31/12/2012
ההצהרה האחרונה של משרד האוצר ורשות המסים לבדוק מחדש את שיעורי הפחתת המכס על שורה של מוצרי ייבוא על מנת להוזיל את מחיר המוצרים לאפשר לאזרחי ישראל לרכוש מוצרים מחו"ל אך יותר בזול לא מגיעה בדיוק לכיסו של הצרכן.
הפחתה של מכסים נתפסת כבשורה משמחת לציבור. הציפייה הטבעית היא שמחיר המוצר הנמכר לציבור ירד תוך זמן קצר בשיעור דומה להפחתת המכס. אלא שלא תמיד זה מה שקורה בפועל. לפעמים הירידה במחיר היא חלקית ולא עונה על הציפיות ולפעמים אין כלל הפחתה במחיר.
איך זה קורה? "הוזלת המחיר לא נעלמה אלא פשוט שינתה כיס," מסבירה, עו"ד קרן לוי חפץ, שותפה במחלקת מכס, יבוא ויצוא במשרד עו"ד דורון טיקוצקי צדרבוים עמיר מזרחי. "במקום שהצרכן הסופי יהנה ממנה, נהנים ממנה בעיקר יבואנים המייבאים לארץ מוצרים ומותגים אשר מוכרים אותם לרוב בשיעורי רווח לא סבירים , אלה היבואנים רוכשים את המוצר בזול יותר אך אינם ממהרים להפחית את המחיר שבו הם מוכרים את המוצר".
"ניקח לדוגמה מקרה שבוצעה הפחתת מכסים במסגרת של הסכם סחר בין מדינת ישראל לבין קבוצת מדינות דוגמת האיחוד האירופי. אם יש מספר יבואנים שונים המייבאים מהאיחוד האירופי, מספיק בהרבה מקרים שיבואן אחד יחליט בעקבות הפחתת המכס להביא להוזלת מוצריו כדי לגרור את יתר היבואנים לתחרות של הוזלת מחירים. אך אם מוצר מסוים מיובא על ידי יבואן בלעדי אשר אינו מתמודד עם תחרות מצד יבואנים אחרים, התמריץ לגלגל את הפחתת המחיר הלאה פוחת."
ומה קורה כאשר הפחתת המכסים היא כללית ומתייחסת ליבוא מכל העולם, האם אז ניתן לצפות שההפחתה אכן תתבטא בהוזלת המחיר לצרכן? "במקרה כזה" מסבירה עו"ד לוי חפץ, "יש אכן סיכוי גדול יותר לכניסת יבואנים נוספים לתחום, מה שעשוי להגביר את התחרות ולהביא להוזלה משמעותית במחיר המוצר. ואולם, צריך לתת את הדעת גם לשאלה איך מופץ המוצר. במקרה שבו על הפצת המוצר אחראית רשת שיווק מרכזית החולשת על עיקר השוק, גם אם הוא מיובא על ידי יבואנים שונים, אנו שוב עומדים בפני אפשרות שאותה רשת השיווק תחליט להותיר בכיסה את הוזלת המחיר שתגרם, מבלי להוזיל את המחיר לצרכן באותה מידה".
המסקנה היא, לגישתה של עו"ד לוי חפץ, שלא ניתן להסתפק בהפחתת מכסים לכשלעצמה, ולקוות שתגיע לציבור, אלא יעיל יותר אם הממשלה תבחן מבעוד מועד את השווקים הרלוונטים להפחתת המכס, הן במישור של כמות ההיצע של המוצר והן במישור של ההפצה שלו בארץ, ותנקוט בצעדים מתאימים. "אם צפוי כשל שוק אפשרי בשל היעדר תחרות מספקת באחד התחומים" מסבירה עו"ד לוי חפץ, "כדאי לתכנן דרכים אפשריות להתגבר עליו, למשל בדרך של התנית הפחתת המכס בהתחייבות היבואנים או רשתות ההפצה להוזלתו בהתאם לשיעור הפחתת המכס".