מאת:

עמותה שפעלה בשטחי C לא תוכר כ"מוסד ציבורי" לעניין פקודת מס הכנסה

פסק דין בהליך ע"מ 52882-02-17 עמותת ועידת המדעים וההשכלה האסלאמית נ' פקיד שומה ירושלים 3, אשר ניתן בביהמ"ש המחוזי בירושלים, עסק בערעורה של עמותת ועידת המדעים וההשכלה האסלאמית (להלן: "המערערת") אשר טענה כי יש לסווגה כ-"מוסד ציבורי" בהתאם לסעיף 9(2)(ב) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], תשכ"א–1961.

המערערת פועלת כעמותה המפעילה מוסדות חינוך בכפר ביר נבאלא המצוי בשטחי C בגדה המערבית ומשכירה מספר נכסים בשכונות בית חנינה ושועפאת הנמצאות בעיר ירושלים (מעבר לקו הירוק) לחברה לתועלת הציבור בשם "חברה בתי הספר אל אימאן", המפעילה בתי ספר באותם הנכסים. עיקר המחלוקת בין המערערת לבין פקיד שומה ירושלים 3 (להלן: "המשיב") נסוב סביב אופן המיסוי של הכנסות השכירות בשנים 2011-2013 בגין הכנסת המערערת משכירות. המשיבה הוציאה למערערת שומה בצו בהתאם לסעיף 152(ב) לפקודה ומכאן הערעור.
 

טענות הצדדים
טענתה העיקרית של המערערת היא כי יש לסווגה כ-"מוסד ציבורי" משום שהיא פועלת לקדם "מטרה ציבורית" כהגדרת סעיף 9(2)(ב) לפקודה ולכן הכנסותיה פטורות. המערערת מבססת את טענותיה הן בשל העובדה כי היא מקיימת פעילות חינוכית בביר נבאלא והן על העובדה כי היא משכירה נכסים אשר משמשים לשימוש חל"צ (חברה לתועלת הציבור), המפעילה בשטחם בתי ספר המקדמים מטרות ציבוריות רלוונטיות לסיווג. המשיב טוען כי לפעילותה החינוכית של המערערת בביר נבאלא, אין כל זיקה ציבורית למדינת ישראל או תושביה, ואלה אינם נהנים מפעילות זו ולכן אין מקום להעניק למערערת פטור בגין הכנסותיה המופקות מהשכרת הנכסים. תכלית הפטור ממס, המקטין את הכנסות המדינה ממיסים, ניתן לראותו בעין שווה לחלוקת תקציבים למוסד ציבורי המתוקצב מכספי המיסים. בכל מקרה, פעילות השכרת המבנים לכשעצמה מהווה פעילות מסחרית שאינה מטרה ציבורית, אלא מטרתה להשיא רווחים ותו לא. 
 

החלטת ביהמ"ש

בית המשפט ניתח את פרשנות ההוראות החקוקות בסעיף 9(2) בפקודה ואת תכליתן, וקבע כי יש לפרש את המושגים המנויים בסעיף 9(2) - "מטרה ציבורית" ו-"מוסד ציבורי" כך שיתיישבו עם תכלית החקיקה המורה על פרשנות מצמצת של מושגים אלו, ועל כן עליהם לכלול רכיבים של זיקה למדינת ישראל. מבחינת שיקולים מערכתיים, קיימת מניעה להכיר בגוף שאין בינו ובין המדינה זיקה כ-"מוסד ציבורי". יתרה מזאת, למדינה יש קושי בפיקוח על גוף הפועל מחוץ לגבולות המדינה וכפועל יוצא מגביל את יכולת המשיבה לבחון את יתר התנאים שצריכים להתקיים על מנת להעניק פטור ממס. בסופו של עניין, המערערת לא הצליחה להוכיח כי לפעילותה יש זיקה כלשהי למדינת ישראל ותושביה, ולא רק לפלסטינאים, שכן לא הצליחה להוכיח כי ישנם תושבי מזרח ירושלים, בעלי תעודת זהות ישראלית, אשר לומדים במוסדות הלימוד של המערערת בביר נבאלא. באשר להשכרת המבנים בשועפאת ובבית חנינה, פעילות זו אינה פעילות שיכולה להיחשב כמטרה ציבורית לצורך הפיכת המערערת למוסד ציבורי - פעילות זו הינה מסחרית גרידא והמערערת לא לוקחת חלק בפעילות הלימודית המתרחשת בכותלי בית הספר. 

אנו עומדים לרשותך בכל שאלה: סניף מרכז 03-6109100, סניף חיפה 04-8147500, נייד: 054-4251054

לפגישה אישית
חייגו 03-6109100

או השלימו את הפרטים הבאים

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

 

3.66 ע"י 3 גולשים

עשוי לעניין אתכם

תיקון תקנות מס רכוש - אפריל 2024

מאת: אלי דורון, עו"ד

ב-9.4.24 פורסמו תיקונים לתקנות מס רכוש תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. כל הפרטים במאמר>>

פיצוי ממס רכוש בגין מיזמים שלא יצאו אל הפועל עקב המלחמה

מאת: אלי דורון, עו"ד

האם הנזקים העקיפים שנגרמו לבעל עסק כתוצאה מביטול, דחייה, או סיכול של מיזם אשר לא יצא לפועל כתוצאה מהמלחמה, הינו נזק בר פיצוי במסלול האדום?

מסלול אדום לבוקרים, בעלי עדרי בקר בקו העימות

מאת: אלי דורון, עו"ד

את התביעות במסלול האדום יש לקדם ללא דיחוי, מועד הגשת התביעות נגזר משורה של פרמטרים, אם כי אין בנמצא צורך ב"הפסקת פעילות" שכן התקנות אינן דורשות הפסקת פעילות בענף החקלאות.

הוסף תגובה

זקוקים לעורך דין?

חייגו: 03-6109100 או השאירו פרטים
אני מאשר/ת בזאת לדורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' לשלוח לי ניוזלטרים/דיוור של מאמרים, מידע, חידושים, עדכונים מקצועיים והודעות, במייל ו/או בהודעה לנייד. הרשמה לקבלת הדיוור כאמור תאפשר קבלת דיוור שבועי ללא תשלום. ניתן בכל עת לבטל את ההרשמה לקבלת הדיוור ע"י לחיצה על מקש "הסרה" בכל דיוור שיישלח.