מאת:


השימוש באינטרנט הפך למנת חלקם של כל אדם, עסק ומוסד בישראל. קצב התפתחות הטכנולוגיה מרמז כי הרשת האינטרנטית עתידה להפוך לכלי התקשורת העיקרי בחיינו. מרבית המשתמשים באינטרנט אינם מודעים לחסינות הנרחבת שמעניק חוק התקשורת (בזק ושידורים) תשמ"ב-1982 לספקיות השירות בארץ, חסינות בעלת משמעות כלכלית גדולה. חרף חשיבותו הגוברת של האינטרנט, במקרים של תקלות ונפילת הרשת, ימצאו עצמם הלקוחות עומדים בפני שוקת שבורה וללא גיבוי לנזקיהם.

במצב בו מוענקת חסינות נרחבת לספקיות השירות עלול כל אחד להיפגע מבלי שיפוצה בגין נזקיו. כך בדיוק קרה למשרד עורכי דין חיפאי, אשר בשל תקלה מצא עצמו במשך 11 שעות, ללא חיבור לרשת. המשרד סבל מנתק ממושך מלקוחותיו המתקשרים באמצעות הדואר האלקטרוני ובנוסף, התעכבה עבודתו השוטפת מול לקוחות וגורמים נוספים ב-24 שעות. העסק החיפאי ספג נזקים עסקיים חמורים, תדמיתיים וממשיים כאחד, אשר נאמדים בסכום של 450,000 ש"ח.

משרד עורכי הדין תבע את ספקיות האינטרנט שלו אשר מצידן טענו לחסינות מכח חוק התקשורת. מנגד טענו עורכי הדין של המשרד כי מקור התקלה ברשלנות חמורה של הספקיות ולכן אין הן זכאיות ליהנות מהחסינות הקבועה בחוק. חשוב לציין כי החוק אכן קובע כי במקרי רשלנות חמורה לא יחול פטור מאחריות נזיקית, ולפיכך בית המשפט נדרש לבחון, בכל מקרה לגופו, האם אכן מדובר ברשלנות חמורה או שמא חלה החסינות הקבועה בחוק.

חשוב להבין כי הפטור מאחריות נזיקית חוקק בשנת 2001, עת היתה טכנולוגיית ה-ADSL בחיתוליה, ובשל כך סבלה ממחלות ילדות לרבות תקלות רבות וחוסר יציבות.  כיום, יותר מעשור אחרי כניסת טכנולוגיית ה-ADSL, יש לצפות כי התקלות לא יהיו תכופות, חמורות וארוכות כבעבר ולכן, ראוי לשקול ביטול הפטור מאחריות לספקיות והענקת  אחריות ללקוחות.

בחודש יוני האחרון, פסק בית המשפט כי את המושג "רשלנות חמורה" יש לפרש בצמצום רב. כלומר, רק במקרים קיצוניים במיוחד תוטל האחריות הנזיקית על ספקיות האינטרנט. משמעות פסק הדין היא כי אף כיום,  בעת תקלה יישארו הלקוחות, כדוגמת המשרד החיפאי, ללא אחראים לנזקיהם.

נראה כי פסק הדין בעייתי, במיוחד לנוכח התפשטות השימוש ברשת האינטרנט בחיינו בעידן מהפכת המידע והתקשורת. אם בעבר השימוש ברשת נועד בעיקר לצרכי פנאי ומעט לצרכי תקשורת, הרי שבעתיד יתווספו שימושים נוספים. למשל, כיום משתמש צה"ל ברשת הסלולאר לגיוס מילואים בשעת חירום, ולא מן הנמנע כי בעתיד יתבסס הגיוס על רשת האינטרנט. דוגמא נוספת לשירות חיוני ברשת הינה בתחום שוק ההון, שם גוברת ההסתמכות על ביצוע עסקאות מקוונות.

ישאל השואל: האם ראוי כי ספקיות האינטרנט יפעלו ללא אחריות נזיקית בעולם בו האינטרנט הוא אמצעי התקשורת העיקרי, משמש לשליחת צווי 8, למסחר בבורסה או אפילו לאזעקת צבע אדום. תוך זמן קצר כך עשוי להראות עולמינו, ולכן כבר כעת ראוי להתחיל ולחשוב על שינוי החוק הקיים.
 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים
אני מאשר/ת קבלת ניוזלטרים, הודעות והזמנות לאירועים וכנסים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

תביעת רשלנות רפואית

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); יגאל רוזנברג, עו"ד

מתי טיפול רפואי כושל הוא בגדר רשלנות המזכה את הנפגע בתשלום פיצויים? ומתי מדובר בהתממשות של סיכון סביר הגלום בעצם קבלת הטיפול הרפואי?

נזקים על רקע לאומני / מלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); שלומי פרץ, משפטן

משרדנו פתח מיד עם פרוץ האירועים האחרונים מוקד חירום לסיוע משפטי לעסקים ופרטיים אשר רכושם נפגע (נזק ישיר) ו/או אבדו רווחים עקב פעולות האיבה (נזק עקיף). משרדנו המורכב מעורכי דין ורואי חשבון אשר ייצגו שנים רבות את מנהל מס רכוש/רשות המיסים טיפל ומטפל במאות תביעות מס רכוש משני צדי המתרס.

תאונות עבודה - תביעת מעביד

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)

משרדנו מורכב מעו"ד המתמחים בתאונות עבודה וכן בכלכלנים ורואי חשבון יוצאי משרד המשפטים ורשויות המס, כך שלנו הכלים לבנות את התביעה האופטימאלית ולהביא לתוצאה הטובה ביותר עבורך.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.