מאת:
6/8/2025

תביעה לפינוי דייר ממושכר

שוכר לא משלם ולא מפנה את הדירה? ניסיתם לדבר – והוא ממשיך להתחמק?
מה אפשר לעשות כשחוזה השכירות מופר, והנכס "כבוש"? מתי מגישים תביעה לפינוי מושכר – וכמה זמן זה לוקח בפועל?
 

רקע: שוק השכירות וסיכוני המשכיר

שוק השכירות בישראל הוא נפוץ, ובעלי דירות רבים מסתמכים על דמי השכירות כהכנסה. עם זאת, השכרת נכס מלווה בסיכונים: לעיתים שוכרים אינם עומדים בהתחייבויות, מפרים את החוזה או מסרבים לפנות את הנכס בתום התקופה. תופעת הדייר הסרבן – שוכר שמפר את ההסכם ומסרב להתפנות – אינה נדירה, ומשכירים רבים נאלצים להתמודד עם מצב מתסכל זה. בשנים האחרונות אף חלה עלייה במקרי הסרבנות המגיעים לערכאות, ואף נרשם שיא של תביעות פינוי בשנת 2024.
 

חשיבות חוזה שכירות טוב ובדיקת השוכר מראש

הדרך הטובה ביותר למנוע מראש הסתבכויות היא חוזה שכירות מקצועי ומקיף, בליווי בטוחות וערבויות מתאימות. חוזה כתוב היטב מגדיר בפירוט את זכויות וחובות הצדדים – סכום שכר הדירה, מועדי ואופן התשלום, אחריות לתיקונים, איסור שינויים ללא אישור בכתב, וסנקציות במקרה של הפרה יסודית. למשל, דרישה שכל תשלום יתבצע באופן מתועד (העברה בנקאית, צ’ק) תמנע מצב שבו שוכר יטען ששילם “במזומן” ללא הוכחה.
בנוסף, בדיקת הרקע של השוכר לפני החתימה חיונית. מומלץ לוודא את יציבותו הכלכלית (תלושי שכר, אישורי הכנסה), לקבל המלצות ממשכירים קודמים, ולבדוק היסטוריית בעיות אם קיימת. כמו כן, חשוב לדרוש בטוחות כספיות: פיקדון (מזומן או ערבות בנקאית), שטר חוב וערבים. צעדים אלו – כגון הצבת ערבים ומתן שיק ביטחון – מפחיתים מאוד את הסיכון ששוכר בעייתי יפר את ההסכם או ייגרמו נזקים כבדים . אין הבטחה מוחלטת, אך שילוב של חוזה חזק וסינון מקדים מקטין משמעותית את הסיכוי להיקלע להליכי פינוי בהמשך.
 

שוכר מפר את ההסכם: בעיות נפוצות וטענות סרק

גם עם חוזה טוב, לעיתים שוכר מתגלה כלא-ישר או אף כנוכל שאינו מכבד את ההסכם. הפרות נפוצות מצד שוכרים כוללות אי-תשלום דמי שכירות, אי-תשלום חשבונות, גרימת נזק לנכס, שימוש בנכס בניגוד לחוזה, או הישארות בדירה לאחר תום התקופה ללא רשות. במצבים כאלה, זכותו של המשכיר לבטל את החוזה ולדרוש מהשוכר להתפנות – במיוחד בהפרה יסודית כמו אי-תשלום או סיום תקופת השכירות.
לא פעם שוכר סרבן מסרב לפנות גם לאחר שהחוזה הופר, ומנסה להצדיק זאת בטענות שונות. להלן כמה טענות שכיחות משוכרים סרבנים:
  • ליקויים בנכס – טענה שהדירה אינה תקינה (רטיבות, בעיות חשמל וכד’), או שנגרם נזק על-ידי המשכיר ולא תוקן.
  • “שילמנו במזומן” והסכמות בע”פ – טענה ששכר הדירה שולם במזומן ללא קבלה, או שסוכם בעל-פה דבר הסותר את החוזה שבכתב.
  • השבחת הנכס – טענה שהשוכר השקיע ושיפר את הדירה, ולכן מגיע לו להמשיך לגור בה או לקבל פיצוי לפני פינוי.
  • מצוקה אישית ועליית מחירים – טענות כמו “אין לי לאן ללכת”, “לא מצאתי דירה חלופית”, “מחירי השכירות עלו מאוד” וכו’.
ברוב המקרים, טענות מסוג זה אינן מצדיקות את הפרת החוזה ואי-הפינוי. בית המשפט בתביעת פינוי יתמקד בזכותו של המשכיר לקבל את הנכס בחזרה, ולא יברר בהליך המזורז טענות צדדיות בנושאים כספיים או אחרים. על השוכר נטל ההוכחה לטענותיו, ובדרך כלל ללא ראיות חותכות הטענות נדחות – והפינוי יוצא אל הפועל. למעשה, טענות סרק כאלה רק דוחות את הקץ וגורמות למשכיר נזק נוסף של זמן וכסף.
 

תביעה לפינוי מושכר – ההליך החוקי המהיר

כאשר שוכר מסרב להתפנות מרצונו, הפתרון הוא לפתוח תביעה לפינוי מושכר. זהו הליך משפטי ייעודי ומזורז, שתוקן בתקנות בשנת 2008 כדי לאפשר למשכירים מענה מהיר נגד שוכרים סרבנים . תביעה כזו עוסקת אך ורק בפינוי הנכס – ללא צירוף תביעות כספיות לאותו הליך. ההליך מתנהל בלוח זמנים קצר בהרבה מהרגיל, ולעיתים קרובות מסתיים בפסק דין בתוך כ-60 יום.
במסגרת תביעת הפינוי, המשכיר מגיש כתב תביעה הנתמך בתצהיר וראיות (כגון החוזה והוכחות להפרה). לאחר מסירת התביעה לנתבע, יש לו 30 יום להגיש כתב הגנה. בניגוד להליך רגיל, הנתבע אינו רשאי להגיש תביעה שכנגד – ולכן הדיון ממוקד בשאלת הפינוי בלבד. בית המשפט קובע דיון במהירות, וברוב המקרים כבר בדיון הראשון ניתן פסק דין המורה על פינוי השוכר.
לאחר מתן פסק הדין, ניתנת לשוכר ארכה קצרה (כשבועיים) לפנות את הדירה בעצמו . אם לא עשה זאת, המשכיר רשאי לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל ולבצע אכיפה כפויה של הפינוי – קבלת צו ופינוי הדייר בליווי גורמי אכיפה מוסמכים . שלב ההוצאה לפועל מבטיח שהדייר ייצא מהנכס בפועל. חשוב להדגיש: אסור למשכיר לנסות לבצע פינוי בכוח בעצמו (כמו החלפת מנעול או פינוי חפצי השוכר), שכן פעולה כזו בלתי חוקית ועלולה להוביל לתביעות נגד המשכיר.
 

פעולה מהירה ואסטרטגיה נכונה לפינוי מוצלח

במצב של דייר בעייתי, הזמן פועל לרעת המשכיר. כל עיכוב פועל לטובת השוכר הסרבן, שממשיך להתגורר בנכס ללא תשלום. לכן יש לפעול במהירות ובנחישות: ברגע שמסתמן שהשוכר מפר את ההסכם הפרה מהותית (כגון אי-תשלום או סירוב לפנות בסיום החוזה), מומלץ לפנות מיד לייעוץ משפטי ולהתחיל בהליכי הפינוי. ניסיון להתמהמה – “לתת עוד צ’אנס” או להימנע מפנייה לערכאות – רק יאריך את התקופה שבה הנכס תפוס בלי דמי שכירות וייתן לשוכר יתרון. בפועל, משכירים שניסו לפתור סכסוכים כאלה לבדם גילו שהליך הפינוי נמשך לעיתים שנה ויותר, בעוד שפנייה מיידית לבית המשפט יכולה לפתור את הבעיה בתוך חודשים ספורים.
נוסף למהירות התגובה, יש לגבש גם אסטרטגיה משפטית חכמה:
  • תיעוד והוכחות – לאסוף מראש את כל הראיות (חוזה השכירות, פירוט תשלומים חסרים, מכתבי התראה, תמונות נזקים וכד’) כדי לבסס היטב את התביעה.
  • מיצוי זכויות החוזה – לנצל את הבטוחות שהוסכמו בחוזה (למשל לממש ערבות בנקאית או שטר חוב, ולפנות לערבים) ולדרוש מיד את קיום ההתחייבויות – ללא דחיות. אין להסכים לפשרות בעל-פה או ויתורים ללא כתב, כדי שלא יתפרשו כוויתור על ההפרה.
 

סיכום: פינוי יעיל בליווי משפטי

כאשר שוכר מפר את החוזה וממאן להתפנות, תביעה לפינוי מושכר בהליך מהיר היא הכלי המשפטי היעיל ביותר עבור המשכיר. הצלחת ההליך תלויה בהתנהלות נכונה – חוזה שכירות מוצק ובטוחות מתאימות, תגובה מהירה להפרות, וניהול מקצועי של התביעה. מומלץ שהתהליך יתבצע בליווי עורך דין מנוסה בתחום פינוי שוכרים, כדי למצות את ההליכים במהירות ובצורה הנכונה. עורך דין מיומן ידע לבנות תיק חזק, לסתור את טענות ההגנה של הדייר הסרבן, ולהוביל לפסק דין פינוי ולביצועו בפועל במינימום עיכובים.
 
משרד דורון-טיקוצקי מתמחה בתביעות לפינוי שוכרים ובהגנה על בעלי נכסים מפני דיירים סרבנים. אנו פועלים במהירות ובאסטרטגיה משפטית מדויקת כדי לפנות את הנכס, למזער נזקים ולהחזיר את השליטה לידי בעל הבית. עם ניסיון עשיר והיכרות עמוקה עם ההליך המזורז, נוביל אתכם לפינוי יעיל – ולמקסימום תוצאה במינימום זמן.
 
משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג בעלי נכסים בהליכי פינוי שוכרים. לייעוץ משפטי וייצוג בתביעות פינוי, ניתן לפנות לעו”ד אלי דורון, נייד: 054-4251054.
 
 
 

משרד עורכי דין דורון, טיקוצקי ושות' עומד לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

 
 
 

שאלות ותשובות בנושא תביעה לפינוי שוכר – ההליך המהיר להחזרת הנכס לידיכם 

מתי אפשר להגיש תביעה לפינוי שוכר?

Plus Mins

כששוכר מפר את חוזה השכירות, למשל באי-תשלום או בסירוב לפנות בתום התקופה – ניתן להגיש תביעה לפינוי מושכר בהליך מזורז.

 

כמה זמן לוקח לפנות שוכר דרך בית המשפט?

Plus Mins

בהליך פינוי מושכר, פסק דין ניתן לרוב תוך כ-60 יום – ולאחר מכן ניתן לפנות להוצאה לפועל לצורך אכיפה מהירה.

 

האם מותר לפנות שוכר בכוח לבד?

Plus Mins

לא. פינוי עצמאי (כמו החלפת מנעול) הוא בלתי חוקי. יש לפעול רק דרך בית המשפט וההוצאה לפועל.

 

אילו טענות נפוצות משמיעים שוכרים סרבנים?

Plus Mins

טענות כמו ליקויים בדירה, תשלום במזומן או מצוקה אישית – אך ברוב המקרים הן נדחות אם אין להן הוכחות ברורות.

 

איך משרד עו"ד יכול לעזור לי לפנות שוכר שלא מתפנה?

Plus Mins

משרדנו דורון-טיקוצקי מתמחה בפינוי דיירים סרבנים דרך הליך משפטי מהיר. אנו בונים תיק חזק, דוחים את טענות השוכר ודואגים שתוך זמן קצר תקבלו את הנכס חזרה – בליווי צמוד עד לפינוי בפועל.

 

לשיחת ייעוץ
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

שימוע בפני ועדת האתיקה של רואי חשבון

מאת: אלי דורון, עו"ד

רואה חשבון זומן לשימוע בוועדת האתיקה של הלשכה – איך יש להתמודד עם תלונה שמסכנת את הקריירה? מהם העקרונות האתיים שחובה להכיר? והאם ייצוג משפטי מקצועי יכול לשנות את התוצאה?

אי-התאמה ברכב חדש – זכויות הצרכן והסעד המשפטי

מאת: אלי דורון, עו"ד

רכשתם רכב חדש, והופתעתם מתקלות חוזרות או פגם שמונע שימוש תקין? איך החוק מגבה אתכם, מה אפשר לדרוש מהיבואן, ומתי ניתן בכלל לבטל עסקה יקרה כל כך?

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.