מאת:

יבוא אישי מאפשר לכל אדם בגיר בישראל לייבא בעצמו מוצרים שונים מבלי שיחולו עליו הגבלות החלות על יבואן מסחרי. הזכות לייבא באופן אישי הינה אחת מזכויות היסוד החשובות בחיינו- הזכות לקניין.  הוראות יבוא אישי מוסדרות בצו יבוא חופשי, התשנ"ב - 1991 (להלן: הצו") הקובע כדלקמן:
"יהיה יחיד רשאי לייבא את הטובין המפורטים בתוספת הראשונה בלא הצגתו של רישיון יבוא, או לייבא את הטובין המפורטים בתוספת השנייה בלא המצאת אישור או עמידה בתנאים, אם הוכח להנחת דעתו של המנהל כי הטובין לא יובאו באמצעות עוסק, הם אינם מיועדים לצורכי אספקה, ייצור או מתן שירותים, והם מיובאים בכמות סבירה לשימושו האישי או המשפחתי של אותו יחיד".

כל בר דעת יכול להבין שההיתר לייבוא אישי נועד ליצור תחרות בריאה של היבואנים האישיים מול היבואנים המסחריים השולטים במרבית השוק. הליך זה מוביל להוזלה משמעותית במחירי מוצרים רבים לכלל הצרכנים, במיוחד משום שריבוי משתמשים באופציה זאת, מוביל בסופו של דבר לכך שגם היבואנים המסחריים מוזילים את מחירי המוצרים לצרכן בישראל.

אך אליה וקוץ בה, במקום לייעל את ההליך, לגרום לתחרות רבת משתתפים אל מול היבואנים הגדולים, הפחתת העלויות באופן דרסטי ויישום של החלטות ועדת טרכטנברג בעקבות גל המחאה החברתי בקיץ 2011, החליטו משרדי הממשלה לנעוץ מקל בגלגלים, ולסרבל הליך שכוונתו טובה.

כדי למנוע ייבוא ע"י עוסקים מורשים במסווה של יבוא אישי והכנסה לארץ של פריטים שלא היתה כוונה לאפשר הכנסתם, פירסמה רשות המכס בתחילת שנת 2011, הנחייה ובה הבחנה ברורה בין יבוא אישי ליבוא מסחרי. בנוסף הוציא משרד התמ"ת בשיתוף המכס הודעה לציבור הצרכנים והיבואנים לגבי טובין לשימוש אישי אשר חל עליהן תקן רשמי. כל זאת במטרה שעוסקים לא יוכלו לעקוף את ההנחיות ויכניסו ארצה פריטים שיכול ויהיו מסוכנים לשימוש (אף אם לשימוש אישי) ללא התקינה שנקבעה בעבורם ו/או יתחמקו מתשלום מכס יבוא בעבור מוצרים אלה.

כיצד אם כן כוונה והחלטה טובה של הממשלה להיטיב עם האזרח הופכת לבומרנג?
אם מטרת הנוהל הינה שמירה על בטיחות, הרי שעל אחת כמה וכמה נכונה הגישה לפיה יש להתיר ליבואן האישי להיוועץ במומחה ולקבל את חוות דעתו בטרם יבוצע היבוא האישי למוצרים המותרים על פי חוק. שהרי, הסיכוי כי יבואן אישי ירכוש מוצר לא בטיחותי יגדל לאין שיעור, לנוכח העובדה שהוא אינו רשאי להיוועץ בעוסק בעל ניסיון וידע מצטבר רב בהרבה משלו.

ואם המטרה הממשית היא לשמור על  בטיחות היבואן האישי – הצרכן, אז מדוע הליך זה יורשה רק בנסיבות בהן האחרון אינו מסתייע כלל ביועץ, כאשר בעצם ההימנעות מהסתייעות בייעוץ שכזה, מופקרים עקרונות הבטיחות המודגשים בהוראה ומאפשרים, כמצוות המחוקק, לאותו יבואן אישי לייבא לישראל את אותו מוצר מבלי שזה יקבל אישור של מכון התקנים  ? 
המטרה המוצהרת הינה לאפשר ייבוא אישי על ידי היחיד, ולכן מה רע בכך שמטרה זו מושגת בהסתמך על קבלת ייעוץ ? קביעת כלל גורף בעניין זה מביאה לפספוס ענק במטרה העיקרית של החוק שהינה הגברת התחרות בשוק, הוזלת מחירים, פישוט הליכים ועוד.

כלל זה יוצר אפלייה ברורה בין הצרכנים המעטים הבקיאים ברזי היבוא האישי (שלמרבה האירוניה הינם לרוב משכבות אוכלוסין משכילות ומבוססות יותר) לבין השאר שאינם שולטים בתחום, לכן יש מידה רבה של צדק בכך שנאפשר לכלל הצרכנים לעסוק ביבוא אישי לקבל ייעוץ מגורמים מקצועיים בתחום.  

בעניין זה יש לציין כי קיים הבדל תהומי בין הנוהל של משרד התמ"ת לבין נוהלי משרד התחבורה בעניין יבוא אישי של רכב, שם מכירים באפשרות של היוועצות בעוסק: "יבוא אישי כשמו כן הוא, על כן על מבקש הבקשה לבצע את כלל הפעולות הכרוכות בהליך היבוא שלא באמצעות עוסק, למעט שחרור מפיקוח המכס שם ניתן להיעזר בשירותיו של סוכן מכס. יחד עם זאת, ניתן להיעזר ביועץ אך אסור שאותו יועץ יבצע פעולות עבור ו/או בשם המבקש".

נראה כי משרד התמ"ת היה צריך דווקא לעודד את הייבוא האישי בדרך של תמיכה ואף המלצה לצרכנים לקבלת  ייעוץ מקצועי,כפי ששירותים אלו מותרים ומוכרים בכל תחום אחר: ייעוץ הנדסי/ אדריכלי, ייעוץ משפטי, ייעוץ מיסויי, וכדומה ובכך לסייע לאותו יבואן אישי שלא לעשות טעויות ולייבא את המוצר הטוב ביותר, הבטוח ביותר והמתאים ביותר לצרכיו. זאת כמובן בכפוף לכך שהיועצים אכן נותרים גורם מייעץ בלבד ליבואן האישי וזאת מבלי ששכרם ייגזר מסך שווי הטובין המיובאים.

נראה, כי הצו החדש, סוטה מהותית מכוונת המחוקק  באשר לזכותו של פרטי לייבא מוצרים באופן אישי, ללא פרוצדורה וקשיים בירוקרטיים העלולים לבלום את הליך הייבוא האישי,  ומאידך – הוא מתקרב  מעבר לכל פרופורציה , לעמדת יבואנים בלעדיים  של מוצרים, מסוגים שונים, דוגמת יבואני רכב, המבקשים לבלום את אלה הפרטיים - המייבאים את תוצרתם ארצה במחירים נמוכים מהותית מהמחיר הנמכר בארץ על ידם – כך שהפרטיים יהיו חייבים לרכוש את המוצר מהם, בישראל, במחיר שנקבע על ידם.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

תיקון תקנות מס רכוש - אפריל 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

ב-9.4.24 פורסמו תיקונים לתקנות מס רכוש תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. כל הפרטים במאמר>>

פיצוי ממס רכוש בגין מיזמים שלא יצאו אל הפועל עקב המלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם הנזקים העקיפים שנגרמו לבעל עסק כתוצאה מביטול, דחייה, או סיכול של מיזם אשר לא יצא לפועל כתוצאה מהמלחמה, הינו נזק בר פיצוי במסלול האדום?

מסלול אדום לבוקרים, בעלי עדרי בקר בקו העימות

מאת: אלי דורון, עו"ד

את התביעות במסלול האדום יש לקדם ללא דיחוי, מועד הגשת התביעות נגזר משורה של פרמטרים, אם כי אין בנמצא צורך ב"הפסקת פעילות" שכן התקנות אינן דורשות הפסקת פעילות בענף החקלאות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.