מאת:


תאונת עבודה תוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כאשר היא אירעה תוך כדי ועקב עבודתו של מבוטח. מן הראוי לציין כי ישנן תאונות עבודה המוכרות "כמחלת מקצוע" וזאת כאשר אין מדובר בפגיעה בעבודה במועד ספציפי עליו ניתן להצביע, אלא במחלות על פי רשימה המופיעה בתקנות הביטוח הלאומי או בנזק מצטבר שנגרם לעובד/ת (פגיעה הידועה לעיתים גם כמיקרוטראומה) כגון חשיפה לרעש במשך תקופה אשר גרמה לפגיעה בשמיעה, הרמת משאות ממושכת אשר גרמה לפגיעה בגב, הקלדה מרובה אשר גרמה לנזק עצבי בידיים וכיו"ב.

 

תאונת עבודה מוגדרת בסעיף 79 לחוק הביטוח לאומי נוסח משולב התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק").
החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי ועקב עבודת הנפגע. היינו, כדי שתאונה תכנס להגדרת "תאונת עבודה", יש למלא אחר שני תנאים:

א. כי התאונה אירעה במהלך שעות עבודת הנפגע;
ב. כי התאונה אירעה עקב תנאי העבודה בהם נאלץ לעבוד הנפגע.

 

החוק מוסיף לעניין זה, כי עובד מתחיל את יום עבודתו ברגע שבו הוא יוצא מביתו לכיוון מקום עבודתו, ומסיים את יום עבודתו ברגע בו הוא נכנס לביתו בשובו ממקום עבודתו. אי לכך, גם תאונות שקרו בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, ייחשבו לצורך העניין "תאונות עבודה", וניתן יהיה לדרוש פיצוי על נזקיהן מהמוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל"). יחד עם זאת ראוי להדגיש, כי בעת בדיקת נסיבות התאונה, יתחשב המל"ל גם בנסיבותיה, דהיינו האם עשה העובד את ה"דרך לעבודה" (או ההפך) במסלול רגיל שלו או שמא סטה מדרכו הרגילה, היות ואם העובד חרג ממסלולו הרגיל, כגון עצירה לשם קניות, או לחילופין איסוף ילד מהגן, יתכן שהמל"ל לא יכיר באירוע כתאונת עבודה, ויטען כי העובד חרג ממסלולו הרגיל, ולכן נותק הקשר הסיבתי בין התאונה לבין היותו של העובד בדרכו מהעבודה (או ההפך).

 

היה ונקלעתם לסיטואציה בה נפגעתם בתאונת עבודה, עליכם לפעול כדלקמן:
1. ליידע את המעביד (טופס 250- דו"ח "הודעה על תאונה");
2. לרשום את פרטי העדים לתאונה, את זמן התרחשותה ואת נסיבותיה המדוייקות.
3. לצלם את מקום התאונה, את מה שגרם לתאונה, כגון סולם לקוי או כתם שמן על הרצפה. חשוב לרשום את הנסיבות המדויקות של התאונה, היות ובמידה והעניין יתגלגל לכותלי בית המשפט, לאחר התנהלות ארוכה עם מל"ל, ספק אם תזכרו פרטים אלו. כמו כן , ייתכן ותתבקשו לאמת את פרטי התאונה אל מול חוקר של המל"ל וחשוב כי תדייקו בפרטים.

4. לפנות לקבלת טיפול רפואי בהזדמנות הראשונה, ולוודא שבמוסד רפואי יש תרשומת כי נפגעתם כתוצאה מתאונת עבודה (יש לדאוג לקבל תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה ותעודות המשך לנפגע בעבודה). יש לדווח כי פנייתכם לטיפול הרפואי נעשתה בשל אותה תאונת עבודה לה אתם טוענים. ודאו כי מתבצע רישום מדויק ככל האפשר של נסיבות התאונה כפי שאתם מתארים אותה שכן כל סתירה בין הכתוב במסמכים הרפואיים ובין גרסתכם לאירוע התאונה עלולה להתפרש כנגדכם ולגרום לאי הכרה באירוע כתאונת עבודה.
5. יש לאסוף כל חומר הקשור לתאונה, הן חומר רפואי, (לרבות צילומים), והן כל החשבוניות של הוצאות וקבלות על תרופות או עזרים רפואיים.

6. השלב האחרון הוא פניה לעורך דין, המתמחה בתחום.
7. כאן המקום להדגיש, כי לכאורה ניתן לנהל את התביעה מול המל"ל באופן עצמאי, ללא ליווי עורך דין. מאידך, למרות שהמל"ל הוא מוסד ממשלתי, שהוקם מכוח החוק ומטרתו לתת מענה לנזקק בשעת מצוקה (ולא להפיק רווחים), נוהג המל"ל לא אחת ככל חברת ביטוח "מסחרית" באופן שבו הוא בודק וחוקר את תביעותיהם של נפגעים, ולעיתים דוחה את תביעתם, ולמעשה מביא את העניין לדיון בתוך לכותלי בית המשפט, מקום בו ייצוג ע"י עורך דין מנוסה חיוני ביותר. מובן שאין לבוא למל"ל בטענה בעניין זה ויתכן שדווקא משום היותו גוף ציבורי ומשום היות הכספים המשומים על ידו למבוטחים הזכאים לכך – כספי ציבור – נדרשת מגוף זה מידה מוגברת של דקדקנות בבחינת ובדיקת התביעות המגיעות אליו.

8. יש לזכור כי את התביעה יש להגיש למל"ל תוך 12 חודשים מיום קרות התאונה, על גבי טופס המיועד לכך ולצרף את המסמכים הדרושים כגון תלושי שכר ותעודות רפואיות.
9. תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, ניתן להגיש רק לאחר שהתאונה הוכרה כתאונת עבודה ועד 48 חודשים מיום התאונה.
10. את שתי התביעות הללו יש להגיש לביטוח הלאומי אך ורק באמצעות הטפסים המיועדים לכך.
11. במידה וניתן להצביע על רשלנות מצדו של המעביד בגרימת התאונה, כגון במקרה קיומו של ליקוי בטיחותי כלשהו בסביבת העבודה או בפיקוח על העבודה, ניתן לתבוע גם את המעביד על הנזק שנגרם לכם בגין אותה רשלנות.

 

לסיכומם של דברים, רצוי כי תביעות, הן מול מל"ל, והן מול חברות ביטוח שונות תטופלנה בליווי עורך דין המומחה בתחום ייצוג נפגעי תאונות, היות וברב המקרים מדובר בהליכים בהם מעורבים סכומי כסף גדולים. יתרה מכך, חברות הביטוח מקפידות לנהל את התביעה שלהן בעזרת עורכי דין בעלי ניסיון וחשוב שתדעו להתמודד באופן שווה בערכאות השונות.

>> פורסם במקור באתר YNET.


אין לראות באמור לעיל כחוות דעת משפטית ו/או כייעוץ משפטי ואין להסתמך על האמור לעיל בביצוע פעולה כזו או אחרת
ומומלץ להיוועץ עם עו"ד הבקיא בתחום בטרם ביצוע הפעולה האמורה.

כיצד להגיש תביעה למל

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054.

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

נזקים על רקע לאומני / מלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); שלומי פרץ, משפטן

משרדנו פתח מיד עם פרוץ האירועים האחרונים מוקד חירום לסיוע משפטי לעסקים ופרטיים אשר רכושם נפגע (נזק ישיר) ו/או אבדו רווחים עקב פעולות האיבה (נזק עקיף). משרדנו המורכב מעורכי דין ורואי חשבון אשר ייצגו שנים רבות את מנהל מס רכוש/רשות המיסים טיפל ומטפל במאות תביעות מס רכוש משני צדי המתרס.

תאונות עבודה - תביעת מעביד

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)

משרדנו מורכב מעו"ד המתמחים בתאונות עבודה וכן בכלכלנים ורואי חשבון יוצאי משרד המשפטים ורשויות המס, כך שלנו הכלים לבנות את התביעה האופטימאלית ולהביא לתוצאה הטובה ביותר עבורך.

תביעת דיני נזיקין

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)

משרדנו יודע לנתח המקרה, לסייע באיתור ראיות ולגבש אסטרטגיה משפטית אמיתית לטובת הגשת תביעת נזיקין ולפעול בכל המרץ לטובת אכיפת זכויתו של הנפגע - לחצו כאן לפרטים.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים