מאת: ;

רשימת לקוחות של סוכנות ביטוח - סוד מסחרי הראוי להגנה

השאלה האם רשימת לקוחות מהווה סוד מסחרי של חברה, הראוי להגנה עולה לא אחת בבתי המשפט בישראל. כאשר מדובר ברשימת לקוחות של סוכנות ביטוח מדובר בנכס מהותי מרכזי שלה, שהוא לב ליבה של הפעילות העסקית.
 
סוכנות ביטוח הינה עסק העוסק במכירת פוליסות ביטוח, המונפקות על ידי חברות הביטוח למבוטחים, ומתן שירותים למבוטחים מול חברת הביטוח. בתמורה לשירותים אלה. סוכן הביטוח מקבל מחברת הביטוח עמלה בגין שירותיו, הן במכירת הפוליסה למבוטח, והן בתמורה לשירותים שהוא מספק למבוטח.
סוכן הביטוח מאפיין את פלח השוק בו הוא מתמחה, ויודע לתת פתרונות ביטוח המתאימים לסוגים שונים של לקוחות. התקשרות עם לקוחות אלה נמשכת שנים רבות בהם נהנים המבוטחים משירותיו של סוכן אמין בו הם בוטחים, וחברת הביטוח נהנית מסוכן מכירות מקצועי המגדיל את קהל מבוטחיה. סוכן הביטוח מצידו נהנה מעמלות המתקבלות אצלו ונגזרות מתשלומי המבוטחים אל חברת הביטוח.
מאמצי סוכנות הביטוח להגדלת ושימור הלקוחות המבוטחים באמצעותה הופך את רשימת הלקוחות של סוכנות הביטוח לנכס המהותי שלה, שהינו רשימת מבוטחים מפולחת היטב. מבוטחים אלה הינם לקוחות חוזרים, המחדשים את פוליסות הביטוח באמצעות הסוכן ושומרים איתו על קשר יציב ארוך טווח.
כך רשימת המבוטחים, שהיא רשימת הלקוחות הופכת לנכס מהותי ולסוד מסחרי של סוכנות הביטוח. מי שייחשף למיידע זה, יוכל לפנות אל קבוצה גדולה של לקוחות, בעלי מאפיינים מוגדרים, ולהציע להם פתרון ביטוחי מותאם לצרכיהם, כפי שאופיינו על ידי סוכן הביטוח.
יתרה מזאת, בסכנות הביטוח שהינה עסק המספק שירותים, רשימת הלקוחות הינה הנכס המרכזי ולעיתים קרובות גם הנכס היחיד של הסוכנות. סוכנות ביטוח הפועלת ממשרדים שכורים, משתמשת בספקים חיצוניים למילוי צרכי התפעול שלה, כגון חברת ליסינג המספקת כלי רכב, חברות תקשורת המספקות פלטפורמות לביצוע שירותי סוכנות הביטוח ושאר ספקי שירותים, אינה מחזיקה בנכסים מהותיים אחרים מלבד רשימת הלקוחות שלה.
גורמים הבאים במגע עם סוכנות הביטוח נחשפים לרשימת הלקוחות הזו, כעובדים, כשותפים בסוכנות וכספקים שלה. לא אחת קורה שגורמים אלה לוטשים את עיניהם אל אותה רשימת לקוחות, ואל עמלות הסוכן הנובעות ממנה.
במקרים בהם גורם חיצוני כזה, מעביר לקוחות מתוך הרשימה אל סוכן אחר, עמלת הסוכנות נפסקת, ופירות מאמץ רב שנים נגזלים, מדובר בגזל סוד מסחרי. לקבלת פיצוי בגין הסוד המסחרי שנגזל, לעיתים קרובות אין מנוס אלא לפנות אל בית המשפט לקבלת הפיצוי ההולם והראוי.
כך לדוגמא, במקרה בו רשימת הלקוחות של סוכנות ביטוח נמסרה לסוכנות ביטוח אחרת על ידי עובד לשעבר, נתן בית המשפט נתן צו לחברות ביטוח ספציפיות, לדווח על לקוחות שעברו מסוכנות הביטוח המקורית אל "החדשה". מדווח זה נמצא כי, מתוך 466 לקוחות רלבנטיים (מפלח השוק שאפיינה סוכנות הביטוח), 194 לקוחות "נדדו" מתוך רשימת הלקוחות שבסוכנות המקורית. לאחר הוכחת גזל הלקוחות הזה, בית המשפט פסק לסוכנות הביטוח פיצוי בסך כ-340,000 ש"ח.
במקרה אחר, עובד שפוטר מסוכנות הביטוח, נטל רשימת מבוטחים בת כ-540 לקוחות, מתוכם עלה בידו להעביר לטיפולו כ-120 לקוחות. בית הדין לעבודה לא קיבל את טענתו המיתממת של העובד  לשעבר, כי הלקוחות שנדדו מרצונם החופשי הינם "קרוביו חבריו ומכריו", ופסק לסוכנות הביטוח פיצוי בסך 50,000 ש"ח.
הוכחת גזל הלקוחות בבית המשפט אינה משימה קלה כלל ועיקר. סוכנות הביטוח שרשימת לקוחותיה נגזלה, נדרשת להוכיח כי המידע הסודי ניטל ממנה באופן בלתי מורשה, הסוד המסחרי הועבר לאחר באופן פסול, ומקבל המידע ניצל את המידע הזה לשימושו שלו. לאחר הוכחת גזל הסוד המסחרי, נדרשת סוכנות הביטוח לעבור משוכה נוספת של הוכחת הנזק שנגרם לה.
התנהלות נכונה בבתי המשפט הינה מפתח להצלחה בקבלת פיצוי בגין גזל סוד מסחרי, כאשר מדובר בגזל רשימת לקוחות של סוכנות ביטוח.
 

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.