מאת:


דמי ניהול בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי, תמ"א והתחדשות עירונית

קיים שינוי דרמטי בתנאי המגורים בפרויקטים מסוג "התחדשות עירונית", הן במעבר מבניינים ישנים למגדלים חדשים, והן בעלויות האחזקה שלהם. בעלי דירות קטנות וישנות מוצאים עצמם מתגוררים במגדלים מפוארים שמוחזקים על ידי חברות ניהול. כאמור, המעבר ממגדל ישן ומעופש למגדל יוקרה מגלם בתוכו שינוי ושיפור של ממש באיכות החיים. אולם, שינוי זה כרוך בתשלום ששכרו ניכר לחברות הניהול ומצב דברים זה כשלעצמו יוצר עיכוב בהתקדמות הפרויקט.

 

בפרויקטים מסוג "פינוי בינוי", בשונה מתוכנית מתאר ארצית – הריסה ובנייה (להלן: "תמ"א 38/2"), מדובר לא רק בדירות ישנות וקטנות, אלא גם במתחמים שמאוכלסים על ידי תושבים המשתייכים לשכבות אוכלוסייה מוחלשות יותר ו/או מעמד סוציו-אקונומי נמוך. במרבית המקרים, מבצעים תמ"א 38/2 במרכזי הערים, לא כל שכן, לא מדובר באוכלוסייה מוחלשת בעלת מעמד סוציו אקונומי נמוך. שונה הדבר לגבי מתחמים של פינוי-בינוי, בהם קיימת אוכלוסייה רבה שידה אינה משגת, אשר מתקשים לשלם את ההפרש בין דמי הניהול הישנים לחדשים. תסבוכת זו תקעה קידום של פרויקטים מסוג פינוי-בינוי, ועד חקיקת חוק הרשות להתחדשות עירונית (להלן: "החוק"), דרכי ההתמודדות היו דלים עד לא קיימים. המחוקק הלך כברת דרך עם חקיקת החוק, ונתן מענה בראש ובראשונה לדיירי הדיור הציבורי. ברוב המקרים, במתחמי פינוי בינוי, קיימות דירות בבעלותן של חברות לדיור ציבורי, כדוגמא עמידר, עמיגור וכדומה. לגבי דיירי הדיור הציבורי, החוק קבע הקפאה מוחלטת. דהיינו, הם ישלמו את אותם דמי ניהול ששולמו בעבר לצמיתות, שלמעשה, הקופה הציבורית תממן את ההפרש. לגבי בעלי דירות נקבעה הקפאה, אך לתקופה מוגבלת של 5 שנים. אולם, הקפאה זו מותנית בכך שבמועד קבלת הדירה החדשה, התקיימו שלושה תנאים: 

1. ראשית, הגעה לגיל פרישה.
2. שנית, לפחות אחד מבני הזוג הינו נתמך סעד ו/או נהנה מקצבה של הבטחת הכנסה.
3. שלישית, לא קיימת ברשות הדייר דירה נוספת.


על כל פנים, פתרון זה אינו נתן מענה לתסבוכת המובאת בפנינו מפני שקיים מספר רב של דיירים שאינם עונים לאחת מדרישות המחוקק ותנאיו. לדאבוננו, דיירים שאינם נתמכי סעד ו/או נהנים מקצבה של הבטחת הכנסה, לא מוכנים לשלם את ההפרש בדמי הניהול והמחוקק ייאלץ להתמודד עם כשל שוק, שבספק רב אם יצליח לעשות כן. עד שהדברים ישובו על כנם, השוק מציע מספר מודלים להתמודדות עם המשבר דנן - ראשית, קיימים יזמים שמציעים למנות חברת ניהול מטעמם, לתקופה של לפחות עד 4 שנים, ולאחר מכן, הדיירים יוכלו להחליף אותה אם יחפצו בכך. ובמהלך ארבע השנים, יינתן סבסוד מלא של דמי הניהול בשנה הראשונה, סבסוד של 75 אחוז בשנה השנייה, וכן הלאה. התפיסה היא, שכל בעל דירה מקבל תקופה סבירה להתרגל או למכור את הדירה החדשה. שנית, היזם מקים קרן או חשבון נאמנות, שלתוכו הוא מפקיד סכום, שנועד לשמש לתשלום דמי הניהול, לתקופה מוגבלת.

 

דמי ניהול - פרויקט פינוי בינוי

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054.

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

4 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

פינוי בינוי: המדריך המעודכן לשנת 2020

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); בת-אל עובדיה, עו"ד; לידור עמר, משפטן

המדריך המעודכן לשנת 2020 בכל הנוגע להליכי פינוי-בינוי בישראל, מסלולים עיקריים ותנאים מקדמיים, כולל עדכון לגבי הפחתת הרוב הנדרש לביצוע פרויקט פינוי בינוי, לחצו כאן.

מדריך לוועד הבית בטרם התקשרות עם יזם בפרויקט פינוי בינוי

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); בת-אל עובדיה, עו"ד; לידור עמר, משפטן

מדריך מיוחד לוועד הבית בטרם התקשרות עם יזם בפרויקט פינוי בינוי - על שלבי ההתארגנות, חתימה על מסמכי טרום הסכם, בחירת היזם וכל מה שחשוב לדעת בנושא, קראו כאן.

שינוי מדיניות בפרויקטים של פינוי ובינוי

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); בן מוגרבי, עו"ד; דנה מקמל, משפטנית

לאחרונה החלה מגמה לפיה הרשויות המקומיות מסדירות וקובעות מדיניות תכנונית בתחום בה יש להקטין את תוספת השטח של הדירות החדשות אותה מקבלים הדיירים בפרויקטים של פינוי בינוי בתמורה לדירותיהם הישנות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים