מאת:

ביום 5.11.2012 פורסמה הצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשע"ג-2012 (להלן: "הצעת החוק"), אשר מבוססת על חלק ממסקנות צוות בראשות מנהל רשות המסים שהוקם בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג.

במסגרת הצעת החוק, מוצע לבצע תיקוני חקיקה במרבית חוקי המס. תיקונים אלה עניינם הגברת אכיפת דיני המס, צמצום היקף העלמות המסים בישראל, שיפור וייעול גביית המסים, שיפור באיסוף המידע והדיווח לרשות המסים ומלחמה בתופעת הלבנת ההון וההון השחור. חלק מתיקוני החקיקה המוצעים נועדו ליצור השוואה בין חוקי המס השונים, חלקם נועדו לקבוע סעיפים חדשים באופן רוחבי בכל חוקי המס וחלק אחר של התיקונים מתמקד החוקים מסוימים.

עיקרי התיקונים המוצעים

במאמר זה, נסקור חלק מהתיקונים המוצעים במסגרת הצעת החוק כדלקמן:

§ מוצע לקבוע כי במקרה שבו חברה בעלת חוב מס, העבירה לחברה אחרת פעילות, בלא תמורה או בתמורה חלקית, בלי שנותרו בחברה המעבירה אמצעים לכיסוי החוב, והחברה נשלטת בידי אותם בעלי שליטה, במישרין או בעקיפין, ניתן לגבות את החוב לא רק מהחברה שקיבלה את הפעילות (כנוסח הסעיף כיום) אלא גם מבעל שליטה המעביר פעילות לחברה ומחברה המעבירה פעילות לבעל שליטה.

§ במטרה לצמצם את התופעה של הברחת נכסים בין בני זוג ולהקל על גביית המס במקרים כאמור, מוצע לקבוע כי יהיה ניתן לגבות חוב מס בנסיבות של העברת נכסים, בלא תמורה או בתמורה חלקית, בין בני זוג כל עוד לא עברו 5 שנים מתום שנת המס שבה היה חוב המס הסופי או שבה הועברו הנכסים, לפי המאוחר, וזאת במקום תקופה של 3 שנים הקבועה כיום.

§ מוצע לקבוע כי במקרים שבהם הועברה פעילות חברה אחת אל חברה אחרת שיש בה, במישרין או בעקיפין, אותם בעלי שיטה או קרוביהם, ופקיד השומה סבר כי אחת ממטרותיה העיקריות של ההעברה היא הימנעות מתשלום מס, יהיה פקיד השומה רשאי לראות בחברה האחרת כחליפה של החברה המעבירה, ולחייבה בכל חוב מס של החברה המעבירה.

§ בהליך ערעור על החלטה לא ישולם המס השנוי במחלוקת. מסיבה זו, הליכי הערעור מנוצלים לעתים כדי לדחות ואף לא לשלם את המס השנוי במחלוקת, ומוגשים גם אם אין בערעור ממש. לאור זאת, מוצע להסמיך את שר המשפטים לקבוע בתקנות הוראות גם בעניין סעדים זמניים ומתן ערובה, כדי להבטיח את תשלום המס כאשר יש חשש שהמס לא ישולם בתום ההליכים.

§ מוצע לקבוע כי במידה והיה הנישום חברת מעטים, רשאי בית המשפט המוסמך להורות על עיכוב יציאתו מהארץ של כל מנהל פעיל בחברה או מנהל עסקים או חבר המחזיק מניות המזכות אותו ב-25% לפחות מכוח ההצבעה בחברה או ב-25% מהונה במקרה של פירוק.

§ מוצע להעניק סמכות להעביר חובות מס לגבייה באמצעות המרכז לגביית קנסות, זאת כדי לבחון את ייעול הליכי הגבייה באמצעות גוף נוסף. לצד זאת מוצע כי ההסמכה האמורה תינתן לתקופה קצובה של שנתיים, שתהווה תקופת ניסיון שלאחריה ייבחן הנושא מחדש.

§ במטרה לייעל ולשפר את גביית המסים מוצע, כי במקרים שבהם החלו הליכים לגביית חוב מס לפי פקודת המסים (גבייה) יהיה המנהל רשאי לפנות לרשם אשר ייקבע כרשם לענייני גביית מסים ואשר יהיו נתונות לו סמכויות דומות לאלו הנתונות לרשמים לפי חוק המרכז לגביית קנסות ושהינן רבות יותר מאלו הקיימות לפי פקודת המסים (גבייה). 

§ מוצע לקבוע כי אדם החייב בהגשת דו"ח לפי פרק י"א לחוק מע"מ או לפי סימן ו' לפרק כ"ז לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), ולא הגישו, יהיה המנהל רשאי לעכב את החזר המס לתקופה שלא תעלה על 90 ימים מיום הגשת הדוח.

§ מוצע לתקן את סעיף 47א(ב) לחוק מע"מ ולקבוע כי קונה שהוא חייב במס, חייב לדרוש ממוכר שהוא עוסק מורשה חשבונית מס, ולא לשלם בשטרי כסף, וזאת בעסקאות שערך הנכסים או השירותים בהן עולה על 10,000 ₪ (במקום 20,000 ₪ כנוסח הסעיף היום). עוד מוצע לקבוע כי על הפרת הסעיף האמור ניתן להטיל קנס אזרחי בשיעור של 15% מסכום העסקה, שיישא הפרשי הצמדה וריבית מהמועד שנקבע לתשלומו ועד למועד התשלום בפועל.

§ מוצע להוסיף לרשימת עבירות המקור בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון, עבירות מס חמורות נוספות המתאפיינות ביסוד נפשי של כוונה מיוחדת להתחמק מתשלום מס, והעונש הקבוע בצידן הוא 5 עד 7 שנות מאסר. הוספת עבירות אלה כעבירות מקור בחוק איסור הלבנת הון משמעותה היא שעשיית פעולה ברכוש שמקורו בעבירות אלה, ששימש לביצוען, שאיפשר את ביצוען או שנעברו בו עבירות אלה, תהיה עבירה פלילית.

§ מוצע לאפשר העברת מידע ממאגר המידע של הרשות לאיסור הלבנת הון לפקיד מכס חוקר לצורך ביצוע סמכויותיו לפי חוק איסור הלבנת הון.
 
בחינת התיקונים המוצעים במסגרת הצעת החוק, מובילה למסקנה חד משמעית לפיה מדובר בתיקונים דרקוניים ומרחיקי לכת בחומרתם שעלולים לגרום לפגיעה משמעותית בציבור הנישומים. כך למשל, קבלת התיקון המוצע לחוק איסור הלבנת הון, יכולה לגרום לסיטואציה שבה גם אדם תמים שעשה שימוש בכספים שמקורם בעבירות מס למשל, מבלי שידע מהו מקורם של כספים אלה, עלול למצוא את עצמו מואשם בביצוע עבירה פלילית!

לאור כל האמור, אנו תקווה כי המחוקק יימנע מאישורה של הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, וישכיל להפחית מחומרתה.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

הסדרת ארנק דיגיטלי שחור - גילוי מרצון 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

חזרתו של נוהל גילוי מרצון 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

חזרתו של נוהל גילוי מרצון - צעד מתבקש למילוי הקופה המתרוקנת. לאחרונה פורסם כי רשות המס החליטה להפעיל מחדש את נוהל "גילוי מרצון" שמאפשר לנישומים תושבי ישראל לפנות מיוזמתם לרשות המסים ולדווח על הכנסותיהם שטרם הוצהרו תוך קבלת חסינות מפני העמדה לדין.

חשבוניות פיקטיביות וסנקציה של כפל מס

מאת: אלי דורון, עו"ד

לאחרונה ניתן בבית המשפט המחוזי לוד-מרכז פס"ד נוסף בהמשך ישיר למלחמה של רשויות המס בחשבוניות פיקטיביות. בפסק הדין דחה בית המשפט את ערעורו של בעל המניות בחברה וקבע, כי בפסיקה הוצבה דרישה מהותית כי חשבונית מס תשקף עסקה אמיתית שהתרחשה ואת הצדדים האמיתיים לעסקה.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.