10/4/2025
מיסוי באיחוד האמירויות, מקלטי מס והשלכות ליזמים ישראלים
המאמר סוקר את שיטת המיסוי באיחוד האמירויות, הכוללת מס חברות נמוך של 9%, הפטור מאישיים ומע״מ ב־5%. הוא בוחן את ההיסטוריה של מקלטי המס, את הרפורמות שנועדו להגביר שקיפות ומיסוי בינלאומי, ואת ההשפעות על יזמים ישראלים. נשאלות שאלות על ההזדמנויות והסיכונים, והאם מדובר בסביבת מיסוי אטרקטיבית ליזמות והשקעות.
שיטת המיסוי באיחוד האמירויות
מיסוי באיחוד האמירויות, מקלטי מס והשלכות ליזמים ישראלים
מבנה משטר המס: איחוד האמירויות הערביות (להלן: האמירויות) התפרסמה היסטורית כמדינה בעלת מיסוי נמוך במיוחד. עם זאת, בשנים האחרונות חלו רפורמות חשובות. בשנת 2022 נחקק חוק פדרלי מס' 47 למיסוי תאגידים ועסקים, שהנהיג לראשונה מס חברות פדרלי החל משנת המס 2023. להלן עיקרי משטר המס הנוכחי באמירויות:
- מס הכנסה על חברות: החל משנת הכספים שמתחילה ביוני 2023, חל מס חברות פדרלי בשיעור 9% על רווחים שנתיים מעל 375,000 דירהם (כ-102,000 דולר), רווחים עד לסף זה פטורים ממס (0%), כלומר חברות קטנות ובינוניות נהנות מהטבת מס בגין רווחים מתחת לסף כאמור.
- שיעור מס של 9% נחשב נמוך במונחים עולמיים, והוא חל על תושבי אמירויות (חברות מקומיות) וכן על חברות זרות בעלות הכנסה שמופקת בתחומי המדינה. חריגים בולטים: מגזר הנפט והגז (נתון למיסוי גבוה היסטורית – סביב 55%) וסניפי בנקים זרים (כ-20%וזאת בהתאם לחוק מס' (1) משנת 2024 בנושא מיסוי בנקים זרים)
- בנוסף, החל מינואר 2025 תחיל איחוד האמירויות מס מינימלי אפקטיבי של 15% על חברות רב-לאומיות עם מחזור גלובלי של מעל 750 מיליון יורו שחל לגביהן רפורמת ה- Pillar 2 של ה.OECD-
המס החדש מקרב את האמירויות לנורמות המיסוי הבינלאומיות, לרבות חובת דיווח והגשת דוחות שנתיים לרשויות.
- מס על יחידים: אין מס הכנסה פדרלי על יחידים באיחוד האמירויות – יחידים (תושבי אמירויות, כולל זרים) פטורים ממס על הכנסתם האישית. אין גם מס על דיבידנדים, רווחי הון או הכנסות פסיביות אחרות ברמת הפרט. משמעות הדבר שיחיד העובד באמירויות או מפיק בה הכנסות אינו חייב במס מקומי על שכרו או רווחיו האישיים. יש לציין כי טרם נבחנה באמירויות הנהגת מס פרוגרסיבי על יחידים, והמדיניות הנוכחית מושכת הון אנושי בשל פטור מלא ממס הכנסה פרסונלי.
- מע״מ (מס ערך מוסף): מאז 2018 נהוג באמירויות מע״מ פדרלי בשיעור תקני של 5% . המע״מ חל על מרבית המוצרים והשירותים, בדומה לנהוג במדינות GCC אחרות, עם חריגים של מע"מ בשיעור 0% על יצוא וסקטורים מסוימים (לדוגמה, חינוך ובריאות במקרים מוגדרים). שיעור מע״מ זה נמוך משמעותית מהמע״מ בישראל ומהווה חלק ממדיניות מיסוי מקלה .
- מיסים עקיפים נוספים: אין באמירויות מס רווחי הון פדרלי או מס ירושה. כן קיימים מיסי בלו (Excise Tax) על מוצרים מסוימים כגון טבק, משקאות מתוקים ואלכוהול, ומכס בשיעורים מתונים במסגרת האיחוד המכס של GCC. במישור המקומי, רשויות אמירויות מסוימות מטילות היטלים ייעודיים (ראו להלן בהשוואת אזורים).
- השפעת משטר המס על זרים: האמירויות מיישמת מדיניות "ידידותית למשקיע" שבמסגרתה משטר המס הנוח חל באופן שווה על תושבים מקומיים וזרים. אין הבחנה בין אזרחים לזרים לעניין חבות המס: חברה זרה הפועלת באמירויות (באמצעות מוסד קבע או התאגדות מקומית) תהיה חייבת אף היא במס החברות הפדרלי בשיעור 9% על רווחיה המקומיים. לעומת זאת, יחידים זרים המתגוררים ועובדים באמירויות נהנים מפטור מלא ממס הכנסה על שכרם והכנסתם האישית, בדיוק כמו אזרחים מקומיים. מצב זה מהווה גורם משיכה עיקרי למשקיעים, יזמים ועובדים זרים, שכן הנטל המיסוי האישי באמירויות אפסי. עם זאת, על זרים לקחת בחשבון את חובות המס בארצות המוצא שלהם; למשל, ישראלים המעתיקים את מגוריהם לאמירויות צריכים לוודא את ניתוק התושבות לצורכי מס בישראל, אחרת ימשיכו להתחייב במס ישראלי על הכנסותיהם גם בעת שהותם בדובאי
מקלטי מס באיחוד האמירויות
הרקע ההיסטורי: בעבר נחשבה איחוד האמירויות ל "גן עדן מס" קלאסי – מדינה ללא מס הכנסה וללא מס חברות, ששימשה מקלט מס עבור חברות ויחידים מרחבי העולם. רבים נרשמו באמירויות כדי ליהנות מאפס מיסוי ומהיעדר חובת דיווח למדינות אחרות. שילוב של סודיות פיננסית, פיקוח חלש (בעבר) על תנועות הון ומשטר רגולטורי מקל – כל אלה מיצבו את דובאי ושאר האמירויות כמקלטי מס אטרקטיביים.
שינוי המגמה ברפורמות האחרונות: עם הנהגת מס החברות הפדרלי החדש, האמירויות חדלה למעשה מלהיות "מקלט מס" מוחלט כפי שהייתה בעבר. החוק החדש כפה סטנדרטים של שקיפות, חובת דיווח ותשלום מס על פעילות עסקית בתחומי המדינה, בדומה לנעשה במדינות מערביות. למרות זאת, האמירויות עדיין שומרת על מעמד של מדינה במיסוי נמוך במיוחד: אין מס על יחידים, ושיעור מס החברות (9%) נמוך בהרבה מהממוצע העולמי. בנוסף, הממשלה מעניקה הקלות ופטורים נרחבים (כגון באזורים החופשיים, ראו להלן), כך שלמעשה במקרים רבים ניתן להמשיך וליהנות מסביבה כמעט-פטורה ממס. למשל, חברה בינלאומית שתתאגד באזור סחר חופשי ותעמוד בקריטריונים כ-"ישות אזור חופשי מוטבת" עשויה להמשיך ולשלם 0% מס חברות על פעילותה.
מקלטי מס בולטים בתוך המדינה: האמירויות ייסדה מספר מסגרות המאפשרות הקמת חברות Offshore או אזורי Free Zone המשמשים כמקלטי מס. לדוגמה, תחום ה-Offshore בראס אל-ח'יימה (RAK ICC) מאפשר רישום חברות בינלאומיות הפטורות ממס מקומי. כמו כן, קיימים שישה אזורי סחר חופשי מרכזיים (ובפועל עשרות אזורים חופשיים בכלל האמירויות) שבהם לא הוטלו מיסים כלל במשך שנים. רבים מתאגידים רב-לאומיים הקימו את מטותיהם העסקיים באזורים אלה על מנת לנצל את הפטורים. אמנם, בעקבות הרפורמה, כדי להיחשב ל "ישות אזור חופשי מוטבת" הזכאית לפטור מתשלום מס חברות, יש לעמוד בתנאי Substance מהותיים שייקבעו ויפורשו ע”י משרד האוצר של האמירויות המבטיחים פעילות כלכלית ממשית באותן חברות. תנאים אלה נועדו למנוע ניצול לרעה של משטר הפטורים (כחלק ממגמה בינלאומית למלחמה כנגד תכנוני מס מזיקים), אך עדיין משאירים מרחב גדול לפעילות פטורה ממס בתוך המדינה.
לסיכום, המאמר מציג את משטר המיסוי באיחוד האמירויות שעם רפורמות מ-2022 כולל מס חברות של 9%, הפטור מאישיים ומע״מ בשיעור 5%. למרות שינויים שהביאו לעלייה בשקיפות, המדינה שומרת על מיסוי נמוך וסטטוס של מקלט מס בפועל, במיוחד באזורים חופשיים. זה הופך את האמירויות ליעד אטרקטיבי ליזמים, משקיעים וישראלים, אך חשוב להתאים את הפעילות הרגולטורית והחשבונאית לדרישות החדשות, ולשקול את ההשלכות בעסקאות בינלאומיות.