23/10/2012
ימים אלו מתאפיינים במאמצים משמעותיים נוספים הנעשים על ידי שלטונות סין כדי להגביר את מיסוי הרווחים המופקים על ידי זרים, פועל יוצא מפעילות בשטחה הטריטוריאלי. לאחרונה, בוצעו שינויים רגולאטורים בעניין
רווחי הון עקיפים, הצומחים כפועל יוצא ממכירת חברות המחזיקות בחברות בנות סיניות. יודגש כי אגב החקיקה דלעיל, ממשיכה סין להוביל קו ברור במדיניותה הפיסקאלית, אשר, בין היתר, כלל את הרחבת בסיס המיסוי הטריטוריאלי והגדרת שליטה וניהול בניסיון למסות אף חברות הפועלות בסין דרך מדינות שכנות, כאשר הבולטת ביניהן הינה הונג קונג.
במסגרת שינוי החקיקה דנן נקבע כי מס על רווחי הון עשוי לחול הן במכירת חברה תושבת סין והן במכירת חברה זרה המחזיקה בחברה תושבת סין; כמו כן נקבע כי חישוב רווח ההון יתעלם מרווחים שטרם חולקו; ככל שקיימת חברת ביניים זרה, אשר שיעור המס במדינת תושבותה נמוך מ-12.5%, תחול לעניינה חובת דיווח נרחבת יותר הכוללת תיעוד מלא של העסקה ושל היחסים בין חברת הביניים ובין בעליה שאינם תושבי סין; כמו כן נדגיש כי נוכח עיקרון העדפת המהות על הצורה, יתכן ורשויות המס הסיניות יתעלמו מחברות ביניים אשר אינן בעלות פעילות כלכלית ניכרת; הוראה זו שהינה חריגה בתחום המיסוי הבינלאומי המקובל הנוהג, חריגה אף בשל תחולתה הרטרואקטיבית וזאת החל מ-1 לינואר 2008.
חרף כוונתן הברורה של רשויות המס בסין למסות מכירה של חברה תושבת סין כמו גם מכירה של חברה זרה המחזיקה בחברה תושבת סין, ישנן מספר אי בהירויות בנושא דוגמת יכולת האכיפה כנגד חברות זרות, תחולת המס המינימאלי וכד', עם זאת ניתן בנקל לחזות הבהרות בנושא כבר בזמן הקרוב , שכן המגמה הפיסקאלית ברורה היא - סין מעוניינת בהרחבת יכולות המיסוי שלה.
לאור האמור לעיל, קבלת ייעוץ משפטי
מיסוי בינלאומי נכון עבור אנשי עסקים הפועלים בסין יכול ויהא קריטי להמשך דרכם ברפובליקה ומקבלת משנה תוקף נוכח השינויים הרגולאטורים הצפויים בעתיד הקרוב.