מאת:

פורסם ב"מטען", מהדורה אלקטרונית, 16 בינואר 2013.

תארו לעצמכם מצב סוריאליסטי: עובד נמל, למשל בתפקיד מנהל משמרת או אגף, משתתף בעיצומים עליהם הכריז ועד העובדים, ובה בעת יש לו קשר ישיר לאשתו או לאחיו המשמשים בתפקיד עוזר ללשכת המנכ"ל או יו"ר הדירקטוריון או יועץ משפטי- הנערכים כנגד ואל מול עיצומים אלה, ונדרשים להתייעצויות, החלטות, ודיונים פנימיים. הייתכן הדבר? בוודאי שלא. לכן, כך על פי הפרסומים, בדצמבר 2012 התכנס דירקטוריון חברת הנמל, והחליט כי כך לא ניתן להתיר- מי שמקורב בקרבת משפחה לעובד נמל כאמור, לא יוכל לכהן בתפקיד במי מהלשכות האמורות.

בפרפרזה על דברי הפוליטיקאים, הדירקטוריון החליט, אבל לא החליט  ליישם את ההחלטה. וכך יוצא, שמקץ כשבוע "עיצומים", על פי הדיווחים בתקשורת חזר בו הדירקטוריון וקבע, שלא יישם את החלטתו ביחס לעוזרת המנכ"ל אשר לאחרונה נישאה במזל טוב לאחד ממנהלי העבודה בנמל.
על פי מה שהוצג מתוך בקשת הנמל שהוגשה לבית הדין, העיצומים והשיבושים הוצגו לכאורה כנובעים ממחלוקת אחת הנוגעת לכך שעובדי המחסן אינם מוכנים לעבוד במשמרת ב'; והשנייה לאי הסכמת העובדים לשינוי הגדרת תפקיד עוזר יו"ר דירקטוריון- שיהפוך להיות ראש מטה הלשכה, ולכך שמנהלת לשכה תמונה במינוי אישי.
וישאל השואל האמנם בגין כך פרצו העיצומים? באשר לעובדי המחסן הרי אך לאחרונה אושרה להם, כפי שהוצג, תוספת שכר בשיעור 7.5% ומענק כספי חד פעמי בסך כ- 38 אלף שקלים. ואילו אם בכך המדובר ואלו המחלוקות מטעם העובדים- מדוע הזדרז הדירקטוריון והחליט בישיבה שלא מן המניין על אי יישום החלטתו בדבר אי העסקת קרובי משפחה בלשכות המנהלים?

בהינתן כי מחד מטרת השיבושים כשמם כן היא להפר את סדר הפעולה התקין,  ומנגד כעיקרון זכות השביתה היא מוגנת ויסודית הרי שאירוע כגון זה יש לבחון על פי מספר היבטים: מהו האינטרס שעמד על הפרק ועד כמה הוא לגיטימי וענייני? האם טרם השיבושים נוהל מו"מ בתום לב בין הצדדים? האם ניתנה התראה מוקדמת טרם השיבושים? האם הוכרזו כדין או שמדובר ב"שביתה פראית"?, ומידת הנזק שהם הסבו למשתמשים. בפועל, כפי שהוצג, דווקא בתקופה הסוערת בו מצוי הנמל- לאחר שיבושי עובדי המחסן מחד, ואירוע נפילת מכולות מאידך, פחת היקף הפעולות למשמרת באופן ניכר, מה שהביא להמתנה ממושכת של אוניות מחוץ לנמל, ואחרות נאלצו לפנות לנמל חיפה- וליצור עומס שם, על העלויות והנזקים הנלווים לכך- והכל במדינת "אי" התלויה תלות מוחלטת בנמליה (שניים בלבד) לצורך תנועת סחורות ומטענים.
נושא שביתות ושיבושים בתחום הימי, זכה להתייחסותו המנומקת של בית המשפט העליון בע"א 593/81 מפעלי רכב אשדוד ואח' נגד אדם ציזיק ז"ל  ואח', אשר התייחס לפועלם של קציני ים אשר סירבו לפנות אוניות שפרקו בנמל חיפה, ובכך "סתמו" את הרציף ומנעו מאוניות אחרות לבצע את הפריקה. בית המשפט קבע כי הגם שזכות השביתה היא זכות מוגנת ולגיטימית ואפילו יסודית, יש לה גבולות. כשם שלא יעלה על הדעת כי רופא יעזוב חולה על שולחן הניתוחים ויצטרף לשובתים, כך גם אי אפשר לקבל את פועלם של אותם קצינים אשר ביקשו להשיג לעצמם שיפור תנאי שכר ללא התחשבות בתוצאות. הללו חויבו אז בתשלום פיצוי בסך 20,000$ בתוספת ריבית שנתית בשיעור 4 אחוזים.

מאז ניתן פסק דין זה בשנת 1987 חלפו כ- 25 שנים, אם וככל שבמהלכן "נשתכחו" הוראותיו, ייתכן ויש מקום ל"רענון משפטי".
האמור לעיל הנו הבעת דעה ואין לראות בו משום חוות דעת משפטית.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

מועד הגשת התביעות במסלול האדום

מאת: אלי דורון, עו"ד

בהתאם לסעיף 36 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"ח 1961, תביעה לפיצוי בגין נזק עקיף במסלול האדום תוגש תוך שלושה חודשים מקרות הנזק. אך מאחר ומלחמת חרבות ברזל נמשכת כבר חודשים ארוכים הובהרו פרטים נוספים.

תיקון תקנות מס רכוש - אפריל 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

ב-9.4.24 פורסמו תיקונים לתקנות מס רכוש תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. כל הפרטים במאמר>>

פיצוי ממס רכוש בגין מיזמים שלא יצאו אל הפועל עקב המלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם הנזקים העקיפים שנגרמו לבעל עסק כתוצאה מביטול, דחייה, או סיכול של מיזם אשר לא יצא לפועל כתוצאה מהמלחמה, הינו נזק בר פיצוי במסלול האדום?

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.