Mins

הגנה פיזית, מנהלית וטכנולוגית; הגבלת גישה; גיבויים; נוהל טיפול באירועים; דיווח לרשות בעת דליפה.

 

מה הסנקציות על הפרת החוק?

Plus Mins

קנסות מנהליים, תביעות נזיקיות, תובענות ייצוגיות, ואפילו עונשים פליליים עד 5 שנות מאסר.

 

אם עסקים קטנים חייבים לרשום את מאגרי המידע שלהם?

Plus Mins

לא בהכרח – תיקון 13 מותאם למאגרי מידע קטנים, אך חובות איסוף, שימוש ואבטחת מידע נשארות.

 

איך משרד דורון, טיקוצקי ושות’ יכול לעזור לעסק שלי בעמידה בחוק הגנת הפרטיות?

Plus Mins

אנו מבצעים מיפוי סיכונים, מנסחים מדיניות ונהלים מותאמים, מדריכים את העובדים, מפקחים על אבטחת מידע ומייצגים מול הרשות – כך שהעסק שלכם מוגן, צייתן לחוק ומרוויח אמון הלקוחות.

 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

חוק הגנת הפרטיות במגזר הבריאות

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם המרפאה שלכם באמת מוגנת מפני דליפת מידע רפואי? חוק הגנת הפרטיות מחייב רופאים ומוסדות בריאותיים לשמור על סודיות הנתונים ברמה הגבוהה ביותר. האם אתם בטוחים שאתם עומדים בכל הדרישות, או שמא אתם חושפים את עצמכם לסנקציות, קנסות ואובדן אמון הציבור?

ציות לחוק הגנת הפרטיות במשרדי רואי חשבון

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם משרדכם אכן עומד בדרישות חוק הגנת הפרטיות? מה ההשלכות של דליפת מידע רגיש, ואיך ניתן להפוך את הציות לחוק ליתרון עסקי? גלו כיצד שמירה על פרטיות מחזקת אמון ומקטינה סיכונים משפטיים.

חוק הגנת הפרטיות בסוכנויות ביטוח

מאת: אלי דורון, עו"ד

איך שומרים על מידע אישי של לקוחות ביטוח מבלי להסתכן בקנסות ועונשים כבדים? אילו חובות עולים מחוק הגנת הפרטיות על סוכני ביטוח – והאם אתם באמת עומדים בהם? מדריך מקיף עם פתרונות פרקטיים והמלצות ליווי משפטי.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.