13/8/2025
רכב חדש עם תקלות - זכויות הצרכן ודרכי פעולה
רכשתם רכב חדש, והופתעתם מתקלות חוזרות או פגם שמונע שימוש תקין? איך החוק מגבה אתכם, מה אפשר לדרוש מהיבואן, ומתי ניתן בכלל לבטל עסקה יקרה כל כך?
רכישת מכונית חדשה היא עסקה יקרה ומשמעותית, והציפייה הטבעית היא לקבל רכב תקין לחלוטין. למרות זאת, במקרים מסוימים עלולות להתגלות תקלות ובעיות גם ברכב חדש לחלוטין – מתקלות מכניות וחשמליות, רעשים חריגים, ועד ליקויים במערכות הבטיחות. במאמר זה נפרט את זכויותיו החוקיות של רוכש רכב חדש במצב כזה, את חובותיו של היבואן/סוכנות הרכב, צעדים מומלצים שהצרכן צריך לנקוט כאשר מתגלה תקלה, התייחסות לתקדימי בתי המשפט בנושא, וכן שאלות שכדאי שהצרכן ישאל את עצמו או את עורך דינו בבואו להתמודד עם הבעיה.
זכויות הצרכן לפי חוק הגנת הצרכן וחוק המכר
חוק המכר (התשכ”ח-1968) – מחייב את המוכר לספק לצרכן נכס התואם את מה שהובטח בחוזה המכר. במקרה של פגם או ליקוי מהותי ברכב החדש, ייתכן שהדבר יהווה “אי התאמה” כהגדרתה בחוק המכר. אי התאמה משמעה שהמוצר שסופק לא תואם את שהוסכם או למצופה ממנו. במצב כזה, החוק מקנה לקונה תרופות שונות, ובמקרה של הפרה יסודית של ההסכם – זכות לביטול העסקה. כך למשל נקבע בפסק דין כי מכירת רכב חדש עם מנוע פגום מהווה הפרה יסודית של החוזה המזכה את הקונה בביטול העסקה מחמת אי-התאמה . כלומר, אם הוכח שהרכב שנמסר סובל מליקוי משמעותי מלכתחילה, הקונה רשאי לבטל את ההסכם ולהחזיר את הרכב תמורת קבלת כספו בחזרה.
חוק הגנת הצרכן (התשמ”א-1981) – נועד להגן על צרכנים בעסקאות רכישה שונות, וגם ברכישת רכב חדש חלות הוראותיו. החוק מחייב בין היתר גילוי נאות ומדויק של פרטי העסקה והמוצר, ואוסר על הטעיית הצרכן. אחת ההגנות המרכזיות לצרכן היא חובת מתן תעודת אחריות למוצרים מסוימים. אכן, תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) תשס”ו-2006 קובעות כי מוצרי צריכה יקרים (כגון כלי רכב) חייבים בתעודת אחריות ובהענקת שירות תיקונים לתקופה מינימלית שקובע החוק . במקרה של רכב חדש, על היבואן לספק לצרכן תעודת אחריות בכתב המפרטת את תקופת האחריות, תנאיה ואת התחייבויות היבואן במקרה של תקלה. לפי התקנות, על היצרן או היבואן לתקן ללא עלות כל קלקול או פגם שיתגלה ברכב במהלך תקופת האחריות, ובמידת הצורך אף להחליף מוצר או חלק ממנו ללא תשלום .
תקופת אחריות מינימלית – בישראל קיימת דרישת חוק למתן אחריות מינימלית לרכב חדש. על פי החוק, כל רכב חדש הנמכר לצרכן זכאי לאחריות של היבואן למשך לפחות שנתיים, ללא הגבלת קילומטראז’ . בנוסף, החוק מורה כי תקופת האחריות לא תהיה קצרה מזו שהיצרן עצמו מעניק לרכב במדינות אחרות . כלומר, אם יצרן הרכב מעניק אחריות ארוכה יותר מ-2 שנים בשווקים אחרים, היבואן חייב לספק תקופת אחריות זהה לפחות. בפועל, מרבית יבואני הרכב בישראל מעניקים אחריות סטנדרטית ארוכה יותר מהמינימום – לרוב 3 שנים (או למשל 100,000 ק”מ, לפי המוקדם) – כחלק מהתנאים המסחריים בענף . יש אף יבואנים המרחיבים את האחריות לתקופות ארוכות יותר או למכלולים מסוימים (כגון אחריות ממושכת על סוללות ברכב חשמלי), אך חשוב לזכור שגם במקרה של אחריות מורחבת, אין היא יכולה לגרוע מזכויות המינימום שהחוק מעניק.
אחריות היבואן או הסוכנות לרכב החדש
כיסוי האחריות ומה היא כוללת – אחריות היבואן לרכב חדש היא התחייבות לתקן כל פגם בייצור או בהרכבה המתגלה ברכב בתקופת האחריות, ללא חיוב הצרכן. אחריות זו כוללת את עלות התיקון, החלקים והעבודה, והיא חלה על מרבית רכיבי הרכב (מנוע, מערכות חשמל, שלדה, מערכות בטיחות וכד’). חריגים לכך בדרך כלל הם חלקי בלאי ושחיקה רגילים (כמו צמיגים, רפידות בלמים, נורות וכד’), שאותם האחריות אינה מכסה אלא אם התגלה בהם פגם ייצור. היבואן מחויב לתקן את הליקוי או הקלקול שנתגלה תוך זמן סביר. למעשה, התקנות מגדירות פרקי זמן מרביים לתיקון: ברוב המקרים על תיקון רכב במסגרת האחריות להתבצע תוך 7 ימי עבודה מרגע כניסתו למוסך . רק בנסיבות חריגות מאוד (כגון מצב מלחמה או כוח עליון) ניתן להאריך את משך התיקון עד 45 ימי עבודה לכל היותר . על היבואן לספק לצרכן אישור בכתב בתום התיקון, המפרט מה תוקן והאם בוצעה החלפת חלקים. אם במסגרת התיקון הוחלף חלק או מערכת ברכב, האחריות ממשיכה לחול גם על הרכיב שהוחלף.
חובת היבואן במקרה של כשל תיקון – מה קורה אם היבואן או המוסך המורשה מטעמו אינם מצליחים לפתור את התקלה? החוק והפסיקה קובעים כי על המוכר/יבואן לעשות ככל הנדרש כדי לספק לצרכן מוצר תקין. במקרה בו תקלה מהותית אינה נפתרת במסגרת זמן סביר או לאחר מספר ניסיונות תיקון סבירים, עשוי הדבר להצדיק דרישת הצרכן לסעד של החלפת הרכב או ביטול העסקה. הצרכן אינו מחויב להסכים לסבב אינסופי של תיקונים חוזרים ללא גבול – במיוחד אם מדובר בריבוי תקלות שונות או בתקלה חוזרת ונשנית זמן קצר לאחר הרכישה . במצב של ליקויים חוזרים, רשאי הלקוח לעמוד על זכותו לקבל רכב חלופי תקין או לבטל את עסקת המכר, וככל שהיבואן מסרב – לפנות לערכאות משפטיות לבירור העניין . ואכן, ברוב המקרים סירוב של חברה לספק פתרון הוגן יחייב את הלקוח להגיש תביעה לבית המשפט, אשר מוסמך להורות על ביטול העסקה או החלפת המוצר.
מחלוקת בין הצרכן למוכר – לעיתים מתגלעות מחלוקות: למשל, היבואן עשוי לטעון שהתקלה נובעת משימוש שגוי של הנהג ולא מפגם בייצור, או שהרכב “תקין במסגרת המפרט”. במצב של מחלוקת כזו, לצרכן שמורה הזכות לדרוש חוות דעת מומחה ניטרלי (כגון שמאי רכב או מהנדס רכב) לבדיקת הליקוי ואופי מקורותיו. חוות דעת מומחה יכולה לשמש ראיה חשובה אם יגיע הסכסוך לבית המשפט. במקרה שהיבואן מסרב לקבל אחריות, ניתן להגיש תלונה רשמית לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ואפילו לשקול הגשת תביעה קטנה או תביעה אזרחית בהתאם להיקף הנזק. חשוב לציין שבית משפט לתביעות קטנות מוסמך לדון במקרים צרכניים אף ללא ייצוג עורך דין, ובסמכותו גם לפסוק פיצויים ואף להורות על ביטול עסקה במקרים המתאימים – גם אם הרכב כבר נרשם על שם הקונה . בתי המשפט הבהירו כי רישום הרכב על שם הלקוח אינו מונע את ביטול העסקה אם הוכח שהייתה הפרה יסודית של החוזה מצד המוכר בעת המכירה (כגון מכירת מוצר פגום מלכתחילה).
משך האחריות והגבלת אחריות – כאמור, מינימום האחריות הוא שנתיים, אולם האחריות החוזית הניתנת יכולה להיות ארוכה יותר. בחוזה האחריות יצוינו גם גבולות האחריות – למשל תנאי שהאחריות תפוג אחרי כמות מסוימת של קילומטרים, אם כי החוק מחייב שלפחות בשנתיים הראשונות לא תוגבל האחריות בקילומטראז’ . נקודה חשובה נוספת היא שהחל מיישום חוק רישוי שירותי רכב, תשע”ו-2016, יבואן אינו רשאי להתנות את תוקף האחריות בכך שהרכב טופל רק במוסכי השירות המורשים מטעמו. לצרכן יש חופש לבחור לטפל ברכב בכל מוסך בעל רישיון מתאים, גם בתקופת האחריות, מבלי לאבד את הכיסוי . עם זאת, התנאי הוא שהטיפולים השוטפים יתבצעו כראוי ועל פי הוראות היצרן. כמובן שבמקרה של תיקון במסגרת אחריות (כלומר תיקון שממילא אמור להתבצע על חשבון היבואן), סביר שהצרכן יפנה למוסך מורשה מטעם היבואן כדי ליהנות מהתיקון בחינם. אבל זכותו של בעל הרכב לבצע טיפולי תחזוקה תקופתיים או תיקונים שאינם נוגעים במישרין לאחריות גם במוסך מורשה שאינו של היבואן – בלי שהיבואן יבטל בשל כך את אחריות הרכב.
צעדים שעל הצרכן לנקוט כאשר יש בעיה ברכב החדש
כאשר מתגלה תקלה ברכב חדש, מומלץ לבעל הרכב לפעול באופן מסודר לפי השלבים הבאים:
- תיעוד התקלה: מיד עם הופעת הבעיה, תעדו את התקלה באופן מפורט. רשמו מהי הסימפטום (רעש, נורית אזהרה, כיבוי מנוע וכד’), מתי וכיצד הוא התרחש, ובאפשרותכם – צלמו או הקליטו סרטון המציג את הבעיה. תיעוד זה יהיה בעל ערך בהמשך, במיוחד אם התקלה אינה קבועה אלא מופיעה לסירוגין.
- פנייה למוסך מורשה בהקדם: פנו ללא דיחוי למוסך מורשה מטעם היבואן לדיווח על התקלה ולקבלת שירות תיקון. רכב חדש נמצא כאמור תחת אחריות, ולכן אתם זכאים לתיקון ללא עלות. הקפידו למסור תיאור מלא של התקלה בעת מסירת הרכב למוסך. חשוב: ודאו שהמוסך רושם במערכת את פנייתכם, את תיאור התקלה, ואת כל הפעולות שנעשות לאבחון ולתיקון. דרשו לקבל מהמוסך סיכום ביקור/הזמנת תיקון כתוב, המפרט את ממצאי הבדיקה והטיפול שבוצע.
- מעקב אחר משך התיקון: עקבו אחר לוח הזמנים. כזכור, החוק מצפה שתיקון במסגרת אחריות יסתיים תוך 7 ימי עבודה אלא אם יש נסיבות יוצאות דופן . אם המוסך מעכב אתכם מעבר לזמן הסביר, אתם זכאים להתעניין ולדרוש הסבר. במקרים של עיכוב ניכר עקב מחסור בחלפים, בקשו פתרון ביניים – למשל רכב חלופי לתקופת ההמתנה (דבר שנהוג לעיתים במוסכים במקרים של השבתת רכב חדש).
- בדיקת הרכב לאחר התיקון: עם קבלת הרכב בחזרה, בדקו האם התקלה אכן נפתרה לשביעות רצונכם. אם התקלה ממשיכה או חוזרת על עצמה תוך זמן קצר, דווחו על כך מידית למוסך ודרשו טיפול נוסף. אל תסתפקו בהנחה ש”ככה זה” – רכב חדש אמור לפעול כראוי, וכל תקלה שחוזרת ונשנית היא אינדיקציה לכך שהבעיה לא נפתרה מהשורש.
- פנייה בכתב ליבואן/סוכנות: במידה והתקלות נמשכות, או אם אינכם מרוצים מטיפול המוסך, פנו גם בכתב (מייל או מכתב רשום) לשירות הלקוחות של היבואן או הסוכנות שממנה קניתם את הרכב. הציגו את פרטי הרכב, תארו את השתלשלות העניינים (מתי רכשתם, מתי הופיעה התקלה, כמה פעמים הרכב היה במוסך ומה נעשה בכל פעם) ופרטו את דרישותיכם. שמרו עותקים של כל ההתכתבויות. פנייה בכתב תייצר תיעוד רשמי לפניותיכם ותבהיר ליבואן שהנושא מטופל ברצינות מצדכם.
- התייעצות עם גורם מקצועי: אם הבעיה משמעותית (לדוגמה, תקלה בטיחותית שמונעת שימוש ברכב) או אם אתם שוקלים לדרוש החלפת רכב/ביטול עסקה, זה הזמן להתייעץ עם עורך דין המתמחה בענייני רכב או דיני צרכנות. עורך הדין יבחן את המקרה לאור החוק והפסיקה, ויסייע לכם לגבש אסטרטגיה (למשל, האם לאפשר עוד ניסיון תיקון או שמא להתעקש כבר עכשיו על החלפה/ביטול).
- פנייה לרשויות פיקוח: ניתן לפנות במקביל גם לגופים רגולטוריים לשם קבלת סיוע. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מקבלת תלונות צרכנים ויכולה לסייע בהידברות מול החברה ואף להטיל סנקציות אם יש הפרה של חוקי הגנת הצרכן. במידה שהליקוי ברכב נוגע לנושאי בטיחות (כגון כשל חמור במערכת בלימה, הגה, כריות אוויר וכד’), ניתן גם ליידע את משרד התחבורה/רשות הרישוי, שכן ליקוי סדרתי עלול להוביל גם לקריאה לתיקון (recall) מצד היצרן.
- נקיטה בהליכים משפטיים: כאשר כל הניסיונות האחרים למיצוי הזכויות לא צלחו, הצרכן רשאי כמובן לפנות לבית המשפט. עבור סכומים ותביעות שאינן גבוהות (עד כ-34,000 ש”ח נכון להיום), אפשר להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות – הליך מהיר יחסית שבו לרוב אין ייצוג על ידי עורכי דין. תביעה שכזו יכולה לבקש פיצוי כספי על עוגמת נפש, ירידת ערך הרכב (אם נגרמה), או החזר על תיקונים ששולמו (למשל אם משום מה חויבתם על משהו במסגרת האחריות, בניגוד לחוק). עם זאת, כאשר מבוקש סעד משמעותי יותר כמו ביטול העסקה (החזרת הרכב וקבלת החזר מלא של כספכם) – ברוב המקרים שווי הרכב יעלה על תקרת סמכותו של בית המשפט לתביעות קטנות. במצב כזה יש להגיש תביעה לבית משפט השלום (תביעה אזרחית רגילה), ורצוי לעשות זאת בליווי עורך דין. בית המשפט ישקול אם אכן נכשלה החברה לספק לכם מוצר תקין תוך פרק זמן סביר, ואם כן – הוא רשאי כאמור להורות על ביטול העסקה או על החלפת הרכב בחדש, וכן לפסוק פיצויים נלווים במידת הצורך. חשוב להדגיש: אין במדינת ישראל “חוק לימון” ספציפי כפי שקיים במדינות אחרות, אך בפועל ניתן להשיג תוצאה דומה באמצעות דיני החוזים והצרכנות – קרי, הוכחת הפרה מהותית של החוזה (אי-התאמה) המצדיקה ביטול.
פסקי דין ותקדימים בנושא רכב חדש פגום
בתי המשפט בישראל דנו לא אחת בסכסוכים בין רוכשי רכבים חדשים לבין יבואנים, בקשר לתקלות שהתגלו זמן קצר לאחר הקנייה. להלן כמה עקרונות ותקדימים חשובים שעלו מן הפסיקה:
- זכות ביטול בעסקת רכב חדש עם ליקוי יסודי: בפסק הדין שעסק ברוכשת רכב חדש (דגם סיאט איביזה) מהמייבאת צ’מפיון מוטורס, התגלה שהרכב סבל מפגם מנוע חמור שלושה חודשים לאחר הרכישה. היבואן החליף את המנוע בחדש, אך בית המשפט קבע שהחלפת המנוע לא מרפאת את עצם המכירה הפגומה – ומדובר בהפרה יסודית של ההסכם. נפסק כי הקונה הייתה זכאית לבטל את העסקה ולקבל את כספה חזרה, מכוח טענת אי-התאמה לפי חוק המכר . משמעות פסק הדין היא שגם אם היצרן/יבואן מוכן לתקן את הרכב, במקרים של פגם חמור וחריג ברכב חדש לגמרי, החוק רואה בכך מכירת מוצר לא מתאים, והצרכן לא חייב להסתפק בתיקון אלא רשאי לעמוד על זכותו לביטול מלא.
- משך זמן לגילוי התקלה: הפסיקה מכירה בכך שככל שהתקלה התגלתה בסמוך יותר למועד המסירה של הרכב החדש, כך מחזק הדבר את טענת הקונה שהליקוי היה קיים מלכתחילה. למשל, בליקוי שהתגלה בתוך חודשים ספורים מהרכישה, הנטייה תהיה לראות בו פגם מולד במוצר. אולם מנגד, אם תקלה משמעותית מתגלה רק לאחר זמן ממושך (למשל לאחר שנה או יותר), ייתכן שבית המשפט יטה פחות לקבל דרישה לביטול מוחלט, אלא אם יוכח שמדובר בפגם נסתר בייצור שקיומו מלכתחילה. לכן יש חשיבות רבה לזמן הדיווח – רצוי לא להשתהות בדיווח על תקלה משמעותית, כדי לשמור על זכויותיכם.
- הזדמנות נאותה לתיקון מול דרישת החלפה: בתי המשפט בדרך כלל יבדקו האם הקונה איפשר למוכר לתקן את הליקוי לפני שפנה לבטל את העסקה. אם מדובר בתקלה לא קריטית, המצדיקה תיקון פשוט, מצופה מהצרכן לשתף פעולה ולאפשר תיקון סביר. אולם כאשר היו מספר ניסיונות תיקון כושלים או ריבוי תקלות ברכב, הפסיקה מצדדת בכך שאין לחייב את הצרכן להמשיך ולתת הזדמנויות ללא גבול. למשל, במקרה של רכב משאית חדשה שסבלה מ”שפע תקלות” מתחילת דרכה, נקבע שהקונה זכאי לבטל את העסקה בשל אי-התאמה, לאחר שהתייאש מתיקונים חוזרים שלא פתרו את הבעיה . הכלל שעולה הוא: תקלה מהותית מתמשכת שאינה נפתרת – עשויה להצדיק ביטול. לעומת זאת, תקלה בודדת שתוקנה לשביעות רצון הלקוח – לרוב לא תוביל לביטול אלא לסיום הפרשה בתיקון המוצלח (ואולי פיצוי קטן על עוגמת נפש, אם בכלל).
- פיצוי בגין עוגמת נפש וירידת ערך: מעבר לעצם תיקון הליקוי או ביטול העסקה, עלו תביעות גם לפיצויים עקב עוגמת נפש וירידת ערך לרכב. בתי המשפט מכירים בכך שקבלת רכב חדש פגום גורמת למפח נפש משמעותי לקונה, ששילם ממיטב כספו על “שקט נפשי” ונאלץ לרוץ למוסך . עם זאת, בפסיקה לא תמיד נפסק פיצוי ניכר על עוגמת נפש – במיוחד אם החברה סיפקה רכב חלופי זמני וטיפלה בבעיה במסגרת אחריות. למשל, בפסק הדין שלעיל (מקרה המנוע התקול), בית המשפט דחה לבסוף את הדרישה לפיצוי בגין עוגמת נפש, משום שהיבואן סיפק לתובעת רכב חילופי ולא הוכח נזק בלתי ממוני נוסף . לגבי ירידת ערך: אם התקלה תוקנה והרכב חזר לתפקוד מלא, בדרך כלל לא תוכר ירידת ערך (בהיעדר ראיה אובייקטיבית לכך שערך השוק של הרכב נפגע עקב עברו). אך אם נותרה בגין התקלה ירידת ערך ממשית (למשל, נזק מבני שתוקן אך מפחית שווי, או רישום “החלפת מנוע” בהיסטוריה העלול להרתיע קונים עתידיים), ייתכן ובית המשפט יפסוק פיצוי עבור כך בהתאם להערכת שמאי.
- אין זכות החזרה אוטומטית: חשוב לזכור שבהיעדר פגם, לצרכן אין זכות חוקית לבטל עסקה של רכב חדש סתם משום שהתחרט לאחר שרשם את הרכב על שמו. בניגוד לעסקאות מכר מרחוק מסוימות, כאן לא עומדת לזכות הצרכן תקופת “התחרטות” גורפת של 14 יום לאחר הקנייה. ביטול עסקה לאחר קבלת רכב חדש מתאפשר רק אם מתקיימת עילה חוזית או חוקית לכך (כגון הפרת חוזה, פגם מהותי וכו’). לכן, הטיפול המשפטי מתרכז בהוכחת הפגם/הליקוי ובעמידה בתנאים לביטול כפי שהוסבר לעיל.
שאלות שכדאי לצרכן לשאול במקרה של בעיות ברכב חדש
התמודדות עם רכב חדש שמתגלה בו ליקוי יכולה להיות מלחיצה. כדי להתכונן כהלכה, הנה כמה שאלות מנחות שעל הצרכן (ובליווי עורך דינו, אם יש) לשאול את עצמו בתחילת התהליך ובמהלכו:
- מה חומרת התקלה? – האם מדובר בבעיה בטיחותית קריטית (כגון תקלה בבלמים, בהיגוי, בכריות האוויר) או בתקלה “נוחותית” פחות חמורה (כמו מערכת שמע מקולקלת או רעש קטן)? ככל שהתקלה חמורה יותר ומשפיעה על בטיחות ושימושיות הרכב, כך גוברת זכותכם לדרוש פתרון דרסטי יותר (כמו החלפת הרכב) . אם זו תקלה שולית, סביר שהסעד המתאים הוא תיקון והרבה פחות סביר שבית משפט יורה על ביטול עסקה בגלל עניין פעוט.
- מתי צצה התקלה לראשונה? – האם גיליתם את הבעיה ממש בימים הראשונים שלאחר המסירה, או רק אחרי חצי שנה של שימוש? כפי שציינו, עיתוי הגילוי משמעותי: תקלה מוקדמת מאוד מצביעה לרוב על פגם אינהרנטי במוצר, בעוד שתקלה מאוחרת יכולה לעורר שאלות לגבי הגורם (בלאי, שימוש, אירוע תאונתי וכו’). התזמון גם משפיע על האסטרטגיה – גילוי מוקדם עשוי להצדיק עמדה תקיפה יותר מול הסוכנות (ואף דרישה לביטול מיידי), לעומת גילוי מאוחר שבו אולי מוטב תחילה למצות ניסיונות תיקון.
- האם ניתנה הזדמנות סבירה לתיקון? – שאלו את עצמכם האם אפשרתם ליבואן/מוסך לטפל בבעיה בצורה הוגנת. כמה ביקורים כבר בוצעו במוסך עבור אותה תקלה? אם זו הפעם הראשונה – לרוב יהיה נכון לאפשר להם לתקן לפני שפונים להסלמה. אך אם זו הפעם השלישית והרכב עדיין לא תקין, ייתכן שמספיק ודי. הצגת ההיסטוריה (עם תיעוד!) של ניסיונות תיקון כושלים תחזק מאוד את טענתכם בבית המשפט, אם תגיעו לכך, שהגיע הזמן לפתרון סופי ולא לעוד “סיבוב במוסך” .
- איזה סעד אני מעוניין להשיג? – חשוב להגדיר מה מטרתכם: האם אתם מוכנים להסתפק בתיקון מלא של הרכב ובאיזושהי הארכת אחריות או פיצוי קטן על התקופה בה לא השתמשתם בו? או שהאמון שלכם ברכב נפגע לחלוטין ואתם שואפים להחזירו ולקבל כסף חזרה/רכב חדש? ייתכן שאתם מתלבטים בין האפשרויות. שאלו גם את עורך הדין מהם הסעדים הריאליים שאפשר לבקש – לעיתים בית המשפט יעדיף להורות על החלפת הרכב ברכב חדש זהה (אם אפשרי) ולא ביטול מוחלט, למשל, או לפסוק פיצוי כספי במקום החלפה אם התקלה כבר נפתרה והרכב תקין. הבנת מה אפשר לבקש ומה סביר לקבל תסייע לכם לקבוע אסטרטגיה.
- האם כל הראיות הנדרשות נמצאות בידיי? – ודאו שאספתם כל מה שצריך: צילום תעודת האחריות, חשבונית הקנייה, תיעוד התקלות (צילומים/הקלטות), מסמכי המוסך מכל ביקור, התכתבויות מול הסוכנות, חוות דעת מומחה (אם יש). אם משהו חסר – למשל דו”ח מוסך מסוים – פעלו להשיגו (לפי חוק, גם בעל רכב משומש זכאי לקבל מהמוסך מידע על תיקונים שבוצעו , ועל אחת כמה וכמה בעל הרכב עצמו). תיק מסודר עם כל הראיות ישפר את סיכוייכם הן במו”מ מול היבואן והן בבית המשפט, שכן לא תצטרכו להסתמך רק על זיכרון בעל פה.
- מה הסיכון והעלות במהלך משפטי? – גם זו שאלה חשובה: תביעה משפטית כרוכה בזמן, טרחה ולעיתים גם בעלויות (אגרות בית משפט, שכר טרחת עורך דין, חוות דעת מומחה). אמנם בתביעות קטנות העלויות נמוכות יחסית, אך אם אתם שוקלים תביעה גדולה יותר – חייבים לקחת זאת בחשבון. שאלו את עצמכם (ואת עו”ד) האם קיימת אפשרות ריאלית לפתרון מחוץ לכותלי בית המשפט, למשל באמצעות גישור או הסכמה עם היבואן (ישנם מקרים שבהם, משנוכחים לראות שאתם רציניים ומתייעצים משפטית, היבואנים מציעים לפתור את הנושא בהסכמה – כגון מתן רכב חדש במקום הפגום או פיצוי כספי – כדי להימנע מדיון משפטי ופגיעה במוניטין). מנגד, אם מדובר בעקרון עבורכם או בנזק משמעותי, ייתכן שההליך המשפטי מוצדק ואף עשוי לזכות אתכם בפיצויים ראויים.
סיכום: רכב חדש שאינו תקין גורם לעוגמת נפש, אך החוק הישראלי מעניק לצרכן הגנה רחבה. חובת ההוכחה הראשונית היא על הצרכן להראות שאכן קיימת תקלה משמעותית ברכב שלא נגרמה באשמתו. משעה שעשה כן, עובר הנטל אל המוכר/יבואן להוכיח שתוקן הקלקול או שאינו אחראי לו. כצרכנים, הקפידו להכיר את זכויותיכם – דרשו את המגיע לכם בהתאם לחוק, אל תאפשרו שימרחו אתכם בסחבת תיקונים בלתי נגמרת, אך מנגד – הפעילו שיקול דעת ונהלו את המצב באורח מתועד ומסודר. במקרה הצורך, אל תהססו להסתייע בגורמי מקצוע וברשויות. כך תגדילו את הסיכוי שהבעיה תיפתר לשביעות רצונכם, בין אם באמצעות תיקון הרכב ובין אם – במקרים המצדיקים – באמצעות קבלת רכב חדש או ביטול העסקה והשבת כספכם.
משרדנו מתמחה בייעוץ וייצוג צרכנים מול יבואני רכבים וסוכנויות, ומלווה אתכם בכל שלבי התביעה – החל מתיעוד התקלה ועד לפתרון משפטי או מו"מ להחלפת הרכב או החזר כספי מלא.