מאת:

ההצהרה האחרונה של משרד האוצר ורשות המסים  לבדוק מחדש  את  שיעורי הפחתת המכס על שורה של מוצרי ייבוא  על מנת להוזיל  את מחיר המוצרים לאפשר לאזרחי ישראל לרכוש מוצרים  מחו"ל אך יותר בזול לא מגיעה בדיוק לכיסו של הצרכן.

הפחתה של מכסים נתפסת כבשורה משמחת לציבור. הציפייה הטבעית היא שמחיר המוצר הנמכר לציבור ירד תוך זמן קצר בשיעור דומה להפחתת המכס. אלא שלא תמיד זה מה שקורה בפועל. לפעמים הירידה במחיר היא חלקית ולא עונה על הציפיות  ולפעמים אין כלל הפחתה במחיר.

איך זה קורה?  "הוזלת המחיר לא נעלמה אלא פשוט שינתה כיס," מסבירה, עו"ד קרן לוי חפץ, שותפה במחלקת מכס, יבוא ויצוא במשרד עו"ד דורון טיקוצקי צדרבוים עמיר מזרחי. "במקום שהצרכן הסופי יהנה ממנה, נהנים ממנה  בעיקר יבואנים   המייבאים לארץ מוצרים ומותגים  אשר מוכרים אותם לרוב בשיעורי רווח לא סבירים , אלה היבואנים רוכשים את המוצר בזול יותר אך אינם ממהרים להפחית את המחיר שבו הם מוכרים את המוצר".

"ניקח לדוגמה מקרה שבוצעה הפחתת מכסים במסגרת של הסכם סחר בין מדינת ישראל לבין קבוצת מדינות דוגמת האיחוד האירופי. אם יש מספר יבואנים שונים המייבאים מהאיחוד האירופי, מספיק בהרבה מקרים שיבואן אחד יחליט בעקבות הפחתת המכס להביא להוזלת מוצריו כדי לגרור את יתר היבואנים לתחרות של הוזלת מחירים. אך אם מוצר מסוים מיובא על ידי יבואן בלעדי אשר אינו מתמודד עם תחרות מצד יבואנים אחרים, התמריץ לגלגל את הפחתת המחיר הלאה פוחת."
ומה קורה כאשר הפחתת המכסים היא כללית ומתייחסת ליבוא מכל העולם, האם אז ניתן לצפות שההפחתה אכן תתבטא בהוזלת המחיר לצרכן? "במקרה כזה" מסבירה עו"ד לוי חפץ, "יש אכן סיכוי גדול יותר לכניסת יבואנים נוספים לתחום, מה שעשוי להגביר את התחרות ולהביא להוזלה משמעותית במחיר המוצר. ואולם, צריך לתת את הדעת גם לשאלה איך מופץ המוצר. במקרה שבו על הפצת המוצר אחראית רשת שיווק מרכזית החולשת על עיקר השוק, גם אם הוא מיובא על ידי יבואנים שונים,  אנו שוב עומדים בפני אפשרות שאותה רשת השיווק תחליט להותיר בכיסה את הוזלת המחיר שתגרם, מבלי להוזיל את המחיר לצרכן באותה מידה".

המסקנה היא, לגישתה של עו"ד לוי חפץ, שלא ניתן להסתפק בהפחתת מכסים לכשלעצמה, ולקוות שתגיע לציבור, אלא יעיל יותר אם הממשלה תבחן מבעוד מועד את השווקים הרלוונטים להפחתת המכס, הן במישור של כמות ההיצע של המוצר והן במישור של ההפצה שלו בארץ, ותנקוט בצעדים מתאימים. "אם צפוי כשל שוק אפשרי בשל היעדר תחרות מספקת באחד התחומים" מסבירה עו"ד לוי חפץ, "כדאי לתכנן דרכים אפשריות להתגבר עליו, למשל בדרך של התנית הפחתת המכס בהתחייבות היבואנים או רשתות ההפצה להוזלתו בהתאם לשיעור הפחתת המכס".

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

יבוא מוצרים לישראל ולמדינות נוספות

מאת: אלי דורון, עו"ד

הניסיון מלמד כי מוצר המצליח במדינה מסוימת, בסבירות גדולה יצליח גם במדינת ישראל ו/או במדינות אחרות, כך שבהחלט יש בנמצא הגיון כלכלי באיתורו של מוצר מוצלח באזור מסוים של העולם – סין, אירופה, ארה"ב ועוד - וייבואו לישראל ולמדינות נוספות.

תכנית "נטו למשפחה" - הרהורים על הפחתת המכס על נעליים וסלולריים

מאת: אלי דורון, עו"ד; ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); חגי אפלקר, רו"ח ומשפטן

לפני ימים ספורים פרסמה רשות המסים הודעה, כי שר האוצר חתם במסגרת תכנית "נטו למשפחה" על הצו המבטל את המכס המוטל על יבוא נעליים. הודעה זו באה בהמשך להודעה מן החודש שעבר בעניין חתימת שר האוצר על הצו המבטל את מס הקנייה על טלפונים סלולריים.

רשות המיסים פרסמה את העמדות החייבות בדיווח לשנת 2016

מאת: ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); אלי דורון, עו"ד; רימון זינאתי, עו"ד

לאחרונה ובהתאם להוראות סעיף 131ה' לפקודת מס הכנסה, להוראות סעיף 67ד' לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 ולהוראות סעיפים 231ד' ו-231ה' לפקודת המכס, שעניינם "נקיטת עמדה חייבת בדיווח", פרסמה רשות המסים את רשימת העמדות החייבות בדיווח מטעמה לשנת 2016.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.