מאת:

פורסם באתר News1

על פי הנתונים שפורסמו עד כה, על פניה, פרשת ניהול חשבון הבנק של כב' ראש הממשלה באיי התעלה, מדינת מקלט מס, בתקופה שבין סיום כהונתו כראש ממשלה לתחילת כהונתו כשר אוצר, בין השנים 2003-1999, אין בה כדי לבסס עבירת מס כלשהי. ככלל, החזקת חשבון בנק במדינה זרה ע"י תושב ישראל, בין אם מדובר במדינת מקלט מס ובין אם לאו, אינה מהווה עבירה על חוקי המס בישראל, כל עוד הבעלות בחשבון דווחה כדין לרשויות המס בישראל, וכל עוד ההכנסות שהופקו בחשבון, כגון הכנסות רווחי הון או הכנסות ריבית, דווחו אף הן בישראל.
 
בקונסטלציה מסוימת ניתן להניח כי נפקותה המיסויית של פרשה זו, מושפעת בעיקר מרפורמת המס של שנת 2003, אשר שנתה את אופי ההכנסה החייבת במס בישראל מבסיס טריטוריאלי (גיאוגראפי) לבסיס פרסונאלי, לפיו תושב ישראל יהיה החייב במס בישראל על כל הכנסותיו המופקות מכל מקום בעולם. 
 
מתוך כך, לכאורה, אין עניינינו בעבירת מס כלשהי שביצע כב' ראש הממשלה במהלך התנהלותו דנן. אלא שאגב כל זה, ועל דרך השלילה, מתעוררת סוגייה שבהחלט אמורה להטריד את מנוחתם של אלפי ישראלים, אשר עד לימים אלו מחזיקים בבעלותם חשבונות בנק במדינות זרות, ולהבדיל מחשבונו של כב' ראש הממשלה (כאמור לכאורה), טרם דווחו עד כה כדין לרשויות המס בישראל. מטבע הדברים, אי דיווחים כגון אלו מהווים על פי דיני המס עבירה פלילית. 
 
הגם וכביכול אין קשר ישיר נגלה לעין בין שני הנושאים האמורים לעיל, עצם חשיפת חשבון הבנק של כב' ראש הממשלה באופן בו נחשף, די בה כדי לעורר שאלות מהותיות בנוגע לסוגיית החיסיון הבנקאי העומדת בימים אלו  למבחן. עולה השאלה איך התגלגל מידע חסוי כגון דא, מידע שאמור ליהנות מחיסיון בנקאי מוחלט, לידי צדדים שלישיים. 
 
אלא שלאמתו של דבר, בתקופה בה אנו חיים, חשיפת מידע כגון זה כבר לא אמורה להפתיע אף אדם. קודם כל לאור שינויי חקיקה מהותיים בזירה המיסויית הבינלאומית, אשר, הלכה למעשה, מקנים למדינות המערב השונות יכולת אופרטיבית להטלת חובת גילוי מידע על בנקים במדינות זרות. שנית, מכוח שינויי העיתים, המודרניזציה ונגישות המידע המתעצמת מיום ליום לאין שיעור, לפיהן, האפשרות שצד שלישי יצליח לשים את ידו על מידע בנקאי שעד זה מכבר נחשב חסוי, הופכת כמעט טרוויאלית, עד כדי כך. 
 
לעניות דעתי ניתן לראות בפרשיית חשבון הזר של כב' ראש הממשלה כקורה נוספת במגדל הקורס לאיטו של החיסיון הבנקאי העולמי. חיסיון שאם בעבר נהנה ממעמד מוחלט, בימינו אנו הופך עניין שלעיתים די בלחיצת כפתור על העכבר כדי להפכו מידע ציבורי פר אקסלנס. 
 
במצב דברים זה חשוב להזכיר את פרוצדורת הגילוי מרצון, המאפשרת לתושבי ישראל המחזיקים בחשבונות בנק זרים, לתקן את מחדליהם לאורך השנים ולדווח אודותם כדין לרשויות המס מבלי לחשוף עצמם לטענות במישור הפלילי. 
 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

1 ע"י 1 גולשים

עשוי לעניין אתכם

הסדרת ארנק דיגיטלי שחור - גילוי מרצון 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

חזרתו של נוהל גילוי מרצון 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

חזרתו של נוהל גילוי מרצון - צעד מתבקש למילוי הקופה המתרוקנת. לאחרונה פורסם כי רשות המס החליטה להפעיל מחדש את נוהל "גילוי מרצון" שמאפשר לנישומים תושבי ישראל לפנות מיוזמתם לרשות המסים ולדווח על הכנסותיהם שטרם הוצהרו תוך קבלת חסינות מפני העמדה לדין.

חשבוניות פיקטיביות וסנקציה של כפל מס

מאת: אלי דורון, עו"ד

לאחרונה ניתן בבית המשפט המחוזי לוד-מרכז פס"ד נוסף בהמשך ישיר למלחמה של רשויות המס בחשבוניות פיקטיביות. בפסק הדין דחה בית המשפט את ערעורו של בעל המניות בחברה וקבע, כי בפסיקה הוצבה דרישה מהותית כי חשבונית מס תשקף עסקה אמיתית שהתרחשה ואת הצדדים האמיתיים לעסקה.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.