מאת:

ביום 19.6.2012 התפרסמה ע"י רשות המסים הודעה לעיתונות לפיה פועל שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ לחקיקתה של הוראת שעה המחייבת חברות שקיבלו עד לתאריך האמור פטור מתשלום מס חברות בגין רווחים כלואים*,  וזאת במסגרת חוק עידוד השקעות הון, תשי"ט 1959 (להלן: "חוק עידוד השקעות הון")  תשלום מס חברות מופחת.  עובר לפרסום ההודעה, בדין הישן נקבע מסלולי הטבות שונים עבור חברות תעשייתיות, כך שחברות אלה נהנו מפטור ממס לתקופות שונות של 10 – 15 שנים, הכול בהתאם לאופי המפעל ומיקומה הגיאוגרפי. ראוי לציין כי הטבת פטור ממס שהוענקה תקפה עד שלב בו החברה מחליטה על חלוקת דיבידנדים לבעלי מניותיה.

הוראת השעה שלימים הבשילה לתזכיר חקיקה אשר פורסם ביום 8.7.2012, מתמרצת תשלום המסים בגין אותם רווחים שבוטל הפטור החל בעניינן,  על ידי תשלום מס מופחת. חשוב להדגיש בשלב זה כי הפחתת שיעור המס בגין אותם רווחים טמון בבסיסה ההנחה כי הינה מהווה מעין היוון לתשלום המס שאמורה הייתה החברה להחזיר במועד בלתי ידוע בעתיד.  

בתזכיר החקיקה מוצע לחייב הכנסות שנצברו במהלך התקופה שהייתה החברה פטורה (הכנסה שנצברה והייתה פטורה ממס לפי חוק עידוד השקעות הון ועד ל-31 דצמבר 2010) בתשלום מס מופחת ככל שאלה יופשרו (ישולם עליהם מס) מיום חקיקת החוק באופן סופי עד ל31 דצמבר 2013 (להלן: "תקופת ההטבה"). לאחר סוף שנת 2013 יחול בעניין אותן הכנסות שיעורי מס חברות "רגילים".

גודל ההקלות במס מושפע משיעור החלוקה של אותם רווחים כלואים. ככל שהחברה תחלק חלק גדול יותר מתוך ההכנסות הפטורות שנצברו בידיה, כך תזכה להטבה בשיעור גדול יותר.  שיעורי ההנחה נעים בין 40% ממס החברות שהייתה אמורה לשלם לבין הנחה בשיעור 70%. לא הוחלו שינויים בעניין תשלום מס בגין חלוקת הדיבידנדים, קרי שיעור ניכוי מס במקור בגין דיבידנדים בגובה 15% נשאר על כנו.

אין חולק כי צעד כזה עולה בקנה מידה אחד עם אינטרס הרשות להכניס בהקדם האפשרי כספים לקופת המדינה, אף אם הדבר "יעלה" לה במתן הטבות מס. דחיית תשלומי המס כפי שהכתיב המצב ששרר טרם פרסום ההודעה, הובילה ביחד עם שורה של שיקולים אחרים להקמת ועדה לבחינת חוק עידוד השקעות הון. בתחילת שנת 2011 אומצו המלצות הועדה האמורה שהמליצה על הפחתה משמעותית בהטבות המס שהוענקו על ידי רשות המסים (אולם לא פגעה רטרואקטיבי בהטבות המס להן היו זכאיות החברות לפי הדין הישן) והוראת השעה נשוא כתיבה זו אינה אלא המשך למגמת השינוי אותה מבקשת רשות המיסים ליישם.

עינינו הרואות כי מדובר בצעד משמעותי שיש לבחון השלכותיו בזכוכית מגדלת, לא למהר להסיק מסקנות פזיזות בלי לערוך בדיקה מעמיקה בכל הקשור למידת הכדאיות של הפשרת ההכנסה. מספר לא מבוטל של שיקולים  יש להפעיל עת באים לקבל החלטות בדבר ההפשרה או מידת ההפשרה, החלטה כזו תלויה באופי המפעל, תוכניות עסקיות, כושר הייצור, כוונות העתידיות של המפעל, היקף הרווחים הכלואים ויעד השימוש בהם (אלו המעוניינים לחלק חלק ניכר מההכנסות כדיבידנדים בעתיד הקרוב יומלץ בעניינם לנצל הטבות המס אותן מציעה הרשות) וכיו"ב.

יש לציין כי האמור בכתיבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. לקבלת שירות ייעוץ משפטי בסוגיה דנן אפשר לפנות למומחי המס העובדים בשורות משרדנו. 

*רווח כלוא הנו רווח המגיע לידי חברה ופטור ממס עד למועד חלוקתו, ההנחה הבסיסית כי ישמש רווח כזה להשקעת בפעילויות נוספות ובכך לשיפור כושר הייצור וסקטור התעסוקה.

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

מועד הגשת התביעות במסלול האדום

מאת: אלי דורון, עו"ד

בהתאם לסעיף 36 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"ח 1961, תביעה לפיצוי בגין נזק עקיף במסלול האדום תוגש תוך שלושה חודשים מקרות הנזק. אך מאחר ומלחמת חרבות ברזל נמשכת כבר חודשים ארוכים הובהרו פרטים נוספים.

תיקון תקנות מס רכוש - אפריל 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

ב-9.4.24 פורסמו תיקונים לתקנות מס רכוש תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. כל הפרטים במאמר>>

פיצוי ממס רכוש בגין מיזמים שלא יצאו אל הפועל עקב המלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם הנזקים העקיפים שנגרמו לבעל עסק כתוצאה מביטול, דחייה, או סיכול של מיזם אשר לא יצא לפועל כתוצאה מהמלחמה, הינו נזק בר פיצוי במסלול האדום?

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.