מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח)


ייעוץ משפטי לרו"ח המבקש להכניס שותף למשרד ראיית החשבון שבבעלותו, בסיוע עו"ד אלי דורון

מקצוע ראיית החשבון הוא מקצוע מורכב, מסוכן, בעל מרכיבים רבים ובקיאות מגולמת. ככל שהימים חולפים הוא הופך להיות יותר מורכב ומסוכן ופחות רווחי, מה שמחייב את הנוגעים בדבר להיות יותר חכמים ומתוחכמים ולחשוב תמיד צעד או שניים קדימה, להקדים את המתחרים, את העובדים ואת הלקוחות. על המייסד להיות מתוחכם, בשל, נטול אגו ועם יכולת ראייה למרחקים ארוכים – זהו סוד ההצלחה, כך ייטיב מצבם של כל הנוגעים בדבר.
 
יחד עם זאת, מקצוע ראיית החשבון בכלל והפרקטיקה עצמה מושתתת בעיקרה על אנשי מקצוע, רואי חשבון, מומחים בביקורת, המסוגלים "להתחבר" ללקוחות ולתת להם מענה חשבונאי מקצועי, אמין ושרותי, כזה הנותן ללקוח להרגיש כי רואה החשבון שלו אכן דואג לו, נלחם למענו ומקדם את עניינו מול הרשויות כנדרש. המציאות מלמדת כי מרבית הלקוחות אינם בהכרח יכולים לבחון את רואה החשבון הפועל למענם ו/או את מידת בקיאותו, מה שמתיישב עם העבודה שקשה לחלוק עליה, לפיה יחסית לקוחות לא ממהרים להחליף את רואה החשבון שלהם. היום הם עושים כן יותר מבעבר, אך עדיין, כל עוד לא נגרם להם נזק שומתי ממשי, יתמידו הם אל מול אותו רואה חשבון ובמידה רבה אף יחששו מפני החלפתו באחר. מה שהלקוחות כן יודעים לעשות, זה להבין ולהכיר את מידת זמינותו של רואה החשבון עבורם, אופיו, אופי התקשרותו עמם ויכולתו לתן להם מענה שוטף לצרכים העומדים על הפרק. כל עוד אלה מתקיימים וכל עוד רשות המס לא הטילה עליהם שומה חלוטה מהותית - יקפידו אלה הנישומים להישאר עם אותו רואה חשבון, בכפוף לחריגים. כך יוצא שהיכולת לבנות פרקטיקה בריאה ונכונה, כזו המבוססת על לקוחות איכותיים, עובדים טובים ורווחיות ראויה, מושתתת במידה רבה על יכולתו של בעל העסק, המייסד, לבנות צוות איכותי של אנשי מקצוע, רו"ח ומנהלי חשבונות, לשמר את הצוות, לתת לצוות עמו הוא עובד להרגיש בבית, לתת לצוות עובדיו אופק ובעיקר להבין כי הוא עצמו לא יוכל, לאורך זמן, להחזיק את הספינה עצמאית על כתפיו. כמו כן, על רואה החשבון להבין כי ככל שברצונו להגדיל את פעילותו ולשמר את לקוחותיו, עליו להגדיל את הצוות בהתאם לצוות גדילת הפעילות ובעיקר לשמר את הצוות המקצועי, זה הנותן את המענה היום יומי ללקוחות. בנסיבות בהן רואה החשבון מבקש להישאר קטן בהתנהלותו / בוטיק באופיו, המוגבל בכמות הלקוחות, רשאי הוא לעשות כן ובמקרה שכזה, פטור הוא מלבנות כוורת של עובדים ומקצוענים אשר יסייעו לו במתן המענה. כמובן שקבלת החלטה של העדר גדילה  מגלמת יתרונות וחסרונות כאחד ובעיקר מעמסה רבה, העדר יכולת ממשית לצאת לחופש או להתנתק מהמשרד וכמובן, פגיעה ביכולת להגיע לידי התפתחות מקצועית המאפשרת הרחבת בקיאות, קליטת לקוחות גדולים, הגדלת סל שירותים ועוד.
 
המציאות מלמדת כי בעל עסק לראיית חשבון, במוקדם או במאוחר, אם במכוון ואם שלא במכוון, צריך לקבל את אותה החלטה, האם להישאר קטן ומצומצם או האם ועד כמה לגדול ו/או להגדיל את פעילותו ו/או להגדיל את סל השירותים הניתנים על ידו. יש בנמצא מייצגים המעדיפים להישאר קטנים יחסית ולשמור 100% מהקניין והשליטה בידיים שלהם, על אף המחיר הכבד הגלום בכך ומאידך יש בנמצא כאלה המבקשים להגדיל את הפעילות, להגדיל את סל השירותים, לצרף מקצוענים נוספים לסיפון ועוד. אלה המבקשים לגדול ולהגדיל את הפעילות מאמינים כי גדילה שכזו תאפשר להם לתן שירות טוב יותר, להיחשף ללקוחות גדולים יותר, להיות מסוגלים להיוועץ עם אנשי מקצוע נוספים בתוך הארגון ובכך לתן מענה חכם יותר למצבים מורכבים יותר, לפתח התמקצעות, לחלוק את הנטל ובכלל להפוך את הפעילות והפלטפורמה החשבונאית אותה הם בונים ליותר מגוונת, מעניינת ובשאיפה יותר רווחית. יש, נוסיף, המבינים כי כסף זה לא הכל וכי בכל זאת מרתק אותם להקים משרד גדול ומקצועי, כזה המחולק למחלקות, כזה המסוגל לתת שירותים ייחודים ללקוחות ובכך לקחת חלק בהקמה של מפעל שירותים ייחודי.
 

היכולת לגדול, לצמוח ולהתפתח

היכולת לגדול, נודה, אינה מוקנת לכל אחד, כלומר לא תמיד המבקש לגדול יכול לגדול. יכולת זו, מטבע הדברים, מותנת במידה רבה ביכולת המייסד לשווק את הפעילות החשבונאית שלו, להתחבר לאנשים, להתחבר לספקי עבודה, ללקוחות ובסופו של יום להיות מסוגלים לבנות מוניטין ולהביא באמצעותו לקוחות. המציאות בה אנו חיים מלמדת כי יכולת שיווק ממשית קריטית לשם צמיחת עסק ומשקלה של זו רק הולכת וגדלה עם חלוף השנים והגדילה בתחרות. כך יוצא שבענף ראיית החשבון תמצא הן רואי חשבון שלאחר שנים רבות של עבודה מגיעים למחזור הכנסות של כמה מאות אלפי ש"ח בשנה ובאותה מידה, תמצא רואי חשבון המצליחים בתוך פרק זמן קצר יחסית להקים משרדים המייצרים בכוחות עצמם בלבד, ללא כל שותף, מחזור העומד על 10 מיליון ₪ ומעלה. אלה שניתנה להם היכולת השיווקית הם בדרך כלל אלו אשר בוחנים אפשרות לתרגום אותה יכולת ללקוחות מרוצים ולשם כך פועלים הם לטובת הגדלת הפעילות, העסקת עובדים ורואי חשבון נוספים, צירופם של רואי חשבון חדשים ואיחודם של מקצוענים בתחומים שונים לפירמה וכדומה. באמצעות אותם מהלכים הננקטים על ידי המייסד, ניתנים ללקוחות הפירמה שירותים מעניינים נוספים המגדילים את שורת הרווח של הפירמה.
 
הניסיון מראה כי אותם מייסדים, להם יכולת שיווקית, מנסים בתחילה לשמור את הקלפים "קרוב לחזה" ולשמר עד כמה שרק ניתן את הקשר עם הלקוחות וספקי הלקוחות עצמם וזאת גם בשעה בה מועסקים על ידם רו"ח שכירים נוספים. עם זאת, ככל שהשנים חולפות, ניסיונם ועוצמתם גדלה וכך גם חששם מפני דליפה ו/או תחרות וככל שהמשרד גדל, המערכת מסתעפת והחברים בארגון מתבגרים, מבין המייסד, כי הזמן לא עומד מלכת וכי נכון ואף חובה לפעול לטובת שילובים של רו"ח שכירים מוכשרים מתוך המשרד כשותפים מן המניין. אותו מייסד מפנים כי הצורך בשילובם של אלה כשותפים נדרש הן מתוך שאיפה לחזק ולבסס את הפירמה וכי לטובת האמור עליו להקנות לרואי החשבון השכירים והמוכשרים בעסקו - אופק. על המייסד לעשות כן, מתוך הבנה לפיה טובת הפירמה מחייבת אותו להגדיל את המשקל הסגולי של הצוות הצעיר יותר על חשבון הצוות הוותיק יותר בכלל והמייסד בפרט, שאם לא כן, המערכת לא תוכל להמשיך ו/או להתנהל באופן בה מבקשים המייסדים לשמרה ולנהלה. יתרה מזאת, ככל שהשנים חולפות וככל שהפירמה מתפתחת, מייסד הפירמה מבין כי ככל שהמשקל הסגולי שלו בעסק יפחת, כך עסקו ימצא במצב בריא יותר ומבוסס יותר, ככל שהפירמה תהא מבוססת על יותר מרגל אחת, על יותר מרו"ח אחד ולא רק עליו וככל שיעלה בידו לשלב אל תוך הפירמה את הצוות המנצח, מתוך הצוות הקיים, לשם הובלת הפעילות עמו ו/או תחתיו, כך תתחזק הפירמה, כך יציבותה תגבר וכך עתידו ועתיד הפירמה על שותפיה ייטב.
 
בנקודות זמן שכאלה, מתעוררות בקרב מייסד הפירמה שאלות רבות - הוא מוצא את עצמו בפני מצב בו עליו להחליט מה עליו לעשות, מה עליו לשלב, את מי עליו לשלב, באיזה אופן עליו לשלב וכיצד עליו לפעול בכדי להגיע למצב בו מחד הוא מבצע מהלכים עסקיים המתיישבים עם האינטרסים של הפירמה וביסוסה ומאידך, כיצד הוא מבטיח כי הגדילה וההוספה של שותפים נוספים לא תפגע ביכולת שלו להמשיך ולנהלה ולהמשיך לקדם מהלכים עסקיים לרווחת הפירמה על כלל שותפיה והחברים בה. מייסד הפירמה, במוקדם או במאוחר, מבין כי בסופו של דבר נבנתה על ידו כוורת הנותנת שירותים וכי כוורת, כמו כל כוורת, בסופו של יום אינה מבוססת על אנשים בודדים אלא על בריתות ואיחודים ומשכך רק היחד, רק היכולת לשלב כוחות ולתת לכל הצוות המוביל להרגיש חזק ובבית, ישמור על הנבנה, יחזק אותו ויבטיח המשך פריחה, הצלחה, גדילה ומענה חכם ואיכותי. על המייסד הנבון להבין כי אין באפשרותו לאכול את ה-"עוגה" לבד, אלא עליו לחלוק בנפש חפצה ובשקיפות מלאה את הנבנה, הן לטובתו והן לטובת החברים הצעירים העוטפים אותו והבונים עמו ביחד את הכוורת, את הפירמה. הימנעות המייסד מפעולות שכאלה רק תפגע בו עצמו, בעסק ובכלל חבריו, תביא לתזוזות כוח אדם, לחילופי עובדים ובשורה התחתונה לפגיעה במוניטין של הפירמה. יש המעדיפים לסכן את היציבות ואת המוניטין ולהימנע משילובים של שותפים נוספים, מה שלדעתנו מהווה טעות ויש כאלה המבינים את החשיבות – ומשך מבקשים הם למצוא את הנוסחה הנכונה אשר תאפשר להם לשלב שותפים נוספים אל תוך פועלם העסקי.
 

כיצד אנחנו יכולים לסייע בנקודת זמן זו?

כאן בדיוק משרדי יכול לעזור לך - למשרדי ולי, בכל הצניעות, ניסיון של עשרות שנים בכל הקשור בסיוע לבעלי משרדי ראיית חשבון לנקוט בפעולות הנדרשות לטובת הפיתוח העסקי של פועלם, שמירה על הקיים, שילובם של שכירים כשותפים ובנקיטה בפעולות נדרשות אחרות אשר יש בהן כדי להוציא אל הפועל את החזון של המייסד. משרדנו מודע לחששות הרבים הרובצים על שכמו של אותו רואה חשבון המורגל לעבוד ללא שותפים או לזה המורגל לעבודה עם שותף או שניים בלבד ועתה, מפאת הגיל, הגדילה או מסיבות אחרות, מבין הוא כי הגיע העת להרחיב את מעגל השותפים ולבצע פעולות משפטיות נוספות אשר יישמו את המתחייב. משרדנו ביצע ומבצע בכל רגע נתון עסקאות שכאלה, אנו מקדמים עסקאות של הכנסת רו"ח שכירים כשותפים, הגדלת חלקם של שותפים, עריכת הסכמים בין שותפים, עסקאות של קנייה ו/או מכירה של פעילות משרדים בין רואי חשבון ועוד ועוד.
 
אנו נדע לייעץ לך כיצד להתנהל, כיצד לבנות את המודל העסקי המתאים לצרכים שלך, כיצד להציגו בפני המועמדים וכיצד להוציאו אל הפועל באופן שיסייע לך במיתוג, בשמירה על הקיים ואם ניתן בהרחבה ובהגדלת צמיחה. למעשה אנו מציעים לך להכניס אותנו לתמונה בשלבים ראשוניים ככל שניתן, עוד בטרם תשב עם מי מעובדיך, בטרם תציג בפניהם מהלך עסקי ועד בטרם תערוך מסמך או תחשיב כזה או אחר. אנו מציעים לך להכניס אותנו לתמונה ממש בשלבים הראשונים - אנו נבין את היעדים, את הרגישויות של המשרד, את הבטן הרכה ובהישען על כל אלה נדע לתת לך את המענה, לגבש אסטרטגיה ובסופו של יום לערוך את ההסכמים, לנהל את המגעים עם מי שנחליט כי נכון שאנו ננהל עמם את המגעים, אם בכלל ולהוציא את הנדרש אל הפועל.

אני מזמין אותך לפגישה לא מחייבת עמי במשרדי - נשב, נכיר, נדון וביחד נראה האם יש מקום להתקדמות.
התקשר אליי עתה ונקדם פגישה על כוס קפה לא מחייב כאמור,  אלי דורון >> 054-4251054

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500.

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

מדורג 5 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

המדריך המקוצר ליזם / היבואן המתחיל

מאת: אלי דורון, עו"ד, ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח); אודליה שינדרוף, עו"ד

היסטוריית העסקים מלמדת שלא רק זיהוי של שירות חדשני או מוצר יכול להיות תפנית משמעותית עבור עסק קטן, אלא התאמת שירות או מוצר ל-DNA העסק שלכם עם מגע אישי וזיהוי נכון של הלקוחות הוא זה שיהפוך אתכם מעסקים קטנים לזכיינים ושחקן משמעותי. אז איך עושים את זה ובעיקר מאיפה מתחילים?

עריכת הסכם שיתופי / מיזוג בין משרדי רו"ח ויועצי מס

מאת: אלי דורון, עו"ד

אנו נדע לערוך את ההסכמים באופן אשר יקנה לצדדים את הגמישות הנדרשת ויבטיח כי כל פעולה בהתנהלות השוטפת של הפירמה לא תפגע בתפקודה וכי גם מחלוקת ו/או בעיות של מי מהשותפים לא יפגעו בפירמה כפירמה ולא יפגעו ביכולת הפיתוח העסקי שלה.

הוסף תגובה

רישום לקבלת ניוזלטר - מבזק מס, הון ועוד

אנא מלאו את פרטיכם