מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)


תביעת זכיינים/מפיצים בלעדיים כנגד המזכה ו/או הספק

עולם העסקים והמסחר, אם בישראל ואם מחוץ לה, מורכב בין השאר ממערך של חוזים המתגבש בין מזכים למזוכים, בין בעלי מותג לבין זכיינים, בין בעלי מוצר ויצרנים לבין מפיצים, בין בעלי רעיון לבין מפיצי רעיון ועוד. ההתקשרויות בין המזכה לבין המזוכה, בין המפעל לבין מקבל זכויות השיווק וכו', הינן התקשרויות חוזיות לכל דבר ועניין המבוססות על מודל כלכלי ושורה של הסכמות המתגבשות בין המעורבים, כאשר הצד המזכה, בדרך כלל, הוא הצד "החזק" יותר ומשכך הוא זה המכתיב את התנאים להתקשרות.
 
הזיכיון יכול להינתן בגין מגוון רחב של מוצרים, שירותים, ידע ו/או כל נכס או ממכר אחר היכול להימכר ו/או להיות מופץ לכל מטרה מוסכמת, כאשר בבסיס ההתקשרות מתגבשת הסכמה בין המעורבים לפיה המזכה אמור לספק למזוכה סחורה ו/או שירות ו/או ידע וכו' והמזוכה רשאי, במגבלות הסכם הזיכיון למכור את שנרכש על ידו ו/או להפיץ, אם את השירות ואם את המוצרים, ועקב זאת להניב הכנסות. בגין כל אלה מתחייב המזוכה לשלם למזכה כמתחייב על פי התנאים הקבועים בהסכם. יש בנמצא פעמים בהם הזיכיון מושתת על ידע בלבד, מה שאומר שהזכיין אמור למכור את השירות או המוצר על סמך הידע והמיתוג שהוקנה לו במסגרת ההתקשרות ויש בנמצא מצבים בהם הזכיין מחויב לרכוש מוצרים מוגמרים מאת המזכה ולמוכרם. באותה מידה יש מצבים בהם בעלי הזיכיון אינו קונה ומוכר, אלא משווק בלבד ובגין כל עסקה הנסגרת בין המזכה לבין הרוכש הסופי, מקבל הזכיין עמלה מהמזכה.
 
התקשרויות כאלה מחייבות את המזוכה להיות נאמן כלפי המזכה, לא להתחרות בו, להתנהל אך ורק מולו ולמעשה על המזכה לקדם את המותג, המוצר והשירות שנותר בבעלות המזכה ולשמור על המוניטין ועל הקניין של המזכה. למעשה המזוכה לא מקבל זכויות קנייניות בשירות, במוצר או במיתוג, אלא זכויות שימוש ובגין אלה זכאי הוא לקבל תגמול אם מהצרכן הסופי ואם מגורמים אחרים האמורים לרכוש את הממכר מאת הזכיין. מטבע הדברים התקשרויות שכאלה מושתתות על מגוון תנאים ובכלל זה הגבלת זמן ההתקשרות, התניות לעניין טריטוריה, מגבלות לעניין מחירים, התניות לעניין כמויות ועוד. המציאות מלמדת כי לא אחת מתעוררות מחלוקות בין הצדדים, אם לעניין הפסקת הזיכיון, אם לעניין חידוש או אי חידוש, אם לעניין מחירים והתחשבנות, אם לעניין טיב השירות הניתן, אם לעניין החלפת מזכה או החלפת מזוכה, אם לעניין פיצוי לו זכאי המזוכה לקבל בנסיבות מסוימות ועוד. משרדנו מתמחה בתחום זה ומשכך מורגל הוא בליווי מזכים ומזוכים בעריכת הסכמי זיכיון, הסכמי הפצה ועוד. כמו כן משרדנו מתמחה בטיפול במחלוקות ובמשברים בתחום ולהביא לידי לקוח המשרד את המירב. משרדנו מורכב מעו"ד ורו"ח המתמחים בדיני זיכיונות ומשכך נדע לשמור על זכויותייך על הצד הטוב ביותר. משרדנו יודע להתנהל אם במישור המשפטי הטהור ואם במישורים כלכליים לטובת קידם עסקאות והסכמים ולטובת ניהול הליכים משפטיים אגרסיביים, ככל שנדרש.
 
התקשר אלינו עתה, ניפגש ונקדם עניינך במיידי! עו"ד אלי דורון 054-4251054

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500.

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג 5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

לקוח לא עומד באשראי לספקים - דרכי פעולה והתמודדות

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); קובי בייארסקי, עו"ד

משרדנו מתמחה בנקיטת פעולות יעילות ומהירות כנגד חייבים ובפעולה בשורה של מישורים במקביל אשר תביא את הלקוח למצב בו עליו לשלם את חובו, גם אם לא היו לו תכניות לעשות כן.

הגנה משפטית לרו"ח ויועצי מס

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)

אנו מטפלים בתביעות כנגד רואי חשבון ויועצי מס, מטפלים בתלונות לוועדות אתיקה כנגד רואי חשבון ו/או יועצי מס ומגנים על מייצגים רבים וזאת במגוון רחב של תחומים, אתיים, אזרחים ופליליים.

הוסף תגובה

רישום לקבלת ניוזלטר - מבזק מס, הון ועוד

אנא מלאו את פרטיכם