בשנת 2008 במסגרת תיקון 168 לפקודת מס הכנסה אושרה רפורמת מס מקיפה, שעיקרה מתן הטבות מס ליחידים שהיו לתושבי ישראל לראשונה וליחידים המוגדרים על פי הפקודה כתושבים חוזרים או כתושבים חוזרים וותיקים. התיקון הנ"ל הוא חלק מן התוכנית שהנה פרי יוזמה משותפת של משרד הקליטה ורשות המסים, אשר גובשה במסגרת פרויקט "חוזרים הביתה ב-60 לישראל", שמוביל משרד הקליטה. תושבים חוזרים נהנים מקשת רחבה של זכויות והטבות. את הזכויות העיקריות מקבלים תושבים חוזרים משלושה גורמים מרכזיים:
1. רשויות המכס.
2. משרד הקליטה.
3. מס הכנסה - רפורמת המסים.
חשוב לציין בעניין הזה כי הגדרות תושב חוזר שונות ממשרד למשרד, לכן יש להקפיד על ההבדלים ולא לטעות ביניהם. ההגדרות שונות הן בנוגע למשך השהייה בחו"ל והן בנוגע למשך תקופת מתן הזכויות בישראל ובמיוחד בנוגע לשאלה מי זכאי לקבלת ההטבות, וכאן יש הבדל משמעותי מאוד בין רשויות המכס למשרד הקליטה, למשל. לדוגמא: רשויות המכס מציבות תנאי יחיד של מספר שנים של שהייה בחו"ל על מנת לקבל זכויות (שנתיים או שש שנים), לעומתם, משרד הקליטה אמנם מציב רף של שנתיים (או שלוש) לקבלת זכויות אך הוא לא מעניק אותם לכל אחד ומוציא ממצבת המוטבים לדוגמא שליחים של מדינת ישראל, הסוכנות היהודית, קק"ל וקרן היסוד, להם הוא לא מעניק זכויות של תושב חוזר. יתרה מזאת, משרד הקליטה מחריג גם "מדען חוזר" ו-"יזם עסקי", שני אלה חייבים בשהות של שלוש שנים בחו"ל, לפחות. גם תקופת הזכאות שונה ממשרד למשרד. לעניין פטורים והקלות ממכס, תקופת הזכאות היא 9 חודשים מיום החזרה לישראל כאשר במשרד הקליטה תקופת הזכאות היא 12 חודשים מיום השיבה ארצה, לאמנים ויזמים 24 חודשים מיום השיבה.
הטבות תושב חוזר במכס
הטבות תושב חוזר במכס באות לידי ביטוי בעיקר בפטור על רשימה ארוכה של מוצרים מה שגורם למי שהחליט לשוב ארצה לחיסכון משמעותי ביבוא של אותם מוצרים הפטורים ממס או במקביל בקנייה מקומית, פטור ממע"מ. הפטורים הנ"ל יכולים להתבטא בחיסכון של אלפי שקלים לכל ישראלי חוזר, תלוי כמובן בהרכב המוצרים ובאיכותם. במסגרת התיקון הוחלט להשוות את מעמדו של תושב חוזר ותיק למעמדו של עולה חדש מבחינת הטבות המס השונות המנויות בפקודת מס הכנסה. "עולה חדש" הנו יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה ואילו "תושב חוזר ותיק" הנו אדם ששב לישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך 10 שנים רצופות.
יחד עם זאת, במסגרת הוראת שעה נקבעה הטבה מיוחדת, לפיה מי שהיה לתושב ישראל בשנים 2007, 2008, 2009, יחשב כתושב חוזר ותיק, לצורך הטבות המס השונות המנויות בפקודת מס הכנסה, לאחר שהיה תושב חוץ במשך 5 שנים רצופות בלבד. כאמור, הרפורמה העניקה הטבות רבות לתושבים חוזרים ותיקים, לדוגמא, "שנת הסתגלות". שנת הסתגלות מעניקה ליחיד מוטב את האפשרות לבחור כי בשנה הראשונה לחזרתו או עלייתו ארצה לא יראו בו תושב ישראל לצורכי מס הכנסה. מטרת הוראה זו להקל את קליטתם בארץ של הבוחרים לעלות או לשוב אליה ולאפשר להם להתאקלם ולבסס את מרכז חייהם בישראל.
האם ישראלי שעובד מרחוק מתאילנד או אירופה פטור מתשלום מס בישראל? מה יקרה אם אין לו "בית קבע" בשום מדינה? ואיך רשות המסים בוחנת את מעמדו של נווד דיגיטלי?
גל העלייה הגדול ביותר מזה עשור כבר בעיצומו – אבל שוק הדיור בישראל לא מוכן. האם רכישת המונית של דירות בידי עולים תדחוק את הזוגות הצעירים החוצה? מאמר זה בוחן את ההשלכות המשפטיות, התכנוניות והחברתיות – ומציע פתרונות מיידיים.
מדוע חשוב לקבל חוות דעת משפטית בבואכם לקבוע תושבות מס לבני זוג החיים על פני מדינות שונות? איך בלבול במעמד התושבות עלול להסב סיכונים כלכליים ופולשניים? ואיך ייעוץ מקצועי יכול להגן עליכם מפני טעויות יקרות ומנהלות?