2/1/2011
פקודת מס הכנסה מגדירה "תושב ישראל" כמי שמרכז חייו, היינו זיקותיו הכלכליות, המשפחתיות והחברתיות, נמצא בישראל. יחד עם זאת, יתכנו מקרים בהם מדינות נוספות, בהן חי אותו יחיד, יראו בו גם כתושב מדינתם וגם הן ידרשו מאותו פרט בתשלום מס במדינתם.
על מנת להתגבר על קושי זה, חיוב כפל מס, נוקטות המדינות השונות בשתי דרכים עיקריות; האחת, הקלה חד-צדדית (Unilateral Relief) - הקלה שאינה מותנית ביחס גומלין מצד המדינה האחרת. השניה, לפי אמנה (Treaty Relief) - ניתנת בהתאם לתנאי ההסכם שנכרת בין שתי מדינות. כאשר תושב ישראלי מתגורר במדינת אמנה (מדינה עימה יש לישראל אמנה למניעת כפל מס), או אז במצב בו יחיד נחשב כתושב של שתי מדינות לעניין החיוב במס, תקבע חבותו במס על פי מבחנים שנקבעו באמנה והוא יחוב במס בהתאם לקביעה זו בלבד.
הקביעה כי אדם תושב ישראל או תושב מדינה זרה בהתאם למבחני האמנה חלה לעניין החבות במס בלבד ואינה משליכה על הדין הפנימי ועל שאר זכויותיו או חובותיו של היחיד כלפי מדינתו בה הוא נחשב תושב. במאמר קודם שפרסמנו בנושא הכלכלה בסין ושיטת המס בה, פרטנו אודות כדאיות ההשקעה בסין וסקרנו את הכלכלה הסינית המצויה בצמיחה אדירה עקב רפורמות שלטוניות מרחיקות לכת בחקיקה, כך שרוב הייצור של ענפים שלמים מורכזו בסין. כמו כן, סקרנו אודות שיטת המס המס בסין ופירטנו אודות מס החברות בסין העומד על 25%, מס יחידים הפרוגרסיבי עד לשיעור 45% ומס רווחי הון בשיעור 10% וכן על מיסים עקיפים ומועדי הדיווח המתחייבים במדינה זו.
האטרקטיביות המסתמנת להשקעה בסין מצריכה בחינה של היבט מס נוסף, עבור ישראלים הבוחנים דרכי השקעה במדינה זו, היבט המיסוי הבינלאומי. אחד משיקולי כדאיות ההשקעה חייב להתבסס על חבויות המס במדינת יעד עבור ישראלים החבים במס גם בישראל. המשמעות פשוטה - לאמנה למניעת כפל מס שנחתמה בין ישראל לסין ישנה משמעות רבה עבור אותם המשקיעים.