מאת:

כידוע, קיים שוני בין מיסוי יחיד, הממוסה לפי מדרגות המס, לבין מיסוי חברות אשר עליהן מוטל מס בשיעור אחיד. שוני זה, הוא העומד מאחורי תכנון מס נפוץ ביותר בקרב שכירים בעלי הכנסות גבוהות. מדובר בתכנון מס שבמסגרתו שכיר בעל הכנסות גבוהות, ועל מנת להפחית את חבות המס הכוללת שלו (מס הכנסה וביטוח לאומי), מקים חברה, שמהווה מעין חברת ייעוץ, ושבאמצעותה ממשיך להעניק את אותם השירותים שנהג להעניק למעבידו בהיותו שכיר (להלן: "חברות ארנק").
החיסכון במס במקרה כזה נובע מן העובדה שמשיכת דיבידנד מחברת הארנק אינה מחייבת תשלום ביטוח לאומי מה שגורם לחבות המס הכוללת במקרה זה להיות נמוכה משמעותית מחבות המס המוטלת על שכירים בעלי הכנסות גבוהות שמשלמים הן מס הכנסה בגין המשכורות שלהם והן ביטוח לאומי.

כמו כן, אין להתעלם משיקול נוסף בדמות דחיית מס כאשר כל עוד בעל המניות של חברת הארנק אינו מושך דיבידנד מהחברה, ישולם מס חברות בלבד על רווחיה.
במטרה לבחון תכנון מס זה וליתן המלצות כיצד ניתן להתמודד איתו, הוקם על ידי רשות המיסים מה שכונה על ידה צוות "חברות הארנק" (להלן: "הצוות").
הצוות ערך מיפוי של  סוגי "חברות הארנק" השונים על פי סוג הפעילות ומבנה הבעלות, והמליץ על מודל משולב לשם צמצום התופעה והתמריץ המיסוי הקיים בהתאגדות ובפעילות באמצעות חברות המנוצל במקרים מסוימים לרעה לגישת רשות המיסים.

ביום 28.10.13 פורסמו המלצות הצוות באתר האינטרנט של רשות המיסים, וזאת לצורך קבלת הערות הציבור אודותיהן. במקביל, נשלחו המלצותיו גם לתגובת נציגי הלשכות המקצועיות, כשלאחר בחינת ההערות שיתקבלו, יוגשו ההמלצות הסופיות לשר האוצר מר יאיר לפיד.
 

המלצות הצוות למיסוי חברות:

 

1. חברת נושאי משרה/חברת שכירים:

מיסוי באופן שוטף של בעל המניות נותן השרות, של נושא המשרה בפועל ו/או בעל המניות שמתקיימים לגביו מבחני יחסי עובד-מעביד (בפן המהותי) עם החברה מקבלת השירותים. האמור יחול בגין הכנסות החברה שמקורן בפעילויות אלו (קרי השקפת החברה לצרכי מס בגין הכנסות אלה עד רמת היחיד).
לעניין זה מוגדרת "חברת נושאי משרה/חברת שכירים" כחברת "מעטים" (חברה בשליטה של 5 בני אדם לכל היותר, שאיננה חברה-בת או חברה שיש לציבור עניין ממשי בה ואינה חברה משפחתית או חברת בית) שהכנסתה נובעת מפעילות של בעל מניות בה כנושא משרה (דירקטור, מנכ"ל, מנהל עסקים כללי וכו'); או חברה שמתקיימים יחסי עובד-מעביד בין בעל המניות בה, לבין מקבל השירותים, בפן המהותי.
 

2. חברת חיץ:

חיוב במס באופן שוטף כדיבידנד ליחידים, של 50% מהכנסתה החייבת לאחר מס והכנסתה הפטורה שמקורה בהכנסה פסיבית.
לעניין זה מוגדרת "חברת חיץ" כחברת מעטים, שלפחות מחצית מהכנסתה בשנת המס היא הכנסה פסיבית, מריבית או הפרשי הצמדה, מדיבידנד או רווחי שותפות (לרבות דמי ניהול, דמי ייעוץ וכיוצ"ב), הכנסה מתמלוגים, הכנסה מדמי שכירות, רווח הון ממכירת מניות עד לגובה הרווחים הראויים לחלוקה, ולגבי בעל מניות מהותי בלבד.
 

3. חברה צוברת:

חיוב כלל החברות, למעט חברת חיץ, שהינן בעלות רווחיות עודפת, במס שנתי בשיעור של 1% מסך הרווחים העודפים המצטברים. כ"רווחים עודפים" ייחשבו רווחי החברה (למעט רווחים שמקורם חברת נושאי משרה/חברת שכירים) לאחר מס, העולים על 25% מסך הכנסותיה, אשר לא חולקו כדיבידנד. המס משקף למעשה את "מחיר" ההון שהועמד לרשות החברה, בשל העדר מיסוי הדיבידנד, והוא יחויב מידי שנה, על עוד לא חולקו הרווחים העודפים.

"חברה צוברת" מוגדרת כחברה שיש לה רווח עודף מצטבר, תושבת ישראל שאינה חברת חיץ, ולגבי חברת נושאי משרה/חברת שכירים ביחס להכנסותיה שאינן הכנסות חברת נושאי משרה/חברת שכירים. כ"רווח עודף" ייחשב רווח החברה בשנת המס לאחר חיוב במס חברות בניכוי דיבידנד שחולק בשנת המס בפועל לבעלי המניות היחידים המחזיקים במניות החברה במישרין או בעקיפין, ובניכוי 25% מסך הכנסותיה.

"רווח עודף מצטבר" הינו הרווח העודף לשנת המס בניכוי הפסדים מועברים ובתוספת יתרת רווח עודף מצטבר משנה קודמת, לרבות קרנות הון שמקורן בעודפים, ובתנאי שסכום הרווח העודף המצטבר לא יעלה על הרווחים הניתנים לחלוקה לפי פקודת החברות.
 

4. תיקון ופישוט סעיף 77 לפקודה:

תוענק סמכות למנהל רשות המיסים להורות על חלוקה של עד 100% מרווחי חברה שנצברו במהלך השנים ולא חולקו עד לתום שנת המס הנבחנת בכפוף לקריטריונים שיגובשו ויפורסמו לציבור הרחב. ההסדר יחול על כלל החברות במשק ולא רק על חברות מעטים.

בנוסף ממליץ הצוות לשלב בתיקון החקיקה הוראה אשר תעניק מעין חסינות מחלוקה כפויה על פי סעיף 77, וזאת במידה ותחלק החברה 70% לפחות מהרווחים שנצברו בה במהלך תקופה של שבע השנים שלפני תום שנת המס, עד תום שנתיים מתום שנת המס כאמור.
 

5. משיכת בעלים:

משיכת בעלים שלא הוחזרה לחברה תוך 3 חודשים מיום המשיכה, ולעניין רכישת נכס מקרקעין על ידי החברה המשמש את בעל המניות או קרובו – תשלום שווי הנכס ביום התחלת השימוש בו, תיחשב כמשכורת או כדיבידנד לפי העניין.
 

6. חברת משלח יד:

הצוות מצא כי בקטגוריה זו נמצאים מקרים שהתאגדותם לגיטימית לצרכי מס וזאת בשל היקף המועסקים, סכום ההוצאות, מספר ספקים ולקוחות רב וכו'. מצד שני, ניתן לזהות מקרי קצה שבהם ניתן לטעון לחוסר לגיטימיות לצרכי מס.

הצוות בחן את קשת המקרים כאשר "קו הגבול" בים המקרים הינו קשה לשרטוט, ולפיכך המליץ שלא ליצור בשלב זה מודל נפרד למיסוי, אלא לעשות שימוש ביתר ההמלצות ביחס לאותן חברות. כמו כן, המליץ הצוות כי בעתיד עם הצטברות הניסיון בנושא תערך בחינה נוספת בקטגוריה זו.
 

פגיעה בחופש ההתאגדות?

זכות ההתאגדות בישראל הינה זכות יסוד שאין לפגוע בה אלא במקרים מיוחדים. מכאן מתבקשת לה השאלה האם אין בהמלצות הצוות משום פגיעה בחופש ההתאגדות?

מצד אחד, יכולה רשות המיסים לטעון, כי אין בשינויי החקיקה המוצעים על ידה בכדי לפגוע בזכות ההתאגדות הואיל ואין הם שוללים את יכולתם של הנישומים להתאגד כחברה, אלא רק מפחיתים את הכדאיות של ההתאגדות כחברה במקרים כאלה. 

מצד שני, יכולים הנישומים לטעון כי הפחתה קיצונית של הכדאיות להתאגד כחברה במקרים כאלה, יש לראות בה, הלכה למעשה, כשלילה של ממש של היכולת להתאגד כחברה. תיאורטית, ניתן להטיל מס חברות בשיעור של 90% ולטעון שלא נפגעה זכות ההתאגדות אולם בפועל, התוצאה במקרה כזה תהיה דומה למקרה שבו נשללה היכולת להתאגד כחברה כי אף אחד לא יעלה על דעתו לעשות כן.

מכל מקום, לנו נראה כי מדובר בהצעות מרחיקות לכת לשינויי חקיקה בתחום המס שיגדילו אולי בטווח הקצר את הכנסות המדינה ממיסים, אולם בטווח הארוך עלולות להיות להן השלכות קשות על המשק הישראלי, הן לאור העלייה שתיווצר במוטיבציה של בעלי חברות הארנק להעלים חלק מהכנסותיהם ו/או להפחית מהיקף עבודתם, הן לאור היכולת למצוא תכנוני מס חלופיים והן לאור העובדה ששינויי חקיקה אלה באם ייעשו יכולים לתרום לתופעת "בריחת המוחות" מהארץ למדינות שבהן חבות המס של אותם נישומים הינה נמוכה יותר.

לאור האמור, אנו תקווה כי בסופו של יום המלצות הצוות לא יצאו אל הפועל.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

תיקון תקנות מס רכוש - אפריל 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

ב-9.4.24 פורסמו תיקונים לתקנות מס רכוש תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. כל הפרטים במאמר>>

פיצוי ממס רכוש בגין מיזמים שלא יצאו אל הפועל עקב המלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם הנזקים העקיפים שנגרמו לבעל עסק כתוצאה מביטול, דחייה, או סיכול של מיזם אשר לא יצא לפועל כתוצאה מהמלחמה, הינו נזק בר פיצוי במסלול האדום?

מסלול אדום לבוקרים, בעלי עדרי בקר בקו העימות

מאת: אלי דורון, עו"ד

את התביעות במסלול האדום יש לקדם ללא דיחוי, מועד הגשת התביעות נגזר משורה של פרמטרים, אם כי אין בנמצא צורך ב"הפסקת פעילות" שכן התקנות אינן דורשות הפסקת פעילות בענף החקלאות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.