מאת: דורון, טיקוצקי, צדרבוים, עמיר, מזרחי עו"ד ונוטריון


רשימה זו תעסוק במעצרה של האונייה LEMESHEV (להלן: "האונייה").

האונייה התקשרה עם חברת United Bunkering & Trading (HK) limited (U.B.T.) (להלן : “BUNKERS”), בחוזה לאספקת דלקים עבורה.

במהלך בחודש אוגוסט 2011 ובמענה להזמנת חברת BM SHIPPING - אשר נחשבת ל- "בעלים ו/או חוכרים ו/או מנהלים ו/או מפעילים" של האונייה, סיפקה חברת BUNKERS דלקים לאונייה, בסך כולל של כ-335,000$ במדינת סינגפור.

דא עקא, האונייה לא שילמה חוב זה במועדו.

אספקת הדלקים לאונייה, בוצעה על פי "תנאי מכר כלליים" לאספקת דלקים מטעם חברת BUNKERS.
על פי תנאים אלה, למוכר בעסקה, הזכות לאכוף במעצר שיעבוד ימי כלפי כלי השייט לו מסופקים הדלקים, בכל מקום שיפוט ובהתאם לדין האמריקאי. הסעיף הוסיף וקבע כי החוזה עצמו יהא נשלט על ידי חוקי הונג-קונג ותחת שיפוט בתי המשפט שם, אולם עדיין לא יהא בכך לפגוע בזכותו של המוכר לנקוט הליכים בכל מקום שיפוט על מנת לאכוף את זכותו למעצר וכי בקשר לאכיפת זכותו זו, המוכר יהא רשאי לבחור כי הדין האמריקאי הוא זה שיחול על החוזה, ללא כל קשר למדינה בה נוקט המוכר הליכים משפטיים. (כלומר, לתובעת הזכות לנקוט בהליכי מעצר כנגד האוניה לה סופקו הדלקים בכל מקום שיפוט ותחת הדין האמריקאי).

מכאן יוצא אפוא, כי אספקת הדלקים לאונייה הנה שעבוד ימי מוכר על פי דין והוא מוכר אף באופן נרחב:
לעניין זה יש לציין את חוק הספנות סעיף 41 (8); ("תשלומים הנתבעים בעד או עקב אספקה או שירותים שסופקו לכלי השיט..."). וכן יש לציין את ת"ח (חיפה) 11-03-42908 Jupiter Shipping and Trading Ltd נ' האוניה Tara Kaptanoglu (פורסם בנבו), החלטה מיום 30.3.11; שם נקבע כי השעבוד הימי לטובת ספק דלקים לאונייה קיים גם אם האספקה הייתה באמצעות ספקי משנה: "השעבוד הימי נועד להעניק בטוחה למי שמספק מצרכים ושירותים חיוניים לאונייה ואין כל מניעה כי יעשה זאת באמצעות ספקי משנה שונים. ההתחייבות לאספקה של הדלק היא של החברה המתקשרת, היא החייבת בתשלום לספק המשנה והיא שגובה את התשלום מאונייה...האינטרס בהענקת זכות שעבוד אינו מצומצם רק לאספקה על ידי ספקים ישירים".

אשר על כן, בכל אופן בו ייבחנו הדברים, קמה לה לחברת BUNKERS, כמי שסיפקה את הדלקים לאונייה ואשר נתקבלו בחתימת רב החובל כאמור, שעבוד ימי, והייתה זכאית אפוא להיפרע את סכום תביעתה.

אשר על כן, בטרם הגיעה האונייה לשטח נמל אשדוד (אשר אליו שטה על מנת לפרוק ולהעמיס מטען), ולאור האמור לעיל, הגישו ביום 23.12.11 עו"ד יואב הריס ועו"ד אריאל בן-אברהם ממשרד עוה"ד דורון טיקצוקי ושות', יחד עם עו"ד ג'ון הריס - בקשה למעצרה של האונייה לבית המשפט המחוזי בחיפה (הלוא הוא בית המשפט לימאות), וזאת בגין אי תשלום החוב הנ"ל, לאור זכותה של חברת BUNKERS להטיל שעבוד ימי לשם פירעון החוב.

בקשת המעצר המפורטת על נספחיה, הוגשה כאמור על מנת להבטיח זכויותיה של מבקשת המעצר (חברת BUNKERS) בסך של 1,407,061 ₪ (סכום הכולל את החוב הנ"ל, הוצאות התובענה והגשת המעצר וכן ריביות).

לבסוף, מאמציהם של מבקשי המעצר נשאו פרי - ובו ביום, הורה בית המשפט המחוזי חיפה, על מעצרה של האונייה בשל אי פירעון החוב הנ"ל.

משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, צדרבוים, עמיר, מזרחי, עוסק בין השאר במשפט ימי ומייעץ למגוון לקוחותיו בתחום זה.
 

תנו לעו"ד מומחים ומנוסים לייצג אתכם נאמנה – בדיסקרטיות מלאה

לייעוץ ראשוני, פרטים נוספים ובכל שאלה פנו אלינו כעת: סניף מרכז 03-6109100סניף חיפה 04-8147500.

הדפסת המאמר

דירוג המאמר

עשוי לעניין אתכם

רכישת יאכטה ו/או כלי שייט אחר באמצעות חברה זרה

מאת: אלי דורון, עו"ד

רכישת יאכטה מצריכה התמחות ובקיאות משפטית ייחודית, שכן עצם הרכישה ועצם בחינת תקינות הכלי ו/או התחזוקה של היאכטה נוגעים במקבץ סוגיות משפטיות הייחודיות למשפט הימי - קראו כאן בהרחבה בנושא.

רכישה, מכירה או השכרת יאכטה בישראל / בחו"ל

מאת: אלי דורון, עו"ד

משרדנו מורכב משורה של עורכי דין, רואי חשבון וכלכלנים להם התמחות ייחודית בכל הקשור בדין הימי בכלל ובדין הקשור במכירה ו/או קניה ו/או השכרה של יאכטות..

בין איי קומורו למשט המרמרה

מאת: אלי דורון, עו"ד; ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח); יואב הריס, עו"ד

פורסם בעיתון "המטען" מהדורת האינטרנט, ביום 21.7.2013. נשיא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ה – ICC או ה- International Criminal Court, סונג-סאנג-היון, הורה על מינוי הרכב של שלושה שופטים שיבחן הליך מקדים לנקיטת הליך פלילי כנגד ישראל בגין אירועי "משט המרמרה" הטורקי.

הוסף תגובה

רישום לקבלת ניוזלטר - מבזק מס, הון ועוד

אנא מלאו את פרטיכם