מאת:


יש אלטרנטיבה לחברות בקשיים (טור דעה)

זו השנה החמישית שכשני שליש מכלל התיקים האזרחיים בכל בתי המשפט המחוזיים במדינת ישראל הם תיקים בתחום חדלות הפירעון.

בתקשורת אנו שומעים לאחרונה בתדירות גבוהה על כך שחברה כזו או אחרת "פשטה רגל", אולם חברה לא פושטת רגל אלא מתפרקת. עולם פשיטות הרגל זה חלק מעולם חדלות הפירעון ומתייחס לאדם פרטי המגיע לפשיטת רגל. בעבר, היו בין 3,000-4,000 תיקי פשיטת רגל בשנה, כיום מדובר בכעשרים אלף תיקים מדי שנה. כל תיק כזה, זו משפחה שמגיעה לחוסר יכולת לעמוד בהתחייבויותיה - נתון זה עצוב מאוד ומטריד. במקביל, כשחברה מגיעה לקשיים, ישנה לכך השפעה רחבה. כל חברה כזו יכולה להיות קבוצת חברות עם מאות או אלפי עובדים. לצערנו חברות שנכנסות לקשיים ולהליכי חדלות פירעון הפכו גם כן לתופעה רווחת מאוד.

 

בשנות השיא של הבורסה לניירות ערך בת"א נסחרו בבורסה כ-760 חברות. כיום מספר החברות הציבוריות הוא כ-450 בלבד, קיטון של כ-40%!. גם לפני שנת 2008, שנת המשבר הכלכלי הגדול בעולם, כבר היו כ-120 חברות ציבוריות בבורסה שהגיעו להליכי חדלות פירעון. מאז הצטרפו למעלה מ-140 חברות שנכנסו להסדרי חוב ושלא יכלו לשלם חובותיהן המצטברים בסך של למעלה מ-40 מיליארד ₪, ועדיין יש לא מעט חברות ציבוריות גם כיום שמצויות במצב בעייתי. נתונים אלו משקפים היטב את המציאות, נתונים אלו מהווים נורה אדומה לכל בעל עסק או חברה, והם רלבנטיים גם לספק, קבלן משנה, או לקוח של העסק הנקלע לקשיים אשר צריך להיערך לכך ולדעת כיצד ניתן להתגונן או לטפל במצב זה.

 

אין להתנהל בשאננות עסקית או משפטית כאשר זו המגמה הכללית ואין לטעות ולחשוב כי חברה מגיעה לקשיים רק בשל התנהלות שלא כדין או מרמה של מנהליה. יכולות להיות נסיבות חיצוניות או עסקיות אחרות שמשפיעות על העסק ומביאות אותו לקשיים. בין הגורמים הנפוצים בקרב חברות הנקלעות לקשיים ניתן למצוא:

  • ניהול כושל של תזרים המזומנים של החברה;
  • תמחור לא נכון - חברה מייצרת ומשווקת מוצרים או מבצעת פרוייקטים בהיקפים נרחבים אך במחירים שאינם מניבים רווחים.
  • נסיבות חיצוניות שמשפיעות על החברה כגון: תחרותיות קשה, שינוי ברגולציה, התפתחות טכנולוגית חדשה ועוד.

 

מה שחשוב לדעת הוא כי אין המדובר בדרך "אל חזור". להיפך, בפני חברה בקשיים ניצבות אלטרנטיבות, וניתן בליווי משפטי ועסקי מושכל ומנוסה להביא לתוצאות שונות. לעתים, זהות המנכ"ל לכשעצמה יכולה להשפיע על האלטרנטיבה והתוצאה לטובת כולם, לרבות השפעה דרמטית על מצב העסק עצמו. בעולם של חברות בקשיים וחדלות פירעון ניתן להוביל לתוצאות שונות וטובות ולהשפיע על המצב של כל הגורמים המעורבים.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים
אני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים, הודעות והזמנות לאירועים וכנסים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 4 גולשים

עשוי לעניין אתכם

מגמות ותהליכים בדיני חדלות פירעון, לרבות בעקבות משבר הקורונה

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); עינבל רחמים-אביטל עו"ד

איזון אינטרסים הוא שם המשחק בעולם המשפט. כך גם בדיני חדלות פירעון נדרש לאזן בין האינטרסים השונים של הגורמים המעורבים בהליך חדלות הפירעון, תוך שמירה על יציבות כלכלית של שוק החברות והעסקים ומטרות ערכיות שחשובות לחברה בכללותה.

הרמת מסך נגד בעל מניות המתקשר בשם חברה חדלת פירעון

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); יגאל רוזנברג, עו"ד

בית המשפט המחוזי בתל אביב דן בתביעה כספית בערעור על פסק דינו של בית משפט השלום במסגרתו נקבע כי יש לחייב את בעל המניות בחברה בחוב של החברה, מאחר וזה התקשר בהסכם בשם החברה לאחר שהחברה הייתה חדלת פירעון וכאשר היה ברור לו כי החברה לא תוכל לעמוד בהסכם.

תביעות נגד נושאי משרה ורואי חשבון במסגרת הליכי חדלות פירעון של תאגידים

מאת: ד"ר שלמה נס, עו"ד ורו"ח; שי גליקמן, עו"ד; עינבל רחמים-אביטל, עו"ד; עומר לוי, עו"ד

בית המשפט העליון קבע לאחרונה כי קיימת אפשרות על פי הדין להכיר בזכויות תביעה נגד רואי חשבון מבקרים של חברה ככאלו שעומדות לבעלי תפקיד מטעם בית המשפט בעת הליכי חדלות פירעון ולא רק לנושי החברה. בכך קבע כי קיימת אפשרות בדין לחייב רואי חשבון מבקרים באחריות ישירה כלפי החברה המבוקרת ובעלי מניותיה.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.