16/1/2013
תמ"א 38, הינה תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. התכנית חלה על מבנים בעלי 2 קומות או יותר ואשר הוצא היתר לבנייתם לפני 1 בינואר 1980. הוראות התמ"א קובעות את המסגרת התכנונית שתאפשר מתן היתרי בניה מכוחה. התמ"א מציעה תמריצים לבעלי הנכסים (כגון העלאת שווי ערך הדירה, הוספת מעלית, הרחבת הדירה וחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה ועוד) ו/או היזמים שיעודדו את החיזוק ויאפשרו אותו מבחינה כלכלית. זאת תוך שמירה על איזון בין הצורך לחיזוק ומימונו לבין שיקולים עירוניים רחבים אחרים.
במסגרת התמריצים לביצוע החיזוק, ניתנות הטבות מיסוי לדיירים ולקבלן/היזם כגון פטור ממס שבח וכן - במקרים מסוימים – פטור מתשלום היטל השבחה. במסגרת הדין הקיים הפטור מהיטל השבחה הינו ביחס לזכויות בנייה מכח תמ"א 38 בלבד, ואינו חל על תוספת זכויות מכח תכנית מפורטת, משכך מקום בו נדרש לאשר תכניות מפורטות לחיזוק מבנים לצורך הגדלת זכויות הבנייה – כדי להגיע לכדאיות כלכלית – כגון באזורי פריפריה בהן שוויין של זכויות לבנייה מכח תמ"א 38 נמוך יחסית - נוצר חיוב בהיטל השבחה בגין הזכויות הנוספות. במסגרת הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון – הרחבת הפטור מהיטל השבחה), התשע"ב-2012, מבקש המחוקק לקבוע כי השבחה בגין תוספת זכויות בניה שמקורן בתכנית מפורטת לחיזוק מבנים לפי סעיף 23 לתמ"א 38 תהיה פטורה מהיטל השבחה. התיקון הנ"ל לחוק יאפשר הגדלת זכויות הבנייה על ידי היזמים/קבלנים ללא הגדלת נטל המס המוטל עליהם (כמי שנושאים בדרך כלל בנטל המסים בעסקאות מסוג זה) ומשכך יגדיל את הכדאיות הכלכלית של ביצוע פרויקטים מסוג זה ויאפשר חיזוקם של בניינים רבים נוספים שעד כה נמנע חיזוקם בשל כך. יובהר כי לצורך שליטה ובקרה בפטורים מהיטל השבחה שינתנו על פי הצעת החוק האמורה, מסמיכה הצעת החוק את שר הפנים, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקבוע אזורים או יישובים שבהם לא יחול הפטור הקבוע בהצעת החוק.