מאת: ;

לשון הרע עילות תביעה ועילות הגנה

לשון הרע הינה ביטוי או פרסום העלולים לפגוע בכבודו, בשמו הטוב או במעמדו של אדם בעיני הציבור הרחב. מונח זה מתייחס למצבים שבהם דברי אמת או שקר, הנאמרים או מופצים ברבים, עשויים להפוך את האדם למושא לשנאה, לבוז או ללעג, לפגום במעמדו המקצועי או החברתי, או להשפילו בעיני הבריות. החוק מכיר בכך שלשון הרע עשויה להתבטא במגוון אופנים בין אם במילים, בכתיבה, בתמונות או בסמלים. בחוק איסור לשון הרע תשכ"ה-1965 (החוק) קיים איזון בין חופש הביטוי לבין הזכות של אדם לכבוד ולשם טוב.
 
מהו לשון הרע?
פרסום ייחשב לשון הרע אם הוא עונה על אחד או יותר מהתנאים הבאים:
  • השפלה: פרסום העלול להשפיל אדם בעיני הבריות או להפכו למושא לשנאה, לבוז או ללעג.
  • ביזוי: פרסום העלול לבזות אדם בשל מעשיו, התנהגותו, או תכונות המיוחסות לו.
  • פגיעה במשרה או בעסק: פרסום העלול לפגוע במשרתו, עסקו או מקצועו של אדם.
  • ביזוי על רקע מסוים: פרסום העלול לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מינו, נטייתו המינית, או מוגבלותו.

האם כל פרסום מהווה לשון הרע?
על מנת שפרסום יחשב לשון הרע עליו לעמוד בקריטריונים ברורים:
  • תוכן הפרסום פוגע בכבוד או במעמד של הנפגע, בהתאם להגדרות לשון הרע.
  • הפרסום מיועד לאדם נוסף מלבד הנפגע.
  • משמעות הפרסום יכולה להיות ישירה ומפורשת, או משמעות עקיפה שבנסיבות העניין הופכת לפוגענית.

איזה הגנות קיימות למפרסם מפני תביעת לשון הרע?
החוק מעניק מספר הגנות מפני תביעות לשון הרע לפרסומים שנעשו בתום לב, כאשר הם מבוססים על עובדות נכונות או משקפים הבעת דעה לגיטימית, תוך שמירה על האינטרס הציבורי לחופש הביטוי ועל זכות הציבור לדעת. פרסומים החוסים תחת ההגנות שבחוק, לא יהוו לשון הרע.
פרסומים מותרים: פרסומים שבוצעו בנסיבות מסוימות כגון במסגרת דיונים משפטיים, פרסומים של חברי כנסת, או פרסומים מטעם הממשלה, מוגנים מפני תביעות לשון הרע.
הגנת אמת דיברתי:  פרסום שהוכח כי הינו עובדות אמיתיות וכי יש לציבור עניין בעובדות אלה, לא מהווה לשון הרע.
הגנת הבעת דעה: פרסום שנעשה בתום לב ובנסיבות המצדיקות זאת, כגון מילוי חובה חוקית או מוסרית, לא מהווה לשון הרע. כגון אי ידיעת המפרסם על הנפגע, הגנה על עניין לגיטימי של המפרסם, הבעת דעה על נושא בתפקיד ציבורי בקשר עם מילוי התפקיד הציבורי, הבעת דעה על התנהגות הנפגע בקשר עם הליך משפטי, ביקורת על יצירת אומנות שפורסמה בפומבי, הבעת דעה מוצדקת על התנהגות של ממונה, פרסום שהוא פניה לגיטימית אל רשויות, פרסום דו"ח של ישיבה פומבית של תאגיד שלציבור יש עניין בו, מסירת ידיעה לעיתונאי לצרכי בדיקה, לרבות בשידור חי.
 
בניהול תביעת לשון הרע, בית המשפט שוקל את ההקשר שבו נאמרו הדברים ואת סוג הביטויים הנדונים. כך, למשל, ביטוי מסחרי הכולל לשון הרע עשוי לזכות בהגנה משפטית פחותה לעומת ביטוי פוליטי הפוגע בשמו הטוב של פוליטיקאי, שכן הביטוי הפוליטי נושא חשיבות רבה בשמירה על המשטר הדמוקרטי ובהגנה על חופש הביטוי. בבית המשפט כל מקרה נבחן לגופו, תוך בחינה מדוקדקת של מכלול הנסיבות המשפטיות והרלוונטיות.
האמור ברשימה זו אינו מהווה יעוץ משפטי, ובכל מקרה של פגיעה או תביעת לשון הרע, מומלץ להסתייע בעורך דין הבקיא בתחום לקבלת יעוץ משפטי פרטני המותאם לנסיבות העניין.
 
 
 
 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

אומנות החקירה הנגדית בתביעות מסחריות

מאת: אלי דורון, עו"ד

חקירה נגדית היא כלי קריטי בתביעות מסחריות, וכאשר היא מבוצעת בצורה מיומנת, היא יכולה להוביל להכרעה משפטית ברורה. עורך דין מסחרי מנוסה אינו מסתפק בשאלות שטחיות, אלא חותר לעומק, חושף סתירות ומוביל את ההליך לטובת לקוחות. האסטרטגיה, ההכנה והדיוק בניהול החקירה הם המפתחות להצלחה – ולהשגת תוצאה משפטית מיטבית בסכסוכים עסקיים.

חשיבות עריכת הסכם הלוואה וקבלת בטוחות

מאת: אלי דורון, עו"ד

במאמר זה נבחן את חשיבות עריכת הסכם הלוואה בהתאם לדין, מה יש לכלול בו, מדוע בטוחות הן קריטיות, ומהן ההשלכות של אי-עמידה בדרישות החוק.

השקעות בחברות במצוקה בתקופת המלחמה: התייחסות משפטית

מאת: אלי דורון, עו"ד

השקעה בחברות במצוקה כלכלית בתקופת מלחמה היא הזדמנות ייחודית שיכולה להניב תועלת לכל הצדדים, אך יש לבצע אותה בזהירות ובאופן משפטי נכון. עריכת הסכם השקעה המותאם לצרכים של כל הצדדים ולמצב הכלכלי של החברה היא תנאי בסיסי להצלחת העסקה ולשיפור המצב הכלכלי של המשק כולו.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.